Fot. Flickr.com, Christian Haugen
Co to jest licznik inteligentny?
Znajomość tego pojęcia wykazało 21% osób z grupy społecznej i 53% z grupy Internautów, którzy poddali się badaniu. Jest to wzrost o 5% w porównaniu z poprzednim badaniem przeprowadzonym w roku 2012. Ankietowani, jako najbardziej podstawową funkcje inteligentnych liczników wskazywali przede wszystkim zdalny odczyt (37% Internautów). Zaletami takiego rodzaju licznika według respondentów z grupy społecznej jest faktura wystawiana na podstawie rzeczywistego zużycia energii (31%), możliwość lepszej kontroli kosztów energii (25%) oraz brak konieczności wizyt inkasenta (35%).
Dla Polaka cena prądu jest najważniejsza
Z badań wynika, że dla przeciętnego Kowalskiego nadrzędną sprawą są ceny energii elektrycznej, czyli w zasadzie wysokość rachunków. Na tą kwestię wskazało 54% ankietowanych. Na dalszym miejscu Polacy uplasowali stałość dostaw i brak awarii (21%), bezobsługowość systemu (12%) oraz aspekty ekologiczne (6%).
Potrzebna edukacja o licznikach inteligentnych
Zdaniem ankietowanych atrakcyjną usługą są zróżnicowane taryfy oraz wygodny sposób rozliczeń. Do gustu przypadło badanym szczególnie wystawianie faktur na żądanie (64%) oraz programowanie i sterowanie działania urządzeń w domu (50%). Najmniej atrakcyjną usługą według respondentów okazał się prąd na kartę (29%). Pomimo rosnącej znajomości pojęcia licznik inteligentny Polacy nie do końca wiedzą, jakie korzyści można osiągnąć dzięki tym urządzeniom.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna