Skargi na sprzedawcę
Regulator rynku energii podał informację, że dysponuje danymi, z których może wynikać że spółka Polski Prąd i Gaz mogła w sposób rażący naruszyć warunki koncesji na obrót energią a także inne warunki związane z koncesjonowaną działalnością. URE wyjaśnia, że spółka jest podejrzana o wprowadzenie odbiorców w błąd podczas bezpośredniej sprzedaży. Do Urzędu wpłynęły skargi od klientów, którzy twierdzą że byli wprowadzani w błąd przez przedstawicieli spółki Polski Prąd i Gaz w kwestii m.in. nazwy spółki, warunków umowy czy rzeczywistego celu wizyty. Ponadto pracownicy spółki nie udzielali klientom wyczerpujących i rzetelnych informacji o ich prawach i obowiązkach. W związku z tym URE wszczęło 22 czerwca 2017 roku postępowanie administracyjne przeciw spółce.
Koncesja na obrót energią
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zgodnie z ustawą Prawo energetyczne może cofnąć koncesję na obrót energią albo zmienić jej zakres. Polski Prąd i Gaz jest podejrzany o naruszenie warunku 2.2.2 koncesji na obrót energią elektryczną. Warunek ten zobowiązuje koncesjonariusza do
"przestrzegania chronionych prawem interesów odbiorców, w tym poprzez udzielanie odbiorcom końcowym pełnych, rzetelnych i wyczerpujących informacji dotyczących ich uprawnień i obowiązków. Koncesjonariusz nie może stosować praktyk powodujących wprowadzanie odbiorców w błąd co do ich uprawnień lub obowiązków. W szczególności postanowienia umów zawieranych z odbiorcami powinny być czytelne i zrozumiałe, a postanowienia inne niż związane z dostarczaniem energii elektrycznej (art. 5 ustawy - Prawo energetyczne) powinny być odrębnie i wyraźnie oznaczone. Umowa powinna wyraźnie określać koszty wynikające z postanowień innych niż dotyczących realizacji usług związanych z dostarczaniem energii elektrycznej."
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna