
Odszkodowanie za rozwiązanie
Przy zmianie sprzedawcy prądu konieczne jest wypowiedzenie umowy z dotychczasowym sprzedawcą. W większości przypadków czynność tą za klientów wykonuje nowy sprzedawca. Trzeba jednak pamiętać, że postanowienia zapisane w regulaminie nadal są wiążące. W oparciu o nie stary sprzedawca może naliczyć nam karną opłatę – odszkodowanie. Odszkodowanie będziemy musieli zapłacić w sytuacji gdy, wypowiemy terminową umowę przed upływem jej ważności. Ile wyniesie ta opłata? Sposoby jej naliczania są różne, np. konkretna kwota za każdy miesiąc jaki pozostał do końca umowy.
Warto więc zwrócić uwagę na warunki zerwania umowy. Może się bowiem okazać, że rozwiązanie umowy z aktualnym sprzedawcą będzie nas sporo kosztować, a potencjalne oszczędności związane z nową umową zostaną zniwelowane.
Opłaty handlowe
Cena za zużytą energię nie jest jedyną kwestią na jaką warto patrzeć wybierając nowego sprzedawcę. Istotne są także inne opłaty takie jak opłaty handlowe czy rozliczeniowe. Wysokość takich opłat jest różna. Może wynieść od kilku do nawet kilkunastu złotych miesięcznie, co z perspektywy rocznej okazać się może sporą kwotą.
Ubezpieczenie i inne dodatkowe produkty/usługi
Wśród sprzedawców prądu znajdziemy także takich, którzy szukają także innych form zarobku. Przykładowo klientom proponuje się ubezpieczenie zdrowotne. Jego koszt to kilkaset złotych rocznie – trudno więc mówić tu o oszczędności.
2 rachunki za to samo
Warto wiedzieć, że nie każdy sprzedawca wytwarza energię elektryczną. Wiele sprzedawców prąd kupuje od energetycznych koncernów. Ponadto często nie jest także właścicielem przesyłowej sieci. W związku z tym klient takiego sprzedawcy otrzymuje 2 rachunki: za zużyty prąd i za dystrybucje. Niektóre firmy podpisały jednak umowy na mocy, których odbiorcy otrzymują oba rachunki w jednej przesyłce. Kalkulatory, które można znaleźć w sieci nie zawsze uwzględniają opłaty dystrybucyjnej. To powoduje, że oferta taka na pierwszy rzut okazuje się bardzo atrakcyjna. Warto więc się temu uważnie przyjrzeć.
Gwarancja ceny prądu
W ofertach firm sprzedających energię elektryczną często można się spotkać z gwarancją stałej ceny. Odbiorca ma wtedy pewność, że przez cały okres obowiązywania umowy będzie mieć niezmienną stawkę. Co jednak jeśli prąd stanieje? Warto więc się zastanowić czy takie rozwiązanie jest dla nas korzystne. Zdecydowanie lepszą opcją jest gwarancja najniższej ceny - w przypadku znalezienia lepszej oferty czy połączenie gwarancji stałej ceny z gwarancją obniżki stawki – nigdy nie będzie drożej a może być jeszcze taniej.
Okres obowiązywania umowy
Istotną kwestią przy zmianie sprzedawcy prądu jest także okres na jaki ma być zawarta umowa. Rynek energii jest dosyć specyficzny, dlatego warto zawierać umowy maksymalnie na 24 miesiące. Warto także zwrócić uwagę na czas trwania ewentualnych promocji. Często są one nam proponowane tylko na okres pierwszych paru miesięcy trwania umowy.
- Odszkodowanie za rozwiązanie zapłacisz, gdy wypowiesz terminową umowę przed upływem jej ważności.
- Wybierając nowego sprzedawcę zwróć uwagę także na opłaty handlowe.
- Zawieraj umowę na max. 2 lata.
Radosław Lis, Doradca energetyczny