Poradniki
Start Poradniki Jak reklamować rachunek za prąd?
Artykuł

Jak reklamować rachunek za prąd?

Odbiorca energii jako konsument ma swoje prawa i nikt nie może go ich pozbawić. Minęły czasy kiedy to walka z przedsiębiorstwem energetycznym była walką z wiatrakami. Poznaj swoje prawa w zakresie reklamacji.

Fot. Flickr.com

Prawo do informacji

Era liczników elektronicznych, liczników należących do rodziny smart niedługo opanuje całą Polskę. Dystrybutorzy muszą wymienić stare urządzenia pomiarowe do 2020 roku. Czy wówczas nie będzie pojawiać się problem zawyżonych rachunków? Energetycy twierdzą, że nie, gdyż system ten będzie automatycznie przesyłał pobrane przez odbiorcę kilowatogodziny. Obecnie rozliczenia odbywają się w sposób prognozowany. Powinno dziwić zakład energetyczny, że nasze zużycie w analogicznym okresie poprzedniego roku, czy miesiąca nasz licznik wykazywał znacznie mniej. Niestety, sprzedawcy mają inne zdanie na ten temat, zawyżony rachunek należy opłacić  a później starać się o zwrot środków. Przed złożeniem reklamacji warto poprosić sprzedawcę o informację na temat naszego zużycia. Sprzedawca energii musi ustosunkować się do naszej prośby i przesłać nam informację.

Urządzenie pomiarowe

Winą za złe naliczenie można obarczyć urządzenie pomiarowe. To na jego pracę powołuje się sprzedawca/dystrybutor jeśli odbiorca zwróci się z reklamacją rachunku. Wniosek o jego zbadanie można przesłać na piśmie do sprzedawcy. W ciągu 14 dni, powinien pojawić się przedstawiciel dystrybutora, który zbada jak działa urządzenie. Licznik może być poddany badaniu w laboratorium, które może wskazać sam wnioskujący. Niestety, jeśli okaże się, że licznik działał prawidłowo za jego zbadanie naliczona zostanie opłata.

Zamów bezpłatne porównanie Twojego rachunku

Co musi zawierać reklamacja?

Podstawowe dane jakie muszą znaleźć się na każdej reklamacji to:

  • imię i nazwisko wnioskującego,
  • jego indywidualny numer klienta,
  • określenie przedmiotu reklamacji oraz reklamowanego okresu jeśli taki zaistniał, 
  • przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację, 
  • datę zawarcia umowy i określony w niej termin rozpoczęcia świadczenia usługi
  • wysokość kwoty odszkodowania lub innej należności w przypadku gdy reklamujący żąda ich wypłaty, 
  • numer konta bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania lub wniosek o zaliczenie go na poczet przyszłych płatności,
  • podpis odbiorcy.

Reklamację składamy zawsze na piśmie

Najlepiej jeśli mamy potwierdzoną kopię złożenia reklamacji, tak by mieć dowód, jeśli reklamacja nie zostanie rozparzona w ciągu 14 dni. Ustawa nie precyzuje, czy chodzi tu o dni kalendarzowe, czy też robocze, ale należy przyjmować, że chodzi o dni kalendarzowe. Okres zaczyna biec od dnia od dnia następnego od złożenia reklamacji. Reklamację można także wnieść za pośrednictwe platformy eBOK, ale tylko w przypadku sprzedawców, którzy respektują i udostępniają takie rozwiąania. W większości przypadków nie wystarczy napisać kilku zdań zażalenia na formularzu sprzedawcy. Reklamacja powinna wniesiona zostać na piśmie, na adres sprzedawcy. Taki sposób składania jest najbezpieczniejszy, pismo wniesione za pośrednictwem e-mail nie zostanie rozpatrzone jeśli ten sposób kontaktu w tej sprawie nie jest przyjęty przez sprzedawcę. W treści pisma nie może dodatkowo zabraknąć:

  • zarzutu, czyli tego co reklamujemy, wysokość rachunku spowodowaną złym naliczeniem stawki czy zawyżeniem ilości pobranych kWh,
  • żądanie zadośćuczynienia, czyli tego co chcemy zyskać po rozpatrzeniu reklamacji.

 

    pobierz wzór reklamacji 

 

Grażyna Kulik, Redaktor

 

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Dla domu
Płać za energię jak najmniej. Porównaj ceny.
Dla firmy

Zobacz też inne wpisy

15 Listopad 2016
Energa e faktura
Coraz częściej sprzedawcy energii elektrycznej proponują przejście na fakturę elektroniczną. Jak zamówić eFakturę Energa? Jakie są korzyści tego rozwi...
Czytaj dalej
21 Lipiec 2015
Prąd - za co tak naprawdę płacimy?
Kiedy dostajemy rachunek za prąd przede wszystkim zwracamy uwagę na kwotę do zapłaty. Sprawdzamy też informacje potrzebne do przelewu (numer faktury o...
Czytaj dalej
07 Październik 2015
Numery kont bankowych – Energa
Nowe numery kont dla klientów to nie nowe umowy. W tym roku, w lipcu Energa wprowadziła nowe numery rachunków bankowych dla swoich klientów. Co się zm...
Czytaj dalej
20 Maj 2014
Jak reklamować zbyt wysoki rachunek za prąd?
Firma energetyczna wystawiła ci wyjątkowo wysoką fakturę za prąd, a Ty masz pewność, że jest nieuzasadniona. Pisemnie złóż reklamacje, która kwestionu...
Czytaj dalej
21 Styczeń 2016
PS4 ile prądu pobiera?
Telewizory, radia czy laptopy, już dawno odkryliśmy, że te urządzenia są cichymi pożeraczami prądu. Jak to jest z PlayStation 4?
Czytaj dalej

Sprawdź zużycie energii dla urządzeń

Łazienka
Salon
Warsztat
Biuro
Ogród
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7