1. Wniosek o warunki przyłączenia
Pierwszy krok to złożenie wniosku o warunki przyłączenia. Taki wniosek należy dostarczyć albo osobiście albo drogą pocztową do Rejonu energetycznego lub Centrali Oddziału PGE Dystrybucja.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
- Akt notarialny lub inny dokument, który potwierdza tytuł prawny do korzystania z danej nieruchomości
- Szkic sytuacyjny lub plan zabudowy, który określa ulokowanie obiektu
- Wypis z KRS (w przypadku podmiotów gospodarczych)
- Zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej)
- W przypadku budynków wielolokalowych bilans mocy
- Pełnomocnictwo dla osób upoważnionych – jeżeli wnioskodawca jest reprezentowany przez pełnomocnika.
Jeżeli wniosek jest niekompletny to dystrybutor energii elektrycznej wzywa do jego uzupełnienia. Jeżeli wniosek został pozytywnie zweryfikowany to dystrybutor wystawia pisemne potwierdzenie złożenia kompletu wymaganych dokumentów. Wysyłając pocztą tradycyjną wniosek o określenie warunków przyłączenia pamiętaj o uzyskaniu potwierdzenia odbioru. Będziesz mieć dowód złożenia wniosku w przypadku braku odpowiedzi ze strony lokalnego dystrybutora energii elektrycznej.
2. Określenie warunków przyłączenia
Kolejny krok to określenie warunków przyłączenia oraz opracowanie umowy o przyłączenie oraz harmonogramu prac związanych z przyłączeniem do sieci. W tych dokumentach są zawarte szczegółowe techniczne informacje i założenia, takie jak np. zakres budowanych urządzeń, termin realizacji przyłączenia, obowiązki stron.
Warto pamiętać, że wydane przez dystrybutora energii elektrycznej warunki przyłączenia mają ważność dwóch lat. Dlatego też umowę o przyłączenie do sieci najlepiej podpisać w chwili podjęcia ostatecznej decyzji o budowie danego obiektu, tak aby dwuletni okres wystarczył na zrealizowanie przyłączenia. Po upłynięciu wspomnianych dwóch lat należy ponownie wystąpić do lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego o określenie warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej.
3. Realizacja przyłączenia
Trzeci krok to realizacja przyłączenia, która ma swój początek w chwili podpisania umowy o przyłączenie. Pamiętajmy, że termin realizacji przyłącza w większości przypadków jest zawyżony - w ten sposób Operator Systemu Dystrybucyjnego zabezpiecza się przed karą za niewykonanie usługi w podanym na umowie terminie. Jeśli realizacja dobiegnie końca to ma miejsce odbiór urządzeń oraz elektroenergetycznych sieci, które wykonał dystrybutor. Odbiorca energii natomiast składa oświadczenie o wykonaniu instalacji. Wówczas dystrybutor energii wystawia dokument: Potwierdzenie możliwości świadczenia usługi dystrybucji i określenie parametrów technicznych dostaw.
4. Zawarcie umowy
Kolejny krok to podpisanie umowy: albo umowy kompleksowej albo umowy na usługi dystrybucji energii i sprzedaży energii. Pamiętaj, że masz prawo do wyboru sprzedawcy energii elektrycznej. Zanim podpisesz umowę na sprzedaż dokładnie ją przeczytaj. Nie omiń wszelkich załączników typu regulamin oferty - tam często znajdują się informacje wpływające na opłacalność oferty. Pod lupę warto wziąć cenę energii elektrycznej (nie tylko wysokość, ale i również to czy zmienia się w trakcie trwania umowy), opłaty handlowej (także wysokość przez całą umowę), wysokość ewentualnych kar (np. za zerwanie umowy) oraz okres trwania umowy (nie zaleca się podpisywanie umów długoterminowych). Na rynku są dostępne narzędzia do porównywania cen energii elektrycznej, np. nasza porównywarka. Aby uzyskać takie porównanie należy podać takie dane jak: kod pocztowy, szacowane roczne zużycie energii elektrycznej albo ilość osób stanowiących gospodarstwo domowe bądź wielkość firmy (w przypadku porównania cen dla firm), taryfę energetyczną (jaka aktualna taryfa) oraz układ instalacji (jednofazowa czy trzyfazowa). Po podaniu takich informacji narzędzie wskazuje najlepsze oferty energetyczne na rynku. Po zostawieniu danych kontaktowych skontaktuje się z Tobą nasz doradca, który wskaże ci co najmniej 3 najbardziej optymalne do Twojego zużycia energii oferty sprzedawców.
5. Rozpoczęcie usługi dystrybucji energii
Dystrybutor energii otrzymując od sprzedawcy energii informacje o podpisaniu umowy przystępuje do instalacji licznika prądu. W sytuacji rozdzielenia umowy dystrybucji i sprzedaży montaż licznika ma miejsce po podpisaniu obydwu umów. Po założeniu urządzenia rozliczeniowo-pomiarowego można już korzystać z energii elektrycznej. Pamiętaj, że w przypadku odbiorców z grupy taryfowej G (odbiorcy indywidualni) właścicielem licznika jest Operator Systemu Dystrybucyjnego.
Agnieszka Kierzkowska