Fot.Flickr.com, okalkavan
Telefonia ma się gorzej
Okazuje się, że biznes telefoniczny nie ma się zbyt dobrze, dlatego też firmy szukają dodatkowych zysków. Rynek telekomunikacyjny jeszcze kilka lat temu był bardzo prosty. Klientom oferowano tylko usługi głosowych połączeń i SMS-y. W ostatnich kilku latach można obserwować boom na miks usług typu: komórka z kablówką, czy kablówka z Internetem. Dziś najwięksi w branży wprowadzają do swoich pakietów usług kolejną opcję: sprzedaż prądu.
Orange Energia
Jak podaliśmy wczoraj, zarząd Orange po pozytywnych wynikach pilotażu postanowił sprzedawać energię elektryczną na terenie całej Polski. W najbliższych dniach mają zostać ogłoszone szczegóły tej oferty. Pomarańczowy telekom prąd będzie kupować od spółki Polenergia Obrót SA, która wchodzi w skład Kulczyk Investments. Orange Energia ma wpłynąć na zwiększenie lojalności klientów. Według informacji wyborcza.biz firma telekomunikacyjna będzie mieć marże na poziomie 1-2%.
Przełącz prąd na Plus
Z kolei Plus swoją ofertę sprzedaży energii elektrycznej rozwija już od listopada 2013 roku. To naturalne połączenie, bowiem właściciel telekomu Zygmunt Solorz-Żak angażuje się w energetykę. Grupa Solorza jest akcjonariuszem Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin. Niedawno firma telekomunikacyjna ruszyła z kampanią reklamową "przełącz prąd na Plus".
Tauron i T-Mobile
T-Mobile razem z Tauronem proponowali tylko namiastkę miksu usług. Trwająca do końca stycznia promocja polegała na maksymalnie 20% zniżce na startery karty SIM lub abonament telefoniczny w przypadku zakupu produktu z oferty Tauron. Póki, co ani telekom, ani dostawca energii nie podsumowali tej współpracy.
Celem lojalność klientów
Każda dodatkowa usługa, w którą "wejdzie" klient wiąże go jeszcze bardziej z daną firmą. Europejskie telekomy energię elektryczną wprowadziły do swojej oferty już cztery, pięć lat temu. Oprócz przywiązywania klienta do firmy zyskują także przychody, pomimo że marże są tu raczej symboliczne. Być może telekomy będą także sprzedawać gaz, tak jak to ma miejsce na Węgrzech. Zmiana dostawcy energii stała się w Polsce w ostatnim roku dosyć popularna, szczególnie wśród gospodarstw domowych. Nowego sprzedawcę prądu ma już ponad 410 tys. odbiorców.
Agnieszka Kierzkowska, redaktor naczelna