Fot. Flickr.com
Zmiana sprzedawcy energii dla firm - badania
Firmy wiedzą, że mogą zmienić sprzedawcę energii
Badanie przeprowadzono na próbie 510 przedsiębiorstw z całej Polski, które zatrudniają minimum 50 osób. Wzięło w nim udział wiele branż, m.in. przemysł spożywczy, administracja publiczna, przemysł ciężki, sklepy, hotele, restauracje. Aż 81% ankietowanych deklaruje, że zna swoje prawa związane z zmianą sprzedawcy energii. Blisko połowa przedsiębiorstw (49%) chociaż raz zmieniło sprzedawcę energii. Z badania wynika, że najczęściej na taki krok decydują duże firmy, które zatrudniają co najmniej 250 osób. Powód jest oczywisty – takie przedsiębiorstwa zużywają sporo energii i otrzymują wysokie faktury. To przekłada się na ich skłonność do szukania ofert z niższą ceną prądu. Dla nich obniżka nawet o kilka procent oznacza sporo niższe rachunki za energię. Przedsiębiorcy bardzo często mają świadomość, jakie korzyści może im przynieść zmiana sprzedawcy energii. Wiedzą, iż sama procedura nie jest skomplikowana i że w ich imieniu formalności z przenosinami faktury za prąd dopełni przedstawiciel nowego sprzedawcy. Cały proces zamyka się w ciągu około miesiąca - jeśli jest to pierwsza zmiana, albo w ciągu dwóch tygodni - w przypadku każdej kolejnej zmiany. Zmiana sprzedawcy przez odbiorcę biznesowego może wiązać się z koniecznością dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego. Nie zawsze jest to jednak niezbędne.
Najistotniejsza cena prądu
Przedsiębiorcy podejmując decyzję o zmianie sprzedawcy kierują się przede wszystkim ceną. 58% respondentów przyznało, że do dokonania zmiany przekona je oszczędność na poziomie 5%. Jeśli oszczędności z kolei będą wynosić 10% to na zmianę zdecydowałoby się już 80% przedsiębiorstw. Niemal wszyscy ankietowani skorzystaliby z prawa zmiany sprzedawcy energii w przypadku oszczędności na poziomie 20%. Gwarancja stałej ceny przez cały okres trwania umowy to argument, który przekonuje 15% badanych. Warto podkreślić, że nie bez znaczenia są takie kwestie jak wysokość opłaty handlowej czy długość trwania umowy. Odbiorcy biznesowi o sporym zużyciu energii elektrycznej najczęściej decydują się na podpisanie umowy na okres 12 miesięcy. Jest to dla nich korzystna sytuacja, bowiem co roku mając w rękawie argument jakim jest spory wolumen kupowanej energii mogą negocjować stawki za megawatogodzinę, wysokość opłaty handlowej czy też pozostałe warunki umowy z sprzedawcą np. termin na zapłacenie faktury, okres wypowiedzenia umowy. Im więcej Twoja firma zużywa energii elektrycznej, tym masz wyższą pozycję w negocjacjach z firmą energetyczną. Generalnie specjaliści zalecają, aby nie zawierać umów na więcej niż 24 miesiące.
Oferta dual fuel? Firmy mówią "tak".
Około 36% respondentów rozważa także zmianę dostawcy gazu. Jednocześnie tylko 2% firm zdecydowało się na taki krok. Z badania wynika, że prawie ¾ przedsiębiorstw korzystających z gazu ziemnego chciałoby dokonywać zakupu prądu oraz gazu u jednego sprzedawcy. Przedsiębiorcy słusznie zauważają, że taka oferta łączona pozwoli na oszczędności. Zakupując energię elektryczną i gaz ziemny u jednego sprzedawcy umożliwia z całą pewnością zmniejszenie wydatków na energię i gaz. Każda taka oszczędność pozwala firmie na zwiększenie wydatków na inwestycje, zwiększenie zatrudnienia, czy podniesienie płac pracownikom. Dlaczego spółki obrotu są w stanie zaproponować w przypadku oferty dual fuel aktrakcyjne stawki? Jest to spowodowane m.in. tym, że wówczas nieco spadają im koszty związane z obsługą klientów. Jak pokazują liczne badania oferty łączone są coraz chętniej wybierane przez odbiorców. Rynek gazu zaczął się dynamicznie rozwijać, choć jak podkreślają specjaliści nie jest to jeszcze na takim poziomie jak w przyppadku rynku energii.
Ważna jest marka i wizerunek sprzedawcy energii
Z badania przeprowadzonego przez PKP Energetyka oraz ARC Rynek i Opinia wynika, że istotne znaczenie ma nie tylko cena, ale także marka czy wizerunek sprzedawcy energii. To wszystko, bowiem przekłada się na tak istotne w dostawach energii poczucie bezpieczeństwa oraz niezawodności. Odbiorcy energii elektrycznej często kierują się opiniami klientów. Wielu sprawdza firmę energetyczną w internecie, zanim zdecyduje się na podpisanie z nią umowy na sprzedaż energii elektrycznej. Nadal powszechne jest pytanie o opinie wśród członków rodziny czy znajomych.
Jak sprzedawcy energii powinni się kontaktować z odbiorcami?
Odbiorcy biznesowi mają także preferencje odnośnie formy kontaktu. Aż 63% ankietowanych chciałoby mieć dedykowanego opiekuna do obsługi. 59% przedsiębiorstw woli z kolei drogę mailową. 40% respondentów wskazało, jako preferencyjną formę kontaktu telefon. Najmniej, bo zaledwie 12% wybrało tradycyjną pocztę. Wielu odbiorców z pewnością docenia także możliwość korzystania z elektronicznego Biura Obsługi Klienta. Tą formę kontaktu proponuje coraz więcej sprzedawców energii elektrycznej. Za pomocą eBOK-a klient może m.in. pobrać fakturę za energię, dokonać płatności za fakturę, sprawdzić saldo rozliczeń, monitorować swoje zużycie prądu, złożyć zapytanie, zareklamować rachunek za prąd. Jest to jedna z wygodniejszych form kontaktu z przedsiębiorstwem energetycznym, do tego dostępna 7 dni w tygodniu i o każdej porze dnia. Elektroniczne Biura Obsługi Klienta nierzadko posiadają także dystrybutorzy energii elektrycznej.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna