Fot. Flickr.com
UOKiK
UOKiK to urząd, który jak sama nazwa wskazuje zajmuje się ochronią konsumentów, działa także na płaszczyźnie konkurencji, koncentracji i pomocy publicznej. Organem centralnym będącym odpowiedzialnym za wykonywanie zadań ustawowych jest Prezes.
Ochrona konsumentów
Do zadań Prezesa należy prowadzenie spraw, które mają na celu wykrycie i ukaranie przedsiębiorców, którzy naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Działania Prezesa są ukierunkowane na wyeliminowanie niedozwolonych prawnie postanowień, które kształtują obowiązki konsumentów w sposób krzywdzący, narażają ich na nadmierne straty finansowe. Na Prezesie spoczywa jeszcze wiele zadań, jednak nie są one ściśle związane z rynkiem energetycznym. Powyżej przytoczone zadania, można odnieść do praktyk jakie miały już miejsce na konkurencyjnym rynku energii w latach 2011-2013. Wówczas to UOKiK nałożył karę pieniężną i nakazał zaniechanie stosowania praktyk świadczących o naruszeniukonkurencji, i oczywiście uderzającychw dobro odbiorcy. W bieżącym roku do urzędu wpłynęły kolejne skargi od oszukanych odbiorców, jednak nie ma jeszcze postanowień odnośnie działania tych sprzedawców energii.
Czyny nieuczciwej konkurencji
Wielokrotnie przestrzegamy o tym aby zapoznać się nie tylko z umową jaką przedstawia nam sprzedawca, ale także zwrócić uwagę na regulamin, cennik, czy warunki umowne oraz załączniki. Podczas przekazywania wzorów umowy sprzedawcy czy ich przedstawiciele często (mamy taką nadzieję) zapominają o załączeniu tego rodzaju dokumentów. Odbiorca składa podpis pod umową, zna stawki za kWh, jednak nieświadomie zgodził się na długi okres wypowiedzenia, nie zapoznał się z wysokością opłaty handlowej czy też nie orientujesię w innych ciążących na nim obowiązkach. Nie bez winy są też dystrybutorzy, którzy jako monopoliści na danym terenie wykorzystywali swoją pozycję dominującą. Dostawca działający na terenach południowej Polski narzucał swoim odbiorcomobowiązek wniesienia zabezpieczenia finansowego. Niezgodne z prawem jest też zawieranie w umowie przypadków wstrzymania dostaw energii, które nie są wpisane w ustawie Prawo energetyczne.
Prawa konsumenta
Zapytaj sprzedawcę co oznaczają niezrozumiałe dla Ciebie zapisy umowne. Podpisana przez Ciebie umowa nie daje Ci spać po nocach, możesz ją wypowiedzieć w ciągu 14 dni od dnia podpisania, jeśli sprzedaż odbyła się poza lokalem przedsiębiorcy. Bezpłatną pomoc uzyskasz umiejskiego bądź powiatowego rzecznikakonsumentów. Rzecznik odpowiedzialny jest za udzielenie informacji prawnej w zakresie ochrony Twojego interesu konsumenta, a w razie wykrycia procederu jego łamania do składania powództwa w tej sprawie.
Grażyna Kulik, Redaktor