Fot. Flickr.com
Zmiany sprzedawcy energii
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki cyklicznie przeprowadza monitoring odnośnie liczby odbiorców, którzy dokonali zmiany dostawcy energii. Ostatnie dane wykazują, że swoje rachunki za prąd przeniosło w sumie ponad 455,6 tys. Polaków (do końca marca 2015 roku) – 136 990 odbiorców biznesowych (grupy taryfowe A, B, C), 318 627 klientów indywidualnych (grupa taryfowa G).
Informacje na piśmie i…
Nowa ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie z dniem 25.12.2014r. wprowadziła niemałe zmiany w procesie zmiany dostawcy energii, która najczęściej odbywa się poza lokalem firmy albo na odległość. Obowiązkiem firmy energetycznej jest poinformowanie klienta o terminie oraz sposobie realizacji prawa odstąpienia od zawieranej umowy. Powinien także wskazać konsumentowi wzór takiego odstąpienia. Informacje o czasie trwania umowy, cenach, przedmiotu usługi czy dane identyfikujące przedsiębiorstwo powinno być przekazane na piśmie, albo jeśli klient wyrazi zgodę na tzw. trwałym nośniku.
14 dni na odstąpienie umowy…
Każdy konsument zawierający umowę poza lokalem firmy ma prawo w ciągu 14 dni odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Wystarczy w tym terminie osobiście albo za pomocą poczty tradycyjnej dostarczyć przedsiębiorstwu odpowiednie pisemne oświadczenie. Niektóre firmy dają także możliwość złożenia takiego oświadczenia drogą elektroniczną.
… albo 12,5 miesiąca
Jeśli jednak konsumenta nie poinformowano, iż ma prawo odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa czy na odległość to jego prawo do rezygnacji jest ważne jeszcze przez 12 miesięcy od daty upływu czternastodniowego terminu odstąpienia od danej umowy.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna