Robert Rutowicz, Dyrektor Departamentu Obrotu Energią Elektryczną i GazemPolkomtelu
Czym kierował się Plus wprowadzając do swojej oferty usługi z zakresu energetyki? To trzeba przyznać dosyć innowacyjne rozwiązanie jak na polski rynek.
Robert Rutowicz, Dyrektor Departamentu Obrotu Energią Elektryczną i Gazem Polkomtelu: Rynek telekomunikacyjny zmienia się w zakresie tradycyjnie rozumianych usług, a wysokie nasycenie nimi sprawia, że operatorzy komórkowi zwracają się ku nieszablonowym rozwiązaniom. Coraz częściej zaczynają oferować klientom produkty i usługi zupełnie nie związane z ich dotychczasową działalnością. Wkraczając w nowe obszary łączą produkty przypisywane dotychczas tylko ich obecnej branży z usługami obejmującymi najważniejsze obszary funkcjonowania gospodarstw domowych i firm. Wszystko to wpływa pozytywnie na konkurencyjność ofert, a klientowi końcowemu daje dodatkowe korzyści.
Z punktu widzenia prowadzonego przez nas biznesu rozszerzamy swoją aktywność na obszary rynku, które pomimo różnorodności samego produktu są jednak zbliżone do podstawowej działalności Plusa. Wykorzystujemy do tego nasze dotychczasowe doświadczenie w sprzedaży i obsłudze klienta. Poprzez powiązanie kilku branż dużo łatwiej jest zbudować relację pomiędzy klientem a dostawcą usług, co przynosi wzajemne korzyści. Z punktu widzenia klienta, sprzedaż energii elektrycznej przez Plusa daje mu możliwość wyboru lepszej oferty, pozwala na osiągniecie dodatkowych korzyści finansowych w budżecie, a także oszczędza czas potrzebny na zarządzanie umowami od różnych dostawców dotyczących pojedynczych usług. Dla nas natomiast poszerzenie bazy lojalnych klientów wielu usług daje możliwość lepszego zarządzania długoterminową strategią spółki.
Polacy coraz chętniej decydują się na zmianę sprzedawcy energii. Dlaczego warto wziąć pod uwagę Plus Energetykę?
RR: Najnowsze dane Urzędu Regulacji Energetyki monitorującego rynek w zakresie zmiany sprzedawcy energii elektrycznej przez polskich konsumentów potwierdzają ten trend - do końca września 2014 roku aż 251,6 tys. odbiorców indywidualnych zmieniło sprzedawcę energii elektrycznej. Mając jednak na uwadze rozwój rynków europejskich w tym obszarze, to Polska jest dopiero rynkiem rozwijającym się, a liczba klientów, którzy w perspektywie kolejnych lat będą zmieniali sprzedawcę energii elektrycznej będzie wciąż rosła. Rynek energii elektrycznej staje się więc coraz bardziej konkurencyjnym, a pojawianie się nowych sprzedawców, jeszcze bardziej wymusza na nim zmiany, na których najbardziej korzystają klienci.
Zasady zmiany sprzedawcy energii w Plusie są proste, a sam proces przyjazny i właściwie niezauważalny dla klienta. Wszelkie formalności przeprowadzamy sami w imieniu klienta i podobnie jak w przypadku przeniesienia numeru telefonu od innego operatora, nie niesie to za sobą żadnych negatywnych konsekwencji. Plus dostarcza jedną i tą samą ofertę energii w całej Polsce. Nasi klienci otrzymują tak samo korzystne warunki, bez względu na miejsce zamieszkania, a do wyboru mają jedną z dwóch ofert: "Energii na Abonament" lub "Energii bez Prognoz". Kupując energię w Plusie otrzymują także proste rozliczenia, gdyż rachunek za prąd w Plusie jest tak samo prosty i przejrzysty jak rachunek za telefon. Oferta jest dostępna w prawie 1200 punktów sprzedaży Plusa i Cyfrowego Polsatu na terenie całego kraju. Tam też można uzyskać wszelkie informacje na temat energii elektrycznej oraz przeprowadzić proces zmiany sprzedawcy prądu. Sama zmiana nie wiąże się z niczym więcej, niż podpisaniem pełnomocnictwa dla Plusa na jej przeprowadzenie w imieniu klienta. Zmiana sprzedawcy nastąpi automatycznie, bez przerw w dostawie energii. Co więcej, Plus zawarł tzw. GUD kompleksowe, które uprawniają nas do rozliczeń z gospodarstwami domowymi na bazie jednej umowy. Oznacza to więc, że klient indywidualny wybierając nasza ofertę będzie otrzymywał jedną fakturę za dystrybucję i sprzedaż energii.
"Energia na Abonament" i "Energia bez Prognoz" to dwie oferty Plusa na zakup energii dedykowane dla klientów indywidualnych. Czym się one różnią?
RR: Wybierając "Energię bez Prognoz" klient co jeden lub dwa miesiące otrzymuje fakturę za faktyczne zużycie energii. Nie ma więc żadnych prognoz, nadpłat lub niedopłat za prąd - płacimy wyłącznie za to co zużyliśmy.
Oferta "Energia na Abonament" skierowana jest zaś do osób, które cenią sobie stałe miesięczne płatności. Klient decyduje się na miesięczny pakiet kilowatogodzin (jednostek w których jest mierzona energia), który jest dopasowany do jego faktycznych potrzeb wynikających z wcześniejszego realnego miesięcznego zużycia. Jest to zbliżone do znanych wszystkim z ofert komórkowych pakietów minut. Plus wystawia co miesiąc fakturę za wybrany pakiet, a co 6 miesięcy przedstawia rozliczenie pakietów kilowatogodzin ze wskazaniem licznika prądu. Przekroczenie lub niewykorzystane jednostki z pakietów są przeliczane na złotówki. Nadpłata jest zaliczana na poczet następnych rachunków lub jest zwracana klientowi, natomiast niedopłata zostaje doliczona do najbliższej płatności za abonament.
Proponujecie klientom specjalny program smartDOM. Ile można zaoszczędzić łącząc korzystanie z wielu usług, takich jak telefon, internet, telewizja czy prąd?
RR: SmartDOM to unikalna propozycja pozwalająca na korzystne łączenie nowoczesnych usług Plusa (telefon, internet LTE, prąd), Cyfrowego Polsatu (telewizja satelitarna, internet LTE) i PlusBanku, dzięki czemu można płacić mniej za domowe rachunki i oszczędzać na tym. Klient wybierając telefon, telewizję lub internet może dostać aż 50% rabatu na drugą usługę, a trzecią może mieć nawet za 1 zł miesięcznie. W przypadku energii elektrycznej dla mieszkań i domów, korzyść w smartDOM to niższa stawka za prąd. Podobną ofertę ze zniżką na prąd dla firm mamy również w smartFIRMIE czyli specjalnej promocji dla przedsiębiorców.
Dla właścicieli firm zmiana sprzedawcy energii elektrycznej to często skuteczny sposób na optymalizację kosztów. Co zyskają decydując się na prąd od Plusa?
RR: W przypadku energii elektrycznej klient może podjąć decyzję o zmianie sprzedawcy w oparciu nie tylko o atrakcyjność cenową oferty, czyli stawkę za kilowatogodzinę, ale również przejrzystość oferty, brak ukrytych opłat, a także możliwość zakupu innych produktów w ramach jednego koszyka usług.
W te kryteria doskonale wpisuje się Plus oferujący kompleksową obsługę firm, zarówno w segmencie SOHO, jak i średnich i dużych przedsiębiorstw. Oprócz oferty telefonii mobilnej, stacjonarnej oraz internetu oferujemy też sprzedaż energii elektrycznej oraz usług z obszaru bankowości dla firm ze specjalną ofertą "Pakiet Mikro Biznes". Oferta prądu od Plusa dla firm to oczywiście atrakcyjna na rynku cena samej energii elektrycznej, ale również przewidywalność kosztów prowadzonej działalności gospodarczej w kolejnych okresach. Wynika to z gwarantowanej przez nas stałej ceny za energię elektryczną w trakcie trwania całej umowy. W ramach kompleksowej obsługi firmy klient zyskuje też profesjonalną opiekę dedykowanego przedstawiciela handlowego, który oprócz wiedzy z obszaru energetyki posiada też kompetencje w obsłudze i doradztwie w zakresie wszystkich usług oferowanych przez Plusa, również tych bankowych.
Na koniec warto też wspomnieć o jednym. Wiele osób jest zdziwionych naszą aktywnością na rynku usług energetycznych, gdyż kojarzą Plusa z całkowicie inną branżą. Zapominają jednak, że Plus ma jednego wspólnego inwestora sprawującego kontrolę zarówno nad nim jak i nad Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin SA, posiadającym cztery elektrownie i będącym drugim pod względem wielkości krajowym producent energii elektrycznej otrzymywanej z węgla brunatnego i wytwarzającym około 7% energii produkowanej w Polsce.
Rozmawiała: Agnieszka Kierzkowska