Fot. Flickr.com
Kiedy odłączą prąd?
Niezapłacony rachunek nie oznacza, że od razu nastąpi odłączenie prądu. Firma energetyczna ma możliwość wstrzymania dostaw energii elektrycznej wówczas, gdy konsument zwleka z opłaceniem rachunku przez minimum 30 dni po upływie terminu płatności. Przedsiębiorstwo energetyczne musi jednak zawiadomić pisemnie klienta zwlekającego z opłaceniem należności za pobraną energie bądź świadczone usługi o zamiarze wstrzymania dostarczania prądu, które nastąpi jeśli nie zapłaci zaległości oraz bieżących płatności w ciągu 14 dni od dnia otrzymania tego pisma. Mówi o tym Prawo energetyczne, a konkretnie art. 6b ust.3.
Procedura wstrzymania dostaw energii
Wspomniana regulacja ma chronić konsumentów, dlatego też umowy nie mogą zawierać mniej korzystnych dla klientów zasad wstrzymania dostaw. Procedura ta jest dokładnie określona. Wymagane jest odczekanie, co najmniej 30 dni od upływu terminu płatności danej faktury. Ponadto odbiorcę należy powiadomić na piśmie o planach wstrzymania dostarczania prądu i wyznaczyć dodatkowy termin za uregulowanie zarówno zaległych jak i bieżących opłat. Taki dodatkowy termin wynosi 14 dni. Warto wiedzieć, że niespełnienie wyżej wymienionych warunków przez przedsiębiorstwo energetyczne jest podstawą do uznania, że wstrzymanie dostaw energii elektrycznej było nieuzasadnione.
Wznowienie dostaw i reklamacja
Zakład energetyczny ma obowiązek bezzwłocznie wznowić dostawy prądu w przypadku, gdy odbiorca ureguluje należności bądź, gdy ustaną inne przyczyny, które uzasadniały wstrzymanie dostaw. Oprócz tego w czasie dodatkowego terminu na opłacenie zaległej faktury konsument ma prawo złożyć reklamacje odnośnie dostarczania energii. Wtedy, co istotne nie może nastąpić wstrzymanie dostaw do momentu rozpatrzenia owej reklamacji. Na rozpatrzenie reklamacji przedsiębiorstwo energetyczne ma 14 dni od dnia jej złożenia. Jeśli w tym terminie nie ustosunkuje się reklamacja jest automatycznie uznana. W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji odbiorca ma możliwość w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji wystąpić o rozpatrzenie sporu do stałego polubownego sądu konsumenckiego znajdującego się przy Inspekcji Handlowej. W tej sytuacji dostawy prądu powinny się odbywać do chwili wydania w tej sprawie wyroku.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna