Fot. Flickr.com
Kto wybiera liczniki na kartę?
Zmiany licznika może domagać się tzw. odbiorca wrażliwy czyli taki, który uzyskał dodatek mieszkaniowy. Licznik na kartę będzie założony dopiero kiedy odbiorca dostarczy do Centrum Obsługi Klienta bądź oddziału dystrybucji odpowiednie dokumenty, są nimi:
-
dokument stwierdzający, że wnioskodawca jest beneficjentem dodatku mieszkaniowego,
-
wniosek o zainstalowanie przedpłatowego urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego,
-
oświadczenie o zamieszkiwaniu odbiorcy w miejscu poboru energii.
Przedsiębiorstwo energetyczne jest zobowiązane do instalacji licznika przedpłatowego w terminie 21 dni po otrzymaniu wniosku. Koszty instalacji licznika ponosi przedsiębiorstwo energetyczne.
Przedpłatowe urządzenie pomiarowo-rozliczeniowe inaczej licznik na kartę czy licznik pre-paid jest instalowany także w przypadkach opisanych w ustawie, i tak licznik można zainstalować u odbiorców, którzy:
-
zwlekają z zapłatą za pobierane prądu przez okres co najmniej jednego miesiąca, taka nieterminowa wpłata musi zdarzyć się co najmniej dwukrotnie w ciągu roku,
-
odbiorca nie jest właścicielem prawny nieruchomości, obiektu lub lokalu, w którym ma być/jest pobierana energia elektryczna,
-
odbiorca użytkuje lokal, obiekt czy nieruchomość w sposób uniemożliwiający cykliczne sprawdzenie stanu licznika.
Instalacja licznika odbywa się jedynie za zgodą odbiorcy, jednak jeśli ten jej nie wyrazi na zmianę licznika to przedsiębiorstwo energetyczne ma prawo wstrzymać dostawę energii i rozwiązać umowę sprzedaży.
Jak działa licznik na kartę?
Osoby mające tego rodzaju urządzenie pomiarowe, aby korzystać w energii muszą je doładować. Kartę z kodem można zakupić w autoryzowanych sklepach, niektóre firmy sprzedażowe wprowadziły płatności internetowe. Na karcie znajduje się dwudziewsto cyfrowy kod jaki należy wpisać wciskając klawisze licznika. Prąd "poleci" do nas jedynie w takie ilości w jakiej go zakupiliśmy. Metoda działania jest więc podobna do doładowywania telefonów komórkowych.
Grażyna Kulik, Redaktor