Poradniki
Start Poradniki Kiedy można powrócić do poprzedniego sprzedawcy prądu?
Artykuł

Kiedy można powrócić do poprzedniego sprzedawcy prądu?

Zmiany są dobre ale tylko, te które dostarczają nam wymiernych korzyści. Ze zmianami dotyczącymi sprzedawcy energii bywa różnie, zatem co zrobić gdy jesteśmy nie zadowoleni ze zmiany?

Fot. Flickr.com
Ważne są terminy
Uwolnienie rynku energetycznego dało Polakom możliwości na przejście do innego sprzedawcy energii. Głównym celem tego przeniesienia jest niższa cena energii jaką zaproponuje nam inny sprzedawca, ale i uwolnienie konkurencyjności rynku. Zmiana taka zawsze jest bezpłatna. Pierwsza zmiana sprzedawcy odbędzie się po 30 dniach, termin ten pozwala na załatwienie wszystkich formalności z tym związanych. Obecnie rynek proponuje wiele usług a więc i sprzedawcy energii wychodzą naprzeciw i oferują załatwienie formalności za nas, po podpisaniu upoważnienia. Następna zmiana może potrwać tylko 2 tygodnie.
 
Nie podoba mi się – wracam!
Na stronie Urzędu Regulacji Energetyki znajdziemy dość ogólnikową informację o tym, że „nie ma formalnych przeszkód aby powrócić do starego sprzedawcy energii” oczywiście jeśli on nadal chce podpisać z nami umowę. Kolejnym pojęciem jakie wprowadza URE jest sprzedawca z „urzędu” czyli pierwszy sprzedawca energii, z którym podpisaliśmy umowę nie tylko na sprzedaż energii, ale także na jej dystrybucję czyli tzw. umowę kompleksową. Sprzedawcą z urzędu jest bowiem przedsiębiorstwo energetyczne działające na podstawie koncesji na sprzedaż jak i dystrybucję energii elektrycznej. Ustalenie sprzedawcy z urzędu sprzyja ochronie interesów odbiorców jak i jest ochroną interesów konsumentów energii. Prezes URE w drodze przetargu wyłania przedsiębiorstwa energetyczne, które będzie pełniło rolę „sprzedawcy z urzędu” na danym terenie. Nie ma ustalonych terminów w takim czasie ma nastąpić powrót, wystarczy, że chcemy powrotu, a stary czyli „urzędowy” sprzedawca ma obowiązek przyjąć nas z powrotem.
 
Inne istotne warunki sprzedaży
Prawo daje nam wybór sprzedawcy, zmian jest też bezpłatna, zatem co może nas ograniczać? Faktem jest, że sprzedawcy chętnie nas przygarną, bowiem jest do dla nich opłacalne. Jednak „nie wszystko złoto co się świeci” nasza samowolka dotycząca częstego zmiany sprzedawcy może zostać ukrócona. Jak to się może stać? Przechodząc do nowego sprzedającego musimy podpisać z nim umowę na świadczenie usług. Często pisana drobnym drukiem umowa zawiera regulacje dotyczące jej wcześniejszego zerwania. Klient zrywający umowę musi zrobić to pisemnie, następnie sprzedawca nałoży na niego karę za zerwanie umowy. Ile? Stawki są rożne w zależności od przedsiębiorcy energetycznego, zaczynają się od 50 zł dochodzą do 300 zł. Może zdarzyć się tak ze korzyści proponowane przez innego sprzedawcy szybko pokryją karę, zatem będzie opłacało się nam zerwać umowę. Jednak uważajmy, umowy przygotowywane są przez specjalistów, którzy nie chcą stracić klienta, więc możemy spotkać się z karą naliczaną proporcjonalnie. Kalkulacja takiej kary jest prosta, zapłacimy kwotę, jaką jest iloczyn stawki określonej w umowie mnożony razy ilość miesięcy pozostałych do końca umowy. Zapis spotykany jest zazwyczaj w umowach kilkuletnich, w nich się to opłaca. Przyjmijmy, że stawka wynosi 25 zł rezygnujemy z umowy 3 letniej na 18 miesięcy przed końcem, kara wyniesie 450 zł. Warto więc zastanowić się czy oferowane oszczędności u nowego sprzedawcy pokryją koszty zerwania umowy. Gorzej mają przedsiębiorcy, bowiem kary za brak lojalności nalicza się w tysiącach. Naszą swawolę w zmianie sprzedawcy mogą ograniczać więc terminy lojalnościowe i związane z nimi kary. Dodatkowo niektórzy sprzedawcy w regulaminie jasno określają, że nie zawierają umowy z osobami figurującymi w rejestrach dłużników.
 
Umowa przyjdzie do domu
Ku przestrodze pragnę na sam koniec dodać, czytajcie wszystkie umowy, jeśli czegoś nie rozumiecie a handlowiec, za pośrednictwem, którego podpisujecie umowę nieumiejętnie wyjaśnia albo zbywa Was, że jest to nieistotne, wówczas NIE podpisujcie takiej umowy! Wiele jest spraw nie tylko z zakresu sprzedaży energii elektrycznej, że klient otrzymał do podpisu dokument, którego treści nie był świadomi. Mamy 10 dni na odstąpienie od niesatysfakcjonującej nas umowy i to bez jakichkolwiek konsekwencji prawnych. Dotyczy to jednak umowy zawartej poza lokalem sprzedawcy, zatem jeśli podpisujemy coś w domu zwróćmy uwagę na pole zatytułowane w umowie „miejsce zawarcia umowy,” powinno tam widnieć „umowa zawarta poza lokalem sprzedawcy.” Wysyłając/składając takie wypowiedzenie zróbmy to za potwierdzeniem odbioru czy przyjęcia. Zanim minie te 10 dni zainteresujmy się czy rezygnacja jest przyjęta i przygotowana w odpowiedniej formie. Może darzyć się tak, że zabraknie jakiegoś elementu i sprzedawca odrzuci nasze wypowiedzenie, a termin na jego złożenie bezpowrotnie przepadnie. Reasumując, należy mądrze wybierać sprzedawcę energii, tylko wtedy mamy pewność, że zawarta umowa w pełni nas usatysfakcjonuje.
 
Grażyna Kulik, Redaktor
 

 

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Dla domu dom
Płać za energię jak najmniej. Porównaj ceny.
firma Dla firmy

Zobacz też inne wpisy

Sprzedawca energii dla firmy - kiedy warto go zmienić?
03 Sierpień 2015
Sprzedawca energii dla firmy - kiedy warto go zmienić?
Po uwolnieniu rynku energetycznego w Polsce każdemu - zarówno firmie, jak i osobie prywatnej - wolno zmienić sprzedawcę energii. Jest to jeden z obsza...
Czytaj dalej
Jak zmienić sprzedawcę prądu? Czy warto?
12 Styczeń 2015
Jak zmienić sprzedawcę prądu? Czy warto?
Nie wiesz, jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej? Najpierw dowiedz, się czy zmiana sprzedawcy prądu jest dla Ciebie w ogóle opłacalna!
Czytaj dalej
9 wskazówek dla wybrania najlepszej oferty
24 Sierpień 2016
9 wskazówek dla wybrania najlepszej oferty
Liberalizacja rynku energii elektrycznej zaoferowała odbiorcom nowe możliwości oszczędzania Narodził się jednak problem, wiemy, że wybór nie dotyczy l...
Czytaj dalej
Oszczędzanie prądu w domu - fakty i mity
23 Maj 2014
Oszczędzanie prądu w domu - fakty i mity
Zbyt wysokie rachunki za energię elektryczną powodują, iż coraz częściej szukamy pomysłów na ich obniżenie. Nie wszystkie jednak mogą przynieść nam re...
Czytaj dalej
Jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej i czy warto?
18 Luty 2014
Jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej i czy warto?
Z początkiem stycznia płacimy mniej za prąd. Średnio rachunki spadły o 2,5%. Można jednak sprawić, że energia będzie kosztować nas jeszcze mniej. Jak?...
Czytaj dalej

Sprawdź zużycie energii dla urządzeń

łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7