Fot. Flickr.com
Zmiana taryfy energetycznej
Konsumenci energii od kilku miesięcy otrzymują powiadomienia o zmianie energetycznej taryfy, która została zatwierdzona przez regulatora, czyli Urząd Regulacji Energetyki. Przykładowo ceny energii elektrycznej 2015 zmieniły się z początkiem stycznia a pisma informujące o tym fakcie dotarły do odbiorców dopiero po czterech miesiącach. Ponadto dokumenty te zawierają także informacje, że zmiany dokonano w Ogólnych Warunkach Umowy wchodzących z uwagi na nowelizację Ustawy o prawach konsumentów. Data wejścia w życie tych zmian to 25 grudnia 2014r. Pamiętajmy, że w przypadku zmian w umowach mamy możliwość odstąpienia od umowy. Problemem jest jednak to, że możemy z tego skorzystać w okresie dwóch tygodni od chwili otrzymania pisma, a nie po dokonaniu zmiany prawa.
Prawo energetyczne a zmiany
Obowiązek powiadamiania odbiorcy o zmianach jest zawarty w ustawie Prawo energetyczne. Zgodnie z art. 5 ust 5 owej ustawy projekty zmian zawartych w umowach powinny być w sposób niezwłoczny przesłane do klienta. Oprócz pisemnej informacji o wprowadzanych zmianach i projektu zmienianej umowy konsument powinien otrzymać także informacje, że ma prawo wypowiedzieć umowę. Wyjątkiem są jednak zmiany cen albo stawek opłat w taryfach.
Podwyżki cen energii
W myśl Prawa energetycznego sprzedawcy energii lub paliw gazowych powinni o podwyżce cen czy też stawek opłat poinformować klienta w ciągu jednego okresu rozliczeniowego. Okresy te są jednak różne i mogą być jednomiesięczne, dwumiesięczne półroczne a nawet roczne. W sytuacji, gdy firma energetyczna uzyskuje zatwierdzenie taryfy przez regulatora podnoszące ceny, to odbiorca dokonując przez kilka miesięcy należności za prąd czy gaz według starych stawek mógłby być narażony na koszty dodatkowe. Przyczyną byłyby prognozy, które byłyby oparte na starej energetycznej taryfie. Taka płatność nie wynika przecież z winy klienta, dlatego też rozwiązaniem mogłoby być rozłożenie jej na raty. Zatwierdzeniem wysokością stawek w taryfach zajmuje się URE, dlatego też trudno przypuszczać, że podwyżki byłyby bardzo wysokie. Podsumowując zmiana cen czy stawek nie może musi być w sposób niezwłoczny prezentowana odbiorcy. Zupełnie inaczej to wygląda w przypadku zmian w umowach – tutaj klient musi być informowany niezwłocznie i ma prawo odstąpić od takiej umowy.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna