Fot. Flickr.com, Images_of_Money
Coraz więcej konsumentów przepłaca
Jak podaje organizacja uSwitch, która zajmuje się porównywaniem ofert różnego typu usług, z 47% do 52% zwiększył się odsetek klientów, którzy zapłacili za energię więcej, niż wynika z ich rzeczywistego zużycia. Przeciętna rodzina przepłaciła za energię aż 86 funtów. 1/5 gospodarstw domowych może żądać zwrotu ponad 100 funtów, a około 250 tys. konsumentów nawet 500 funtów w skali ostatnich dwunastu miesięcy.
Przyczyną łagodna zima
Zdaniem organizacji zwiększona liczba odbiorców przepłacających za energię to efekt tegorocznej zimy. Łagodniejsza aura przełożyła na niższe zużycie energii, a większość faktur za prąd czy gaz jest wystawiana na podstawie prognoz. To z kolei powoduje pojawienie się sporych różnic w opłaconej kwocie a zużyciem rzeczywistym.
Można domagać się zwrotu
W Wielkiej Brytanii każdy konsument energii ma prawo domagać się zwrotu różnicy, jaka nastąpiła pomiędzy uregulowaną fakturą a faktycznym zużyciem. Rzadko jednak Brytyjczycy z tej możliwości korzystają. Wolą te środki zachować, jako swego rodzaju ochronę na wypadek, gdyby w kolejnej zimie zużycie energii zdecydowanie się zwiększyło. Spore są także zaległości odbiorców energii wobec dostawców. Łączna kwota zaległych płatności to 464 mln funtów.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny