Aktualności
Start Aktualności Zmiana sprzedawcy prądu. Obalamy 5 mitów o procesie!
Artykuł

Zmiana sprzedawcy prądu. Obalamy 5 mitów o procesie!

Poza oszczędzaniem prądu to zmiana sprzedawcy energii elektrycznej okazuje się być dobrym pomysłem na wygenerowanie dodatkowych oszczędności na płatnościach za energię. Wokół zmiany sprzedawcy prądu wyrosło jednak wiele mitów. My je dziś obalamy!

zmiana sprzedawcy prądu

Fot. Flickr.com

Mit 1. Proces zmiany jest skomplikowany, długi, wymaga załatwienia wielu formalności

Sporo osób słyszało, że od lipca 2007 roku mamy prawo do swobodnego wyboru sprzedawcy energii elektrycznej. Polacy nie wiedzą jednak, że proces zmiany sprzedawcy jest prosty. Wszelkie formalności związane z przenosinami faktury za energię elektryczną bierze na siebie nowy sprzedawca prądu. Wystarczy podpisać odpowiednie upoważnienie. Czas trwania procedury nie trwa przeważnie dłużej niż 30 dni. Z kolei w przypadku kolejnej zmiany cały proces musi być domknięty w 14 dni.

Mit 2. Zmiana sprzedawcy jest niebezpieczna – inni sprzedawcy to oszuści

Ostatnio w mediach pojawiły się ostrzeżenia przed zmianą sprzedawcy energii. Nieuczciwe praktyki zdarzają się jednak w każdej branży, a czujność należy zachować przy zawieraniu każdej umowy. Rynek energii elektrycznej nie jest tu wyjątkiem. Sprzedawcy prądu są ściśle kontrolowani. Aby sprzedawać energię w naszym kraju należy uzyskać odpowiednią koncesję od Urzędu Regulacji Energetyki. Takich firm jest wiele, a nie wszystkie mają interesujące oferty. Wybór z pewnością ułatwi porównywarka cen energii elektrycznej. Warto też wiedzieć, że koncesjonowane przedsiębiorstwa nie mogą stosować metod sprzedaży, które są nieuczciwe. Obowiązuje ich przede wszystkim ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz dyrektywa UE o nieuczciwych praktykach rynkowych. Kilka z nich posiada Certyfikat Sprzedawcy Energii, które przyznaje Towrzystwo Obrotu Energią (TOE).

Mit 3. Aby zmienić sprzedawcę trzeba zapłacić

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej jest bezpłatna, a gwarantują to przepisy zawarte w ustawie Prawo Energetyczne. Ze zmianą nie wiążą się zatem żadne opłaty. Jeśli przedstawiciel firmy energetycznej naliczy jakąkolwiek opłatę to należy do zgłosić odpowiednim służbom, bowiem jest to oszustwo.

Mit 4. W trakcie zmiany nastąpi przerwa w dostawie energii elektrycznej

Obawy, że podczas zmiany sprzedawcy energii nastąpią przerwy w dostawie prądu są całkowicie nieuzasadnione. Za ciągłość dostaw odpowiada, bowiem dystrybutor energii, a nie sprzedawca. Do obowiązków dystrybutora należą również m.in. odczyt liczników, czy zapewnienie poziomu mocy.

Mit 5. Nowa umowa na sprzedaż prądu wymaga wymiany licznika

W zdecydowanej większości przypadków przy zmianie sprzedawcy energii wymiana licznika nie jest konieczna. Układ kontrolno-pomiarowy, czyli licznik pozostaje ten sam, ponieważ jego właścicielem jest dystrybutor. Wyjątkiem są tu odbiorcy przemysłowi mający grupę taryfową A lub B. W tym przypadku to oni są właścicielami licznika prądu i w swoim zakresie muszą zadbać o jego wymianę.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Zmiana sprzedawcy prądu w dwa tygodnie!
12 Październik 2015

Zmiana sprzedawcy prądu w dwa tygodnie!

Od połowy 2017 roku sprzedawcę energii elektrycznej będziemy mogli zmienić w dwa tygodnie – donosi „Rzeczpospolita”. Obecnie procedury związane z prze...
Polskie firmy przepłacają za prąd
03 Czerwiec 2015

Polskie firmy przepłacają za prąd

Małe oraz średnie przedsiębiorstwa wydają krocie na energię elektryczną. Większość z nich może w łatwy sposób zredukować te koszty – wynika z audytu p...
Tutaj dostawcę energii zmieniło aż 3,3 mln osób!
12 Grudzień 2014

Tutaj dostawcę energii zmieniło aż 3,3 mln osób!

W Wielkiej Brytanii w ciągu ostatniego roku na zmianę sprzedawcy energii zdecydowało się aż 3,3 mln konsumentów – podaje Electralink. Co ciekawe, aż 4...
Sprzedawcę prądu zmieniło ponad 512,5 tys. Polaków!
04 Listopad 2015

Sprzedawcę prądu zmieniło ponad 512,5 tys. Polaków!

We wrześniu br. na zmianę sprzedawcy energii elektrycznej zdecydowało się 7 267 gospodarstw domowych oraz 2 604 odbiorców instytucjonalnych i biznesow...
Rachunek za prąd przeniosło już ponad 455,6 tys. odbiorców!
06 Maj 2015

Rachunek za prąd przeniosło już ponad 455,6 tys. odbiorców!

Urząd Regulacji Energetyki podał najnowsze dane odnośnie liczby zmian sprzedawcy energii elektrycznej. W pierwszym kwartale 2015 roku na taki krok zde...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7