Fot.Flickr.com
Polacy chcą zmieniać sprzedawcę energii
"Rzeczpospolita" podkreśla, że już kilka dobrych lat odbiorcy indywidualni mają prawo zmieniać sprzedawcę prądu. Mimo tego, na taki krok zdecydowało się zaledwie 2% z nich. Z wspomnianego wyżej raportu wynika, że 23% Polaków rozważa zmianę sprzedawcy energii elektrycznej.
Alternatywni sprzedawcy prądu
Zdaniem dziennika sytuacja u nas jest porównywalna do tej, która miała miejsce klika lat temu w Wielkiej Brytanii. Wówczas brytyjscy konsumenci wybierając nowego sprzedawcę decydowali na ofertę największych na rynku firm energetycznych z tzw. wielkiej szóstki. Obecnie coraz częściej preferują mniejszych, alternatywnych sprzedawców energii.
Cena energii nie najważniejsza
Mniejsi brytyjscy sprzedawcy nie konkurują tylko i wyłącznie ceną. Ich zdaniem istotne znaczenie ma również partnerskie podejście oraz wysoka jakość obsługi klienta. Prognozuje się, że w przypadku utrzymania się trendu najwięksi sprzedawcy mogą stracić nawet 20% klientów. Sytuacja na polskim rynku ma się kształtować podobnie. Sprzedawcy energii powinni przyzwyczaić się do tego, że głównym narzędziem walki o klienta nie będzie tylko cena. Coraz większą rolę odgrywać będzie jakość obsługi oraz relacje z klientem. Dla konsumentów istotna jest czytelność rachunku, jasność ofert oraz przebieg procesu reklamacji.
Czy polecamy sprzedawców prądu?
W raporcie "Klient indywidualny na rynku energii elektrycznej" przedstawiono także wskaźnik Net Promoter Score (NPS). Dzięki niemu wiemy, jaka jest skłonność klientów do rekomendowania firmy energetycznej - w Polsce wynosi on -29. Oznacza to, że osób niepolecających (54%) jest sporo więcej w porównywaniu z osobami, które w sposób pozytywny rekomendują danych sprzedawców (25%). Wypowiadająca się w "Rzeczpospolitej" specjalista Małgorzata Olszewska jest zdania, że tak niskie oceny są spowodowane nielicznymi kontaktami ze sprzedawcami energii.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna