Stacje ładowania samochodów elektrycznych
Jeszcze dekadę temu rynek samochodów elektrycznych w Polsce nie miał zbyt wielu optymistycznych prognoz. Głównie z uwagi właśnie na bardzo słabą infrastrukturę. Na próżno można było szukać stacji przeznaczonych do ładowania e-samochodów.
Ostatnie lata jednak pokazują, że “elektryki” mogą mieć przed sobą świetlaną przyszłość. Nacisk na ekologiczne rozwiązania, a takimi są samochody elektryczne, spowodował widoczny przyrost miejsc, w których można naładować akumulator. Obecnie w całej Polsce funkcjonuje około 4 tys. publicznych stacji ładowania. Ponadto powstało także wiele prywatnych stacji: na firmowanych parkingach, zamkniętych osiedlach mieszkaniowych, czy przydomowych garażach.
Zdecydowana większość punktów ładowania e-aut działa w oparciu o prąd przemienny, co oznacza wolne ładowanie. Tymczasem sporo szybciej naładujemy akumulator korzystając z gniazda z prądem stałym. Tego rodzaju ładowarki najczęściej są stawiane przy centrach handlowych.
Ile kosztuje ładowanie “elektryka”?
Coraz mniej stacji ładowania jest dostępnych za darmo. Jeszcze jakiś czas temu właściciele samochodów elektrycznych mogli bezpłatnie korzystać z ładowarek zlokalizowanych np. na parkingach centrach handlowych. Obecnie za ładowanie trzeba niestety zapłacić.
Ceny za kilowatogodzinę są dosyć mocno zróżnicowane. Niższa cena za kWh jest pobierana za korzystanie z ładowarki z prądem przemiennym. Jest to spowodowane tym, że takie urządzenie jest tańsze w utrzymaniu a poza za tym charakteryzuje się wolniejszym trybem zasilania akumulatorów. Takie wolniejsze ładowanie przekłada się także na krótszy zasięg pojazdu.
Dlatego też w przypadku planowania dłuższych tras warto wybrać droższą opcję, czyli ładowarkę z prądem stałym. Cena za 1 kWh jest nawet dwukrotnie wyższa, niż w razie skorzystania z ładowarki z prądem przemiennym. Taka ładowarka jednak ładuje szybciej, a akumulator wystarcza na przejechanie nawet 300 kilometrów.
Dofinansowanie na stacje ładowania samochodów elektrycznych
Elektromobilność w Polsce ma się rozwinąć dzięki nowemu programowi “Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Jego zadaniem jest promowanie czystego transportu, w tym rozwój infrastruktury do ładowania e-samochodów. Dzięki programowi ma powstać w Polsce ponad 17 tysięcy stacji ładowania aut elektrycznych oraz 20 stacji wodoru.
Budżet programu wynosi 870 mln złotych a okres jego wdrażania ustalono na lata 2021-2028:
- do 31.12.2025 roku - zawieranie umów,
- do 15.12.2028 roku - wydatkowanie środków.
W ramach tego programu można uzyskać do 50% dotacji na ogólnodostępną stację ładowania oraz do 25% w przypadku pozostałych stacji.
Z dofinansowania na budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych mogą skorzystać:
- przedsiębiorcy,
- rolnicy indywidualni,
- spółdzielnie mieszkaniowe,
- wspólnoty mieszkaniowe,
- jednostki samorządu terytorialnego.
Informacje o poszczególnych naborach wniosków o bezzwrotną dotację są publikowane na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pierwszy nabór wniosków trwa od 07.01.2022 roku do 31.03.2022 roku. Wniosek można składać poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie.
Rodzaj przedsięwzięcia |
Budżet programu |
punkt ładowania o mocy min. 22 kW - przeznaczony na własne potrzeby |
70 mln zł |
stacje ładowania o mocy min. 22 kW innych niż ogólnodostępne stacje ładowania |
70 mln zł |
ogólnodostępne stacje ładowania o mocy min. 50 kW albo przebudowana istniejących - wzrost mody do co najmniej 50 kW |
630 mln zł |
ogólnodostępne stacje wodoru |
100 mln zł |
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej równolegle prowadzi także program “Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Program jest skierowany do dystrybutorów energii elektrycznych, a jego budżet wynosi 1 mld zł. Środki z programu mają być przeznaczone na budowę i modernizację około 4 tys. km linii elektroenergetycznych oraz 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych.