Energia solarna a drogi
We Francji po raz pierwszy na tak wielką skalą zostaną zainstalowane panele słoneczne na publicznych drogach. Podobny, jednak sporo mniejszy projekt zrealizowano w ubiegłym roku w Holandii. W Amsterdamie powstała fotowoltaiczna droga rowerowa o długości 70 metrów, na którą składają się panele słoneczne w rozmiarach 2,5 x 3,5 m. Budowa drogi kosztowała aż 3 mln euro. Według autorów tego projektu panele fotowoltaiczne zainstalowane w podłożu drogi produkują o około 1/3 mniej taniej energii niż panele tradycyjnie zamontowane na dachach.
Porównaj oferty sprzedawców energii i gazu. Płać mniej!
Prąd dla milionów
Projekt pilotażowo ma ruszyć już w pierwszej połowie 2017 roku. Francuskie drogi zostaną pokryte albo ogniwem polikrystalicznym albo ogniwem cienkowarstwowym (7 mm grubości). Zdaniem ministerstwa ekologii, rozwoju i energii wytworzony z solarnych dróg prąd ma wystarczyć na pokrycie zapotrzebowania na energię aż 5 mln ludzi. Pomysł ten krytykuje jednak wiele osób. Przeciwnicy solarnej drogi wskazują na wydajność oraz duże straty energii, które mogą się pojawiać w wyniku osadzania się na drogach zanieczyszczeń.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna