Sprzedaż gazu ziemnego
Kilka dni temu Prezes Urzędu Regulacji Energetyki opublikował sprawozdanie za rok ubiegły. Wynika z niego, że rynek gazu nadal jest zdominowany przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Potentat jednak z roku na rok traci udział w rynku. Obecnie jego udział w rynku gazu ziemnego do odbiorców końcowych wynosi 73,69%, a rok temu wynosił 80,22%. "Rzeczpospolita" zwraca uwagę, że jeszcze 3 lata PGNiG było w "posiadaniu" 89,2% rynku. W 2016 roku spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej PGNiG sprzedały blisko 132,7 TWh gazu ziemnego. To wynik gorszy od roku 2015 roku o 2,3%.
Konkurencja na rynku gazu
Jak ocenia dziennik malejący udział PGNiG w krajowym rynku gazu to wynik rosnącej konkurencji. Koncesje na obrót paliwami gazowymi pozyskuje z roku na rok coraz więcej podmiotów. W ubiegłym roku koncesje posiadało 196 podmiotów, a rok wcześniej 172. Z danych regulatora wynika, że wśród sprzedawców alternatywnych 2-3% udział w sprzedaży do końcowych odbiorców miały 2 spółki. 1-2% udział w rynku miały 3 spółki, a udział pozostałych spółek w krajowym rynku nie przekraczał 1%. Cytowany przez "Rzeczpospolite" Tomasz Chmal, ekspert w dziedzinie energetyki zaznacza jednak, że w bieżącym roku PGNiG odzyskuje już udział w rynku. Jest to wynik wprowadzenia nowych regulacji związanych z obowiązkiem tworzenia zapasów gazu przez każdego importera. Wcześniej ten obowiązek nie dotyczył mniejszych podmiotów. Gaz musiało magazynować tylko PGNiG.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna