Zmiana sprzedawcy energii
Od blisko dziesięciu lat każdy odbiorca energii elektrycznej ma prawo zmienić sprzedawcę. W Polsce działa kilkaset podmiotów, które posiadają koncesje na obrót energią elektryczną, z czego kilkadziesiąt aktywnie działa na rynku energii. Jednym z nich jest Polski Prąd i Gaz, spółka która wcześniej funkcjonowała pod nazwą Polska Energetyka PRO.
Polski Prąd i Gaz
Umowy na sprzedaż prądu w imieniu spółki Polski Prąd i Gaz zawierają przedstawiciele, którzy chodzą po domach konsumentów. Jak pisze "Rzeczpospolita" większość klientów Polskiego Prądu i Gazu to osoby starsze. Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazało, że nie wszystkich klientów spółka pozyskała w sposób uczciwy. UOKiK podał, że wpłynęło do niego ponad pół tysiąca skarg na spółkę Polski Prąd i Gaz. Skargi na tego sprzedawcę prądu otrzymał również Urząd Regulacji Energetyki. Jak wynika z relacji konsumentów przedstawiciele spółki, którzy odwiedzali ich w domach często sugerowali, że działają w imieniu dotychczasowego sprzedawcy. W związku z tym konsumenci nie byli świadomi, że podpisując dokument (rzekomy aneks do umowy z aktualnym sprzedawcą) zmieniają sprzedawcę na Polska Energetyka Pro. Stwierdzono również, że przedstawiciele spółki stosowali przymus i wywierali presję na konsumentach – w przypadku nie podpisania dokumentów umowa wygaśnie i nastąpi wstrzymanie dostaw prądu. Ponadto udowodniono, że spółka manipulowała informacjami o niższych fakturach za prąd oraz nie zostawiała klientom podpisanych dokumentów.
Kara UOKiK
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakazał spółce Polski Prąd i Gaz zaniechanie praktyk oraz nałożył karę w wysokości 10 253 328 zł. Decyzja ta nie jest jednak ostateczna. Polski Prąd i Gaz odwołał się do do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna