Liberalizacja rynku energii w 2007 roku, sprawiła, że wszyscy odbiorcy energii elektrycznej, w tym gospodarstwa domowe mogą wybrać nowego dostawcę. Pojawienie się dużej liczby nowych firm to większa konkurencja, która sprawia, że przejście jest coraz bardziej opłacalne. Na decyzję o zmianie dostawcy mogą mieć wpływ wiele czynników, najczęstszym jest chęć oszczędzania.
Co warto wiedzieć o zmianie sprzedawcy energii
Otwarcie rynku energii oznacza możliwość zakupu energii i prawo do zmiany, co 12 miesięcy. Zmiana dostawcy energii zapoczątkowana jest procesem wypowiedzenia dotychczasowej umowy na dostawę energii i zastąpienie jej przez umowę z inną firmą. Wszystko odbywa się w tym samym punkcie dostaw (punkcie poboru energii). O zmianie dostawcy nie możemy mówić, jeżeli, już wcześniej nastąpiło odstąpienie od umowy pomiędzy klientem a dostawcą. W tym przypadku potrzeba dotrzymać okresu sprzedaży, na jaki podpisano umowę. Zmiana dostawcy energii jest prawie zawsze za darmo, dlaczego prawie, żaden sprzedawca nie powie, że za przejście do niego należy zapłacić. Jednak po podpisaniu umowy z nowym dostawcą odbiorca musi uiścić jednorazowo kwotę za "za wprowadzenie cennika", czy też "opłatę aktywującą". Aby zmienić firmę sprzedającą nam energię, należy zwrócić się do dostawcy nowego (tańszego sprzedawcy). Zacznij od tego aby przygotować kilka niezbędnych informacji. Przygotowanie oferty przez nowego sprzedawcę będzie dokładniejsze i bardziej opłacalne, jeśli, udostępnisz ostatnie faktury. Faktura za energię elektryczną lub gaz zawiera kilka istotnych szczegółów, które trzeba udostępnić dostawcy. Przede wszystkim, jest to kilkunasto-cyfrowy numer identyfikacyjny punktów zaopatrzenia (PPE), który zawsze ma format inny format w zależności od OSD. Zaleca się, aby przygotować dane na temat aktualnego zużycia energii, co przyczyni się, aby lepiej oszacować poziom konsumpcji nowego dla nowego klienta, i oczywiście lepsze ceny.
Zamów bezpłatne porównanie Twojego rachunku
Ma być taniej, niższa cena za energię
Sama procedura nie jest skomplikowana, to trochę czasu poświęcić trzeba na poszukiwanie i dopracowanie umowy z nowym sprzedawcą. Zwróć uwagę na stawkę za MWh, w obu strefach czasowych, jeśli posiadasz taryfę dwustrefową. Jeśli twoje zużycie, ze względu na specyfikę pracy jest w miarę jednostajne pomyśl o stawkę płaską (jedna cen bez względu na podział na strefy). Niech sprzedawca zredukuje opłatę handlową, w taryfie B23 może ona wynosić nawet 50 złotych na miesiąc, przy trzyletnim kontrakcie to koszt 1800 złotych. Przelicz ile oszczędzasz na stawkach rosnących roku na rok, jeśli cena w ostatnim roku trwania umowy jest wysoka to oszczędności pojawią się tylko w pierwszym roku. Zastanów się nad stałą ceną gwarantowaną. Jak i kiedy rozliczenia, dowiedz się, na jakich warunkach (fakturowanie rzeczywiste czy szacunkowe) będą sporządzane rachunki za prąd. Przy wysokim zużyciu i długim okresie fakturowania, np. co pół roku, rachunek to spore obciążenie dla budżetu firmy.
Dodatkowe oferty i bonus
Firmy sprzedażowe łączą zmianę sprzedawcy w z ogólnym audytem energetycznym. Odkrycie, co w firmie jest nieefektywne i prądożerne pozwala dodatkowo zwiększyć oszczędności. Maszyny produkcyjne, oświetlenie czy klimatyzacja sprawiają, że z sieci pobierana jest energia bierna, która może stanowić sporą kwotę rachunku. Audyt i wdrożenie zaleceń skutecznie pomoże temu przeciwdziałać.
Grażyna Kulik, Redaktor