Aktualności
Start Aktualności Loteria, odczyt licznika? Zobacz, jak nieuczciwi sprzedawcy prądu pozyskują klientów
Artykuł

Loteria, odczyt licznika? Zobacz, jak nieuczciwi sprzedawcy prądu pozyskują klientów

Nieuczciwi przedstawiciele firm energetycznych mają nowe metody działania. Jak informuje Federacja Konsumentów ich ofiarami są przede wszystkim osoby w podeszłym wieku, ufne oraz dobrze wychowane. Jak dali się wprowadzić w błąd?

Fot. Flickr.com

Loteria zorganizowana przez sprzedawcę energii

Nowym sposobem na oszukanie konsumentów prądu jest loteria, którą rzekomo zorganizowało ich przedsiębiorstwo energetyczne dla osób regularnie opłacających rachunki. Wiadomość o rzekomej wygranej – stały rabat na energię – przekazywano drogą telefoniczną. Aby ją odebrać wystarczy podpisać potwierdzenie odbioru nagrody. Już następnego dnia w domu takiego "szczęśliwca" pojawił się akwizytor, który pogratulował i podsunął do podpisania dokumenty. Dopiero później okazało się, że nie jest to żadne pokwitowanie odbioru nagrody, a umowa z nowym sprzedawcą prądu. Dodajmy, że warunki umowy były dla konsumentów mniej korzystne. W biurze obsługi nowego sprzedawcy można było usłyszeć: "Witamy w gronie klientów. W przypadku zerwania umowy będziemy dochodzić zapłaty kar."

Odczyt licznika prądu

Kolejnym przykładem jest telefon z informacją, że nastąpiło nieprawidłowe spisanie licznika energii elektrycznej. Głos w słuchawce oznajmił, że ponownie pojawią się technicy w celu skorygowania faktury. Faktycznie nastąpiło ponowne spisanie stanu licznika. Osoba, która przyszła wzięła złą fakturę i poprosiła o podpis pod dokumentem, który miał potwierdzić wizytę. Tym dokumentem była jednak umowa na sprzedaż prądu.

Nowa taryfa energetyczna

Najnowszą metodą nieuczciwych akwizytorów jest pomoc społeczna. W trakcie wizyty w domu konsumenta przedstawiciel informuje, że w związku ze zbliżającymi się wyborami rząd zainteresował się losem osób mających problemy z opłacaniem rachunków. Wprowadzono nową taryfę energetyczną dla osób uboższych i chorych, a opłata jest tylko za kilowatogodziny. Wszystkie te informacje nie są oczywiście prawdą.

Nadpłata za prąd

Już standardową praktyką nieuczciwych sprzedawców jest "numer" z nadpłatą na koncie konsumenta w firmie energetycznej. Klient, aby otrzymać pieniądze musi złożyć odpowiedni wniosek. Jak informuje miły głos w telefonie firma w trosce o konsumentów sama dostarcza właściwy druk do podpisania. Dopiero później osoby, które złożyły pod nim swój podpis uświadamiają sobie, że była to umowa na sprzedaż energii elektrycznej.

Co zrobić, aby zerwać niekorzystną dla siebie umowę?

Wszystkie opisane powyżej przypadki zostały przekazane do Federacji Konsumentów. Co można zrobić, gdy podpiszemy niekorzystną umowę na sprzedaż prądu? Warto w tym momencie wiedzieć o dwóch ważnych prawach. Po pierwsze mamy prawo odstąpić od umowy, która jest zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa w terminie 10 dni od chwili jej podpisania. Oświadczenie o odstąpieniu umowy można złożyć osobiście bądź wysłać pocztą najpóźniej dziesiątego dnia po podpisaniu umowy poza lokalem przedsiębiorstwa. Po drugie osoba, która została wprowadzona w błąd może na podstawie art. 84 Kodeksu cywilnego uchylić się od skutków swojego oświadczenia woli. Krótko mówiąc, są to sytuacje, w których gdyby konsument nie działał pod wpływem wywołanego przez inne osoby błędu i oceniał sprawę w sposób rozsądny, zapewnie nie podpisałby oświadczenia o owej treści (nie złożyłby podpisu pod dokumentem wiedząc, że jest to umowa z nowym sprzedawcą prądu). Takie oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu należy skladać na piśmie.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Energa wciąż bez nowej taryfy dla domu
03 Marzec 2015

Energa wciąż bez nowej taryfy dla domu

Jak donosi „Rzeczpospolita” nadal trwa taryfowe postępowanie dotyczące cen dla klientów indywidualnych Energi Obrót. Taryfy trzech pozostałych najwięk...
Energia dla firm coraz droższa!
20 Luty 2015

Energia dla firm coraz droższa!

Jak donosi „Rzeczpospolita” zakończenie walki cenowej na rynku energii doprowadziło do pojawienia się niesprzyjających zmian dla przedsiębiorstw. Ceny...
Zmień sprzedawcę prądu, ale mądrze!
27 Sierpień 2014

Zmień sprzedawcę prądu, ale mądrze!

Coraz częściej w mediach pojawiają się ostrzeżenia przez zmianą sprzedawcy energii elektrycznej. Największe koncerny energetyczne straszą przed nieucz...
Miesiąc gazu za darmo – nowa oferta Duonu dla domu
18 Listopad 2015

Miesiąc gazu za darmo – nowa oferta Duonu dla domu

Duon, jeden z niezależnych sprzedawców energii, wprowadził nową ofertę dla klientów indywidualnych. W ramach oferty o nazwie „Miesiąc gazu za darmo” s...
Wyjeżdżasz na urlop? Zobacz, co powinieneś zrobić jako odbiorca energii
20 Czerwiec 2016

Wyjeżdżasz na urlop? Zobacz, co powinieneś zrobić jako odbiorca energii

Urząd Regulacji Energetyki po raz kolejny przygotował zbiór zasad, które powinien przestrzegać konsument energii w okresie wakacyjnym. Co radzi regula...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7