Aktualności
Start Aktualności Zmiana sprzedawcy energii – sprawdź, czy nie zapłacisz dwa razy
Artykuł

Zmiana sprzedawcy energii – sprawdź, czy nie zapłacisz dwa razy

Zmieniając sprzedawcę prądu możesz wiele zyskać. Upewnij się jednak czy nie będziesz musiał zapłacić podwójnie. Uważaj na nieuczciwe firmy energetyczne.

Fot. Flickr.com, kenteegardin

Zmieniaj, ale z "głową"

Minęło już kilka lat od uwolnienia w Polsce rynku energii. W ten sposób uzyskaliśmy swobodny dostęp do wielu ofert od różnych sprzedawców prądu. Praktyka jednak pokazała, iż mało kto z tego przywileju skorzystał. Dokonując tej zmiany trzeba jednak wiedzieć, jak to robić. Niewiedza może "przynieść" dwa rachunki za tą samą usługę. Pojawienie się takiego problemu potwierdza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego wpływa sporo skarg odnoszących się do wprowadzania w błąd klientów w trakcie zawierania umów o sprzedaż prądu w domu odbiorcy.

"Przedłużenie umowy"

Na celowniku nieuczciwych sprzedawców energii elektrycznej znaleźli się głównie osoby w podeszłym wieku. Skargi od właśnie takich osób najczęściej trafiają do UOKiK. Konsument po podpisaniu umowy często nie wie, że w przypadku zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorcy ma prawo odstąpić od niej w ciągu dziesięciu dni. Jak podaje UOKiK skargi te przeważnie dotyczą podszywania się pod aktualnego sprzedawcę prądu. Ponadto często informuje się konsumenta, że przedstawiciel chce tylko przedłużyć umowę albo dokonać aktualizacji obecnej umowy. Nieuczciwi sprzedawcy nie informują także, iż w przypadku umów zawartych na określony czas, ich zerwanie oznacza konieczność zapłacenia kary.

Czytaj umowy

W sytuacji, gdy podpiszesz umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej, a "stara" umowa nadal obowiązuje (umowa na czas określony) to będziesz zobowiązany do opłacania dwóch rachunków. To Ty musisz wiedzieć, kiedy obowiązująca umowa się kończy oraz jak można ją rozwiązać. Dobrze jest również wiedzieć czy nie posiada automatycznej opcji przedłużania. Co radzi robić UOKiK? Przed podpisaniem umowy należy sprawdzić, z której firmy jest przedstawiciel. Ponadto nie warto niczego podpisywać pod presją czasu. Na spokojnie przeczytaj umowę.

Co zrobić, gdy obowiązują dwie umowy?

Co mogą zrobić konsumenci, którzy nie zachowali ostrożności i w rezultacie wiążące są równocześnie dwie umowy. W takiej sytuacji nie można sprzedać energii czy też "przerzucić" umowy na inną osobę. Trzeba, zatem jedną z umów rozwiązać, co niestety wiąże się z koniecznością zapłacenia umownych kar, które są zapisane w danej umowie. Taka kara może być wysoka, dlatego warto dowiedzieć się czy przedsiębiorstwo, z którym się związaliśmy nie ma do zaoferowania jakieś innej propozycji. Być może nowy sprzedawca pójdzie nam nieco na rękę np. rozpocznie sprzedaż prądu dopiero w chwili, gdy skończy się umowa u dotychczasowego sprzedawcy. W takiej sytuacji uniknąć można płacenia kar za zerwanie umowy.

Domagaj się swoich praw

Jeśli uważasz, że przy zawieraniu umowy przedstawiciel wprowadził się w błąd to możesz na sądowej drodze dochodzić swoich praw. Pomocna może się okazać również wizyta u rzecznika konsumenta, który jest bardzo często pomocny w rozwiązywaniu tego rodzaju sporów.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny


Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Wysoka faktura za prąd? Uważaj na nieuczciwych przedstawicieli
26 Marzec 2014

Wysoka faktura za prąd? Uważaj na nieuczciwych przedstawicieli

Niektórzy akwizytorzy przedsiębiorstw energetycznych chcąc zdobyć nowych klientów idą na skróty. Przy zawieraniu umów dotyczących zmiany sprzedawcy en...
Zmiana sprzedawcy prądu – Brytyjczycy robią to na potęgę
12 Marzec 2014

Zmiana sprzedawcy prądu – Brytyjczycy robią to na potęgę

250 tys. – tyle osób tylko w samy lutym tego roku zmieniło sprzedawcę energii elektrycznej w Wielkiej Brytanii. Biorąc pod uwagę cały rok taką zmianę ...
Sprzedawca energii stracił ponad 350 tys. klientów
14 Marzec 2016

Sprzedawca energii stracił ponad 350 tys. klientów

Npower, brytyjski sprzedawca energii elektrycznej i gazu w 2015 roku stracił aż 351 tys. odbiorców. Przyczyną odejścia klientów jest niesłuszna windyk...
Zmiana sprzedawcy prądu. Obalamy 5 mitów o procesie!
17 Październik 2014

Zmiana sprzedawcy prądu. Obalamy 5 mitów o procesie!

Poza oszczędzaniem prądu to zmiana sprzedawcy energii elektrycznej okazuje się być dobrym pomysłem na wygenerowanie dodatkowych oszczędności na płatno...
Rachunki za energię o 140 zł w górę
12 Maj 2017

Rachunki za energię o 140 zł w górę

W przyszłym roku można się spodziewać znacznie wyższych rachunków za prąd. Zdaniem Koalicji Klimatycznej za energię elektryczną gospodarstwa domowe za...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7