Fot. Flickr.com
Odcięcie prądu
Zakład energetyczny może pozbawić odbiorcę prądu w każdej chwili, jeśli ten pobiera energię nielegalnie. Natomiast, jeśli dostawa odbywa się na podstawie umowy kompleksowej, czy też dwóch umów na sprzedaż i dystrybucję,odłączenie usługi następuje jedynie po pisemnym zawiadomieniu konsumenta.Dodatkowo wezwanie musi zawierać dodatkowy termin na wniesienie zaległej opłaty.Artykuł 6 ust. 3a ustawy prawa energetyczne, nie pozostawia co do togo wątpliwości.Z takimi działaniami walczy UOKiK, gdyż mają one charakter bezprawny i naruszają interesy konsumentów.
Wznowienie dostaw
Jeśli ustały przyczyny, jakie były powodem przerwania dostaw, zakład energetyczny musi niezwłocznie wznowić ich dostawę. Często jedna sprzedawcy czekają, aż wpłata zostanie zaksięgowana, nie wystarczy im przesłanie potwierdzenia. Tym także zajmuje się Urząd Ochrony Konsumenta. Regulacje odnośnie wznowienia dostaw jasno wskazują, że uregulować należy wszelkie zaległości, aby prąd został przywrócony.
Klauzule zabronione
Umowy na sprzedaże energii elektrycznej zawierają w swej treści poza cennikiem i innymi warunkami także klauzule zabronione. Taką klauzulą jest pozbawienie odbiorcy miesięcznego terminu na wniesienie wpłaty oraz rezygnacja z wysyłania ponaglenia do zapłaty. Okres ten ma dać odbiorcy czas na zgromadzenie niezbędnych środków. Za stosowanie klauzul, które ograniczają ustawowe prawa odbiorcy grozi sprzedawcy kara finansowa. Swoich praw można dochodzić przed Rzecznikiem Praw Konsumenta, który działa w powiecie.
Grażyna Kulik, Redaktor