Aktualności
Start Aktualności Nie zapłaciłeś faktury za energię? Sprawdź, kiedy odłączą ci prąd
Artykuł

Nie zapłaciłeś faktury za energię? Sprawdź, kiedy odłączą ci prąd

Wielu Polaków ma problem z terminowym płaceniem rachunków. Wśród nich są opłaty za energię elektryczną. Czy przedsiębiorstwo energetyczne ma prawo wstrzymać dostawy prądu nawet po jednej nieopłaconej fakturze?

Fot. Flickr.com

Kiedy odłączą prąd?

Niezapłacony rachunek nie oznacza, że od razu nastąpi odłączenie prądu. Firma energetyczna ma możliwość wstrzymania dostaw energii elektrycznej wówczas, gdy konsument zwleka z opłaceniem rachunku przez minimum 30 dni po upływie terminu płatności. Przedsiębiorstwo energetyczne musi jednak zawiadomić pisemnie klienta zwlekającego z opłaceniem należności za pobraną energie bądź świadczone usługi o zamiarze wstrzymania dostarczania prądu, które nastąpi jeśli nie zapłaci zaległości oraz bieżących płatności w ciągu 14 dni od dnia otrzymania tego pisma. Mówi o tym Prawo energetyczne, a konkretnie art. 6b ust.3.

Procedura wstrzymania dostaw energii

Wspomniana regulacja ma chronić konsumentów, dlatego też umowy nie mogą zawierać mniej korzystnych dla klientów zasad wstrzymania dostaw. Procedura ta jest dokładnie określona. Wymagane jest odczekanie, co najmniej 30 dni od upływu terminu płatności danej faktury. Ponadto odbiorcę należy powiadomić na piśmie o planach wstrzymania dostarczania prądu i wyznaczyć dodatkowy termin za uregulowanie zarówno zaległych jak i bieżących opłat. Taki dodatkowy termin wynosi 14 dni. Warto wiedzieć, że niespełnienie wyżej wymienionych warunków przez przedsiębiorstwo energetyczne jest podstawą do uznania, że wstrzymanie dostaw energii elektrycznej było nieuzasadnione.

Wznowienie dostaw i reklamacja

Zakład energetyczny ma obowiązek bezzwłocznie wznowić dostawy prądu w przypadku, gdy odbiorca ureguluje należności bądź, gdy ustaną inne przyczyny, które uzasadniały wstrzymanie dostaw. Oprócz tego w czasie dodatkowego terminu na opłacenie zaległej faktury konsument ma prawo złożyć reklamacje odnośnie dostarczania energii. Wtedy, co istotne nie może nastąpić wstrzymanie dostaw do momentu rozpatrzenia owej reklamacji. Na rozpatrzenie reklamacji przedsiębiorstwo energetyczne ma 14 dni od dnia jej złożenia. Jeśli w tym terminie nie ustosunkuje się reklamacja jest automatycznie uznana. W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji odbiorca ma możliwość w ciągu 14 dni od dnia otrzymania decyzji wystąpić o rozpatrzenie sporu do stałego polubownego sądu konsumenckiego znajdującego się przy Inspekcji Handlowej. W tej sytuacji dostawy prądu powinny się odbywać do chwili wydania w tej sprawie wyroku.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Dostawy prądu w UE bezpieczne?
05 Luty 2018

Dostawy prądu w UE bezpieczne?

Polska oraz pozostałe kraje bałtyckie do czerwca 2018 roku są zobowiązane do przygotowania wspólnego projektu dot. synchronizacji ich sieci energetycz...
Zakaz wstrzymywania dostaw energii zimą – energetyka mówi „nie”
15 Wrzesień 2014

Zakaz wstrzymywania dostaw energii zimą – energetyka mówi „nie”

Obecnie trwa przerwa w pracy podkomisji sejmowej, która zajmuje się projektem ustawy wprowadzającej zakaz w okresie zimowym wstrzymywania dostaw energ...
Wynajmujesz dom? Sprawdź, czy zapłacisz za nielegalny pobór prądu
22 Lipiec 2014

Wynajmujesz dom? Sprawdź, czy zapłacisz za nielegalny pobór prądu

Kto zapłaci za nielegalny pobór energii elektrycznej – właściciel domu czy najemca? Do kogo wyśle w takiej sytuacji wezwanie do zapłaty przedsiębiorst...
Stan wyjątkowy w energetyce
16 Luty 2017

Stan wyjątkowy w energetyce

Od jutra do 17 marca br. ma trwać stan wyjątkowy w ukraińskiej energetyce – tak wynika z dokumentów, które dziś zostały opublikowane przez „Uriadowyj ...
Modernizacja linii energetycznej, która zapewnia dostawy prądu dla 1 mln osób
02 Czerwiec 2017

Modernizacja linii energetycznej, która zapewnia dostawy prądu dla 1 mln osób

W piątek przedstawiciele PSE rozmawiali z wicewojewodą łódzkim o modernizacji linii energetycznej Janów-Zgierz. Licząca już 62 lata linia zapewnia dos...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7