Na pytanie "czego Polacy szukają w internecie?" nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Te zależą od metody badawczej, grupy docelowej i postawionych pytań. Pewną podpowiedzią mogą być wyniki najpopularniejszej wyszukiwarki. Google co roku prezentuje listę haseł dla danego kraju. W przypadku Polski w roku 2015 królowały hasła: Andrzej Duda, Ida, Putin i 50 twarzy Greya.
Ta metoda nie oddaje jednak pełnej specyfiki polskiego internauty. Ważne, aby badania były jak najbardziej aktualne. Wyniki CBOS-u "Korzystanie z Internetu" z 2012 roku to już prehistoria. Z najnowszego zestawienia tego samego sondażu "Internauci 2015" można wysunąć kilka interesujących wniosków.
- co roku rośnie odsetek Polaków korzystających z sieci (maj 2015 – 64%),
- najliczniejszą grupę użytkowników stanowią młodzi (do 18. roku życia) (97%),
- rośnie udział internautów w wieku średnim 35-44 lata (86%),
- najwięcej użytkowników to gimnazjaliści i osoby z wykształceniem wyższym (po 94%),
- najliczniejsza grupa zawodowa korzystająca z sieci (98%) to kadra kierownicza, w tym specjaliści z wyższym wykształceniem.
Przed zakupem warto zrobić porównanie
Co ważne, z roku na rok rośnie też inny współczynnik – zakupów przez internet. Wygoda, dostępny pełen przegląd oferty i komfort domowego zacisza sprawiają, że na taką formę transakcji decyduje się 80% użytkowników (z czego 51% osób dorosłych).
W sieci wciąż najchętniej kupowane są artykuły – od zabawek, przez kosmetyki, po sprzęt audio. Popularnym trendem jest oglądanie droższych przedmiotów w sklepach stacjonarnych, ale finalizowanie zakupu następuje przeważnie w sieci zgodnie z przekonaniem, że "w internecie jest taniej".
Skłonność do poszukiwania tego samego produktu w jak najniższej cenie jest naturalnym zjawiskiem wolnego rynku. Aby jednak konsument miał pewność, że bilet na samolot, polisa turystyczna, umowa na prąd czy e-book będą rzeczywiście najtańsze, wystarczy skorzystać z internetowej porównywarki. Ma ona kilka zalet:
- Oszczędza czas – korzystanie z porównywarki zarówno w dużym mieście, jak i poza nim pozwala uniknąć wielogodzinnych poszukiwań pożądanego produktu czy usługi. Skraca dystans potrzebny - w pierwszym przypadku – na przemieszczanie się między punktami stacjonarnymi, w drugim – na przejazd z miejsca zamieszkania do miasta.
- Oszczędza pieniądze – ponieważ czas to pieniądz, zniwelowanie okresu poszukiwań do kilku sekund (tyle trwa wyszukiwanie w porównywarce ofert) jest bezcenne.
- Daje pełen przegląd oferty – standardem jest porównanie przynajmniej 5 do nawet 20 produktów dobranych pod względem podobnych kryteriów. Niektóre porównywarki umożliwiają bezpośrednie zestawienie dwóch konkurencyjnych ofert na postawie tych samych wytycznych.
Telefon i prąd porównasz w sieci
Rynek porównywarek dostępnych w "polskim" internecie stale się rozwija. Zainteresowanie produktami materialnymi powoduje, że najpopularniejszymi są właśnie rankingi produktowe.
Całkiem nowy segment stanowią z kolei porównywarki cen energii. Kiedy kilka lat temu pojawiły się stacjonarne punkty obsługujące klientów chcących opłacić rachunek za energię, gaz czy inne media, płacący zyskiwał swobodę wyboru.
Podobny proces zachodzi obecnie w sieci i zyskuje coraz większą popularność. Dlaczego by nie zaoferować zakup prądu bez konieczności wychodzenia z domu? W praktyce oznacza to bardziej zmianę dostawcy energii niż abstrakcyjny w założeniu zakup kilowatogodzin.
Gdzie jeszcze, oprócz branży energetycznej, znajduje zastosowanie model porównywania ofert usługowych?
POŻYCZKA
Obecnie coraz wiele banków oraz instytucji świadczących usługi bankowe udziela szybkich pożyczek internetowych. Ta szybkość polega m.in. na wypełnieniu formularza online za pomocą kilku kliknięć. Ale zanim zainteresowany taką formą wsparcia finansowego zdecyduje się na podpisanie umowy, może porównać oferty wielu firm.
TELEFONIA KOMÓRKOWA
Rynek telekomunikacyjny jest z punktu widzenia konsumenta dość skomplikowany. Dynamicznie rozwijająca się branża oferuje nie tylko usługi jak telefon, telewizja cyfrowa czy internet, ale wszystkie te opcje w różnych konfiguracjach, włączając jeszcze internet mobilny oraz telefon komórkowy, więc bez porównywarki ani rusz.
KURIER
Poczta Polska – do niedawna monopolista w zakresie usług przesyłkowych mocno straciła na rzecz prywatnych firm kurierskich, które rywalizują także między sobą. Dla klienta zainteresowanego nadaniem paczki to dobra informacja. A jeszcze lepsza jest taka, że może on wybrać najtańszego dostawcę ze swojej okolicy za pomocą porównywarki.
UBEZPIECZENIE
Porównywarka ubezpieczeń to proste i intuicyjne narzędzie, dzięki któremu w kilka chwil można otrzymać spersonalizowaną ofertę polisy na życie. Ta metoda jest polecana jeszcze przed zawarciem umowy z ubezpieczycielem. Najpierw klient wypełnia formularz składający się z kilku kroków, następnie otrzymuje gotowe propozycje, które ze sobą porównuje i na tej podstawie zawiera najkorzystniejszą według własnego uznania umowę ochronną.
Najtańsza energia krok po kroku
Wybór dostawcy prądu podlega obecnie takim samym regulacjom jak każdej innej usługi. Dla konsumenta zmieniają się tylko dane firmy, która odpowiada za rozliczenia oraz stawka za kilowatogodzinę wcześniej ustalona na etapie porównania ofert cen energii. Tylko jak to zrobić?
Wystarczy zastosować się do 3 poniższych kroków:
1. Określenie parametrów zużycia
W pierwszym kroku wystarczy uzupełnić kilka rubryk o: kod pocztowy, nazwę dotychczasowego sprzedawcy i numer telefonu. Zainteresowany zmianą operatora po raz pierwszy zwróci uwagę na kilka opcji dodatkowych:
- roczne zużycie energii (kWh) – średnie zużycie zależy od wielkości osób zamieszkujących gospodarstwo domowe. Szczegółowe dane na ten temat znajdują się tutaj (link: https://energiadirect.pl/poradniki/srednie-zuzycie-pradu)
- układ instalacji – najłatwiej jest sprawdzić posiadany rodzaj w rozdzielni głównej lub na złączu kablowym
- taryfa – G11 jestnajczęściej wybieraną, uniwersalną taryfą dla standardowego odbiorcy prąduwgospodarstwie domowym. Charakteryzuje się stałą ceną energii elektrycznej we wszystkie dni i wszystkie godziny doby. G12 umożliwia rozliczanie zużytego prądu w dwóch strefach czasowych doby – nocą (10 godzin) i w dzień (szczyt przedpołudniowy i popołudniowy, łącznie 14 godzin). Konkretne godziny obowiązywania niższych/wyższych stawek określane są przez poszczególne firm energetyczne.
2. Wyniki wyszukiwania
Porównywarka przygotowuje do 20 wyników dostawców energii ułożonych według miesięcznych stawek. Na tym etapie można sprawdzić szczegóły oferty i zmienić sprzedawcę klikając odpowiednie polecenie.
3. Wypełnienie formularza
Po zdecydowaniu się na najkorzystniejszą ofertę wystarczy jeszcze tylko uzupełnić kilka rubryk powtarzając kod pocztowy i numer telefonu z pierwszego kroku. Następny krok należy już do dostawcy, który skontaktuje się niezobowiązująco z samym zainteresowanym.
Michał Ratajczak