Jako odbiorcy energii elektrycznej jesteśmy klientami i bezpośrednio rozliczamy się z dwoma rodzajami przedsiębiorstw: dystrybutorem i sprzedawcą. Niestety nie możemy wybrać sobie tańszego dystrybutora - konieczne byłoby położenia nowych przewodów oraz instalowanie nowych liczników. Możemy natomiast zmienić sprzedawcę, bo w sensie technicznym nie pociąga to za sobą żadnej ingerencji w sieć elektryczną. Jako klienci, musimy mieć podpisaną umowę zarówno z dystrybutorem jak i sprzedawcą. Zmiana sprzedawcy polega na wyborze firmy, z którą uda nam się wynegocjować niższe ceny, tym samym taniej będziemy kupować energię elektryczną. Przedsiębiorstwa energetyczne, tj. dystrybutor i sprzedawca rozliczają się między sobą - OSD (dystrybutor) odczytuje zużycie energii elektrycznej dotyczące danego klienta i informuje o tym określonego, wskazanego przez klienta sprzedawcę. Jeżeli mamy podpisaną umowę tzw. kompleksową to sprzedawca i dystrybutor wspólnie przesyłają klientowi jeden rachunek zbiorczy za swoje usługi. Jeśli zmienimy sprzedawcę to za usługi przesyłu, czyli dystrybucji otrzymujemy jedną fakturę, a za sam „towar” czyli prąd, drugą.