Piotr Kasprzak, Członek Zarządu ds. Operacyjnych HEG
W ubiegłym roku na zmianę sprzedawcy gazu zdecydowało się prawie 24 tys. odbiorców. To niemal czterokrotnie więcej niż w 2014 roku. Co spowodowało tak znaczący wzrost?
Możliwość zmiany sprzedawcy gazu istnieje od 2011 r. Jednak dopiero w roku 2014 r. odnotowaliśmy znaczącą liczbę odbiorców, którzy zdecydowali się na zmianę sprzedawcy gazu. Wtedy było to ok. 7000 podmiotów. Przyczyn zmian należy szukać w budowieinterkonektora na granicy z Niemcami, dzięki któremu do Polski trafił gaz po cenie obowiązującej na rynku niemieckim. Niezależni sprzedawcy zyskali więc dostęp do surowca po cenie niższej niż ten oferowany przez PGNiG. Dla odbiorców przemysłowych, którzy przy produkcji zużywają olbrzymie ilości gazu obniżka ceny nawet o kilka procent ma kolosalne znaczenie! Dlatego w pierwszej kolejności na zmianę decydowali się duzi odbiorcy przemysłowi. Jeśli chodzi o rok 2015 to za znaczący wzrost liczby zmian sprzedawców gazu odpowiadają przede wszystkim gospodarstwa domowe. Szacuje się, że w Polsce jest 6,5 mln klientów indywidualnych, stąd w kolejnych latach możemy spodziewać się dalszych dynamicznych zmian na rynku. Na koniec 2016 r. spodziewamy się już ponad 80.000 skumulowanych zmian.
Z przeprowadzonych przez HEG ankiet wynika, że większość konsumentów ma nikłą świadomość kto im dostarcza, a od kogo kupują gaz…
Większość osób nie ma świadomości kto sprzedaje im gaz. To jest dla nich najczęściej gazownia, a w dalszej kolejność inny sprzedawca. Wynika to z bardzo niewielkiej świadomości istnienia zliberalizowanego rynku gazu i istnienia na nim wielu niezależnych sprzedawców. A nawet jeśli konsument ma świadomość, że są różni sprzedawcy i wie od kogo kupuje gaz to często nie wie, że może takiego sprzedawcę zmienić i dzięki temu płacić mniejsze rachunki oraz zyskać wyższą jakość obsługi.Mamy wolny rynek, ale potrzeba jeszcze czasu i być może wielu kampanii informacyjnych, by możliwość zmiany była powszechna.
"Start", "Optimum", "Komfort" to trzy oferty HEG przygotowane z myślą o gospodarstwach domowych. Czym się wyróżniają?
Nasza oferta skierowana do gospodarstw domowych daje przede wszystkim konsumentom możliwość wyboru. Nazwy, które nadaliśmy odpowiednim taryfom pozwalają naszym klientom szybko wybrać ofertę skrojoną do ich potrzeb. Oferta"Start" skierowana jest do gospodarstw domowych, które wykorzystują gaz do gotowania. "Optimum" dedykowana jest tym, którzy używają gazu do gotowania oraz podgrzewania wody. Natomiast "Komfort" to kompleksowa oferta dla osób, które zużywają znaczne ilości gazu do ogrzewania domu, atakże używają go do gotowania czy podgrzewania zimnej wody.
Ile realnie dzięki zmianie sprzedawcy gazu może zaoszczędzić firma, a ile gospodarstwo domowe?
Zmieniając sprzedawcę można zaoszczędzić kilka procent rocznie. Ale zmiana sprzedawcy tonie tylko mniejsze rachunki, ale też zupełnie inna jakość obsługi. Niezależni sprzedawcy oferują elastyczne umowy i formy rozliczenia dostosowane do potrzeb klienta. To także duża przejrzystość działań. Płacąc rachunek odbiorcy wiedzą dokładnie jakie koszty ponoszą za gaz, a jakie za opłaty przesyłowe. Dzięki temu klienci mają pełną kontrolę nad wydatkami. Tym samym skończyła się era odbiorcy, który musiał dostosować się do podmiotu dominującego, a zaczęła się era klienta który może wybierać spośród dziesiątek ofert na rynku.
Rozmawiała: Agnieszka Kierzkowska