Przemysław Chryc, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży GDF SUEZ
Prawo do zmiany sprzedawcy prądu mamy już od ponad siedmiu lat. Mimo to nadal mało firm korzysta z tego uprawnienia. Jak Pan myśli dlaczego?
Już całkiem sporo firm korzysta z dobrodziejstwa wolnego rynku energii – według danych Prezesa URE, na koniec I półrocza, było to ponad 113 tysięcy klientów biznesowych. Trzeba pamiętać także o tych, którzy co prawda sprzedawcy nie zmieniają, ale korzystają ze specjalnych warunków oferowanych przez dotychczasowych sprzedawców. Oczywiście pozostaje grupa takich, którzy jeszcze żadnych działań nie podjęli. Ich zachowanie może być spowodowane brakiem zaufania do wolnego rynku i innych sprzedawców niż lokalny. To jednak sporo kosztuje – w niektórych przypadkach nawet 100 PLN/MWh.
Ostatnio w mediach bardzo często słyszymy ostrzeżenia przed nieuczciwymi przedstawicielami firm energetycznych. Na co uważać zmieniając sprzedawcę energii elektrycznej w firmie?
Niestety nieuczciwe praktyki się zdarzają. Problem narasta, gdyż nie ma sprawnego systemu administracyjnego pozwalającego na szybkie i skuteczne identyfikowanie takich przypadków i eliminowanie nieuczciwych sprzedawców. Na co trzeba uważać? Sadzę, że zawsze trzeba przeczytać całą umowę – jeśli czegoś nie rozumiemy, to nie podpisujmy. Jeśli umowa na sprzedaż energii łączy się z koniecznością zakupu innych towarów lub usług, to zastanówmy się czy te produkty są nam potrzebne i czy warto tyle za nie zapłacić. Jeżeli pojawiają się dodatkowe elementy, za które mamy płacić to przeliczmy, czy jest to na pewno opłacalne. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na wiarygodność partnera. Sprzedawcy posiadający aktywa wytwórcze (elektrownie) na pewno nagle nie znikną z rynku z dnia na dzień, w przeciwieństwie do firm posiadających przysłowiowe "biurko i dwa komputery".
Jakie są główne korzyści z wyboru oferty GDF SUEZ?
GDF SUEZ jest wiarygodnym sprzedawcą energii posiadającym własne źródła wytwórcze w Polsce. Są to: elektrownia w Połańcu o mocy 1800 MW i trzy farmy wiatrowe o łącznej mocy 101 MW. Dodatkowo sprzedając energię obciążamy klienta wyłącznie za nią, nie pobierając innych opłat (np. handlowych).
Jak wysoki rachunek trzeba mieć, aby móc negocjować ceny i warunki umowy w Państwa firmie?
GDF SUEZ oferuje energię klientom zużywającym, co najmniej 10 MWh/rocznie. Oczywiście im więcej energii się zużywa, tym większe szanse na uzyskanie korzystnych warunków.
Ma Pan jakieś sprawdzone sposoby na oszczędzanie energii w firmie?
Efektywność energetyczna to temat rzeka. Najprostszy sposób na oszczędzanie energii to wyłączenie niepotrzebnych urządzeń, a także optymalna regulacja pracy pozostałych (np. jeśli korzystamy z klimatyzacji to różnica temperatury na zewnątrz i w pomieszczeniu nie powinna przekraczać 5 C). Oprócz metod bezkosztowych, o których wspomniałem, mamy jeszcze metody niskokosztowe, gdzie nieduże nakłady inwestycyjne pozwalają na osiągnięcie oszczędności (np. wymiana żarówek z tradycyjnych na energooszczędne) i działania wymagające większych nakładów, ale pozwalające na uzyskanie dużych oszczędności. Najkorzystniej jest, gdy kwestie oszczędzania energii są traktowane, jako ciągły proces, nadzorowany przez wyznaczoną osobę. Nie robimy jednorazowych zmian, a potem zapominamy o sprawie na lata, ale regularnie sprawdzamy, jakie urządzenia lub obszary firmy są odpowiedzialne za największą część zużycia i staramy się je redukować.
Rozmawiała: Agnieszka Kierzkowska