Niższe rachunki za energię
Klienci, którzy zwrócili się do UOKiK zwracali uwagę, że przedstawiciele handlowi wspomnianych sprzedawców energii informowali ich, iż w wyniku podpisania nowej umowy ich rachunki za prąd będą niższe. W ocenie Urzędu mogą one być jednak wyższe. Według relacji klientów przedstawiciele podawali się za reprezentantów innych firm energetycznych. Urząd podkreśla, że taki czyn uznaje się za nieuczciwą praktykę rynkową. Postępowanie wszczęto przeciwko Novum, Polskiej Energetyce Pro oraz Energetycznemu Centrum. Wymienieni sprzedawcy energii zawierają umowy z klientami poza swoimi biurami.
Prawa konsumenta energii
Jak przypomina UOKiK każdy przedsiębiorca proponując klientowi zawarcie umowy powinien w sposób jasny, jednoznaczny oraz rzetelny przekazać informacje na temat swojej oferty. Urząd podkreśla, że w przypadku sprzedaży prądu na decyzję konsumenta wpływ ma przede wszystkim wiedza na temat ceny energii elektrycznej i innych opłat. W przypadku zawierania umowy w domu konsument ma prawo w ciągu 14 dni odstąpić od umowy bez żadnych konsekwencji. Rezygnacje można wysłać drogą pocztową. Z kolei w przypadku nieprawidłowych rozliczeń za energię ma możliwość złożenia reklamacji, do której firma energetyczna powinna się ustosunkować w terminie 14 dni, chyba że w umowie określono inny termin. Od dystrybutora energii elektrycznej można domagać się laboratoryjnego badania licznika energii. Jeśli jednak ekspertyza wykaże, że urządzenie działało prawidłowo to koszty ponosi odbiorca energii. Przedsiębiorstwo energetyczne w przypadku niespełnienia standardów obsługi powinien wypłacić klientowi bonifikatę.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna