Najlepsza oferta na prąd
Właściciel firmy w trakcie wyboru nowego sprzedawcy energii elektrycznej może ogłosić wewnętrzny przetarg. Rozmawiając z kilkomasprzedawcami można wybrać najlepszą ofertę dla profilu swojej działalności. Największą uwagę przykuwają oczywiście ceny, choć nie mniej istotna dla optymalnego wyboru jest analiza pozostałych zapisów umowy. Warto przyjrzeć się takim kwestiom jak np. okres rozliczeniowy, termin płatności czy techniczne warunki usługi. W przypadku okresu rozliczeniowego trzeba wiedzieć, że jest ona zgodny z wybraną z grupą taryfową.
Ceny energii elektrycznej i opłata handlowa
Odbiorca biznesowy w wielu przypadkach ma możliwość negocjacji ceny ze sprzedawcą energii. Zbijać można przede wszystkimstawkiza energię czynną. Sprzedawcy często proponują gwarancje stałej ceny albo gwarancje najniższej ceny – jeśli klient znajdzie lepszą ofertę. Negocjacje może ułatwić fakt, iż cenniki są w większości przypadków osobnymi dokumentami. Można też próbować zbić opłatę handlową, którą co miesiąc sprzedawca prądu pobiera od odbiorców. Niektórym klientom biznesowym udało się ją obniżyć nawet do zera.
Co można jeszcze negocjować?
Termin płatności to kolejny punkt umowy, który także podlega negocjacjom. Tutaj wynik rozmów często jest zależny od wielkości przedsiębiorstwa. Przy umowie na zakup energii sporą rolę odgrywa, bowiem skala zakupu. Wielkie zakłady przemysłowe mogą np.domagać się kontaktu elastycznego. Taka umowa umożliwia na bieżąco negocjować ceny w odniesieniu do stawek giełdowych. Nie można jednak powiedzieć, że mniejsze firmy nie mają szans coś ugrać. Rezultaty pertraktacji są uzależnione także od czasu na jaki zawierana będzie umowa czy większej ilości usług z jakich skorzysta danyprzedsiębiorca. Argumentem w negocjacjach może też być lojalność. Firmy energetyczne często doceniają, bowiem klientów długoletnich oferując im zniżki czy korzystne pakiety. Zdarza się,że negocjacjom podlegają także zapisy związane z wypowiedzeniem umowy. Można wywalczyć np. możliwość wypowiedzenia umowy bez konsekwencji. Jak widać pole do negocjacji ze sprzedawcą energii bywa dosyć duże.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna