1
Wybór sprzedawcy energii elektrycznej
Na rynku jest wiele ofert. Wybierz więc tę, która dla Ciebie jest najkorzystniejsza. Zwróć uwagę na:
- cenę (ceny energii elektrycznej możesz porównać za pomocą naszej porównywarki),
- sposób płatności (zwróć także uwagę na termin płatności),
- okres na jaki ma być zawarta umowa,
- okoliczności w jakich możesz wypowiedzieć umowę.
2
Zawarcie umowy z nowym sprzedawcą
Jeśli chcemy mieć ciągłość dostaw energii to nowa umowa powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy z dotychczasowym sprzedawcą. Zapytaj nowego sprzedawcę czy możliwe jest zawarcie tzw. umowy kompleksowej. Taka umowa to połączenie umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług dystrybucji.
3
Wypowiedzenie umowy sprzedaży dotychczasowemu sprzedawcy
4
Zawarcie umowy o świadczenie usługi dystrybucji
W przypadku wypowiedzenia umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży, zawarta zostaje także umowa o świadczenie usługi dystrybucji z operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD). Ta umowa wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej. Warto wiedzieć, że taką umowę możesz zawrzeć na czas nieokreślony. Ponadto nie trzeba jej wypowiadać oraz ponownie zawierać przy kolejnych zmianach sprzedawców.
5
Poinformowanie OSD o zawarciu nowej umowy sprzedaży
Takie zgłoszenie powinno zawierać:
- określenie stron nowej umowy,
- termin obowiązywania umowy,
- ilości dostaw prądu – jakie są planowane,
- określenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za bilansowanie handlowe
(w większości przypadku będzie nim nowy sprzedawca).
Zgłoszenie to następuje za pomocą formularza, który udostępnia operator systemu dystrybucyjnego. Formularz jest dostępny przeważnie na stronie internetowej operatora.
6
Dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych (liczników)
Po zmianie sprzedawcy prądu konieczne może się okazać dostosowanie układu pomiarowo-rozliczeniowego. Jest to uzależnione od wielkości zużycia energii.
Ty jako odbiorca nie ponosisz jednak kosztów dostosowania tego układu. Koszty te ponosi właściciel układu, a jest nim operator systemu dystrybucyjnego - w przypadku odbiorów, którzy przełączeni są do sieci o niskim napięciu (gospodarstwa domowe). Brak licznika z rejestracją oraz transmisją danych u tych odbiorców nie powoduje jednak powstania przeszkód w zmianie sprzedawcy energii elektrycznej.
7
Końcowe rozliczenie z dotychczasowym sprzedawcą
Odczyt licznika następuje w dniu zmiany sprzedawcy, czyli w dniu wejścia w życie nowej umowy sprzedaży. Odczytu dokonuje operator systemu dystrybucyjnego. Odczyt może być opóźniony jeśli posiadasz licznik bez transmisji danych. Jednak nie powinno to nastąpić później niż w ciągu pięciu dni roboczych po zmianie sprzedawcy.
Operator przekazuje stan licznika (stan na dzień zmiany sprzedawcy) zarówno dotychczasowemu, jak i nowemu sprzedawcy w danym terminie (do piątego dnia kolejnego miesiąca). Na tej podstawie przygotowywane jest przez dotychczasowego sprzedawcę końcowe rozliczenie.
Jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej?
Aby znacznie skrócić procedurę zmiany sprzedawcy energii wystarczy nowemu sprzedawcy udzielić pełnomocnictwa.
1
Wybór sprzedawcy i zawarcie umowy sprzedaży
Tutaj upoważniamy nowego sprzedawcę do reprezentowania nas przed dystrybutorem energii elektrycznej oraz przed dotychczasowym sprzedawcą. Nowy sprzedawca w naszym imieniu załatwia wszelkie niezbędne formalności: wypowiada dotychczasowemu sprzedawcy umowę oraz jeśli to konieczne zawiera umowę o świadczenie usług dystrybucji.
2
Odczyt licznika oraz końcowe rozliczeniez dotychczasowym sprzedawcą.
Cały proces zmiany sprzedawcy w przypadku pierwszej zmiany nie powinien trwać dłużej niż 30 dni.