Poradniki
Start Poradniki Wiedza o rynku energii
Artykuł

Wiedza o rynku energii

Ile wiesz na temat rynku energii, kim jest Prezes URE, jakie zadania ma OSD? Lista najczęściej zadawanych pytań, wraz z odpowiedziami na jednej stronie.

URE, ceny energii, umowy

Czy właściciele gospodarstw domowych mogą wybierać sobie sprzedawcę energii elektrycznej?

Oczywiście, że tak. Nasza porównywarka propaguje zmianę bezpieczną, analizujemy ceny i oferty dla Was, ale to od was zależy czy podpiszecie umowę z danym sprzedawcą. Proces zmiany sprzedawcy jest darmowy. Właściciele gospodarstw domowych (taryfa G) uzyskali prawo zmiany sprzedawcy energii elektrycznej od 1 lipca 2007 r.

Kto i w oparciu, o jakie zasady decyduje o cenach energii dla gospodarstwach domowych?

Rynek nie został w pełni uwolniony, ceny i stawki opłat to decyzja sprzedawców energii elektrycznej. W taryfach biznesowych (energia dla firm), sprzedawcy pozwalają sobie na większą swobodę, dlatego też brak cenników na stronach niektórych sprzedawców, bowiem oferują oni według zużycia danej firmy. Za to ceny i stawki dla umów dystrybucyjnych są kalkulowanych w Taryfach dla energii elektrycznej przez Operatorów Systemu Dystrybucyjnego i podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Jakimi przesłankami kieruje się Prezes URE podejmując decyzję w sprawie ceny za energię?

Dystrybutorzy corocznie składają wnioski, w którym zawarta jest proponowana przez nie wysokość opłat dystrybucyjnych na dany rok. Poza cennikiem, dostawca zobowiązany jest przedstawić realne koszty utrzymania sytemu i dlaczego wpływają one na wzrost stawek. Po czym Prezes uwzględnia podwyżki, ma też prawo nie uwzględnienia argumentacji, OSD, powiem wzrost kosztów życia dotyczy wszystkich, a nie tylko rynek energii. Przy kalkulacji uwzględnia się średnie ceny energii, po jakiej sprzedawcy kupują ją od producentów oraz koszty ponoszone przez danego sprzedawcę m.in. na prowadzenie Biur Obsługi Klienta, proces rozliczeń i fakturowania. URE działa na straży rynku energii, prezes pełni rolę strażnika wszelkich procesów, chociaż nie jest organem, który odpowiada za zachowania sprzedawców.

Jakie dokumenty wymagane do zawarcia umowy kompleksowej dla gospodarstw domowych:

W przypadku każdej umowy jest to tytuł prawny do zajmowanego lokalu/obiektu (np. akt notarialny, wypis z księgi wieczystej, umowa najmu, umowa dzierżawy, umowa użyczenia). Dodatkowo przy spisaniu umowy jest do potwierdzenie możliwości świadczenia usługi dystrybucji i określenia parametrów technicznych dostaw uzyskane od Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Dokument tożsamości przyszłego odbiorcy, albo pełnomocnictwo oraz dowód osobisty pełnomocnika, w przypadku, gdy umowa zawierana jest przez pełnomocnika.

Jakie dokumenty wymagane są do przepisania umowy kompleksowej dla gospodarstw domowych:

Nie obejdzie się bez wypowiedzenia złożonego na piśmie przez poprzedniego Klienta, czasem spisuje się także protokół zdawczo-odbiorczy podpisany przez przedstawicieli obu stron. Zawiera on odczyt z układu pomiarowego, wzór dokumentu można znaleźć szukając "Oświadczenia o wskazaniach licznika energii elektrycznej na dzień przejęcia/zdania lokalu".

Tak jak w przypadku umowy, tak i przy jej przepisaniu musimy okazać się tytułem prawny do zajmowanego lokalu/obiektu oraz dokumentem tożsamości.

Taryfa G, oszczędności, liczniki

Czy w ramach umowy kompleksowej gospodarstwa domowe mogą negocjować ceny?

Umowa kompleksowa dotyczy dwóch usług, które świadczą dwa podmioty. Sprzedawca i dostawca energii oboje wystawiają rachunki na podstawie cenników. Cennik usług dostawcy jest niezmienny, jest to oficjalne stanowisko Urzędu Regulacji Energetyki. Negocjować można, więc jedynie stawki za sprzedaż energii. Nie ulega one zmianie także po zmianie sprzedawcy.

Czym charakteryzuje się taryfa G (gospodarstwa domowe)?

Litera taryfowa G zarezerwowana jest jedynie dla gospodarstw domowych. Dalsze oznaczenia możesz rozszyfrować tu. Wybór najkorzystniejszej taryfy to także sposób na oszczędzanie energii.

Czy istnieją jakieś skuteczne sposoby, aby zaoszczędzić na rachunkach za prąd?

Tak, w naszych poradnikach z pewnością znajdziecie nie jeden sposób na to aby oszczędzać energię elektryczna w gospodarstwie domowym, a także w firmie.

Zmiana taryfy z taryfy jednostrefowej (G 11), z na taryfę dwustrefową (G 12), w której obowiązują dwa rodzaje stawek za prąd, w zależności od pory dnia i nocy, może się okazać korzystnym rozwiązaniem dla tych, co w domu pojawiają się dopiero po 22.00, albo posiadają piec akumulacyjny.

Inne sposoby to zakup energetycznych urządzeń, warto wybierać takie, które są w najwyższej klasie energetycznej. Wskazuje na to symbol A do A++, bo te zużywają mniej energii.

Podejrzewam, że mój licznik działa nieprawidłowo. Czy mogę sprawdzić poprawność jego odczytów?

Ta kwestia zawsze spędza sen z powiek odbiorcom. Nie można na własną rękę usuwać plomb, potrzeba na to pisemnej zgody Operatora Systemu. Jeśli wydaje się nam, że wskazania układu pomiarowo-rozliczeniowego budzą podejrzenia poprzez tarcza licznika, która obraca się pomimo wyłączenia zabezpieczeń przeciwzwarciowych, obraca się tylko część kółek z cyframi, nie świeci się lampka. W takim wypadku odbiera powinien niezwłocznie zgłosić to do Biura Obsługi Klienta, wraz z żądaniem wykonania kontroli urządzenia. Licznik podany zostanie badaniu.

Uprawnieniem odbiorcy jest także wniosek o laboratoryjne badanie układu pomiarowo-rozliczeniowego.

E-BOK, infolinia, obsługa konsumenta

Jakie sprawy można załatwić w Biurze Obsługi Klienta?

Co można załatwić w Biurze Obsługi Klienta, co załatwisz telefonicznie. Niemal już każdy sprzedawca umożliwia swoim klientom kontakt poprzez Biuro obsługi czy infolinię. To, co można załatwić przez te kanały zależy wyłącznie od sprzedawcy. Zwykle infolinie mają charakter informacyjny, więcej swobody mają lokalne punkty obsługi klienta, gdzie można także podpisać umowę.

Gdzie zlokalizowane są Biura Obsługi Klienta, w jakich godzinach są czynne?

Biura Obsługi Klienta znajdują się w większych miastach na terenie działania danego sprzedawcy/operatora. Na naszej stronie TUmożecie sprawdzić adres danego punktu, oraz godziny otwarcia.

Czy Spółka przypomina Klientom o niezapłaconej fakturze?

Oczywiście, sprzedawca zawsze przypomni o tym, aby klient zapłacił rachunek za prąd. Będzie to pismo wzywające do uregulowania należności po rygorem zerwania umowy jak i odcięciu energii. Zanim jednako tego dojdzie mamy około 30 dni na uregulowanie wpłaty.

Co zrobić, jeśli zginęły mi faktury?

Fakt nieotrzymania faktury powinno się zgłosić u sprzedawcy, pamiętaj o zmianie danych adresowych. Duplikaty zwykle wysyłane są nieodpłatnie, chociaż firmy sprzedażowe odchodzą od papierowych rachunków oferując dostęp do platform internetowych.

Grażyna Kulik, Redaktor

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj ceny energii elektrycznej
dla domu:









Noc: 30%
Dzień: 70%
Dla domu dom
Płać za energię jak najmniej. Porównaj ceny.
firma Dla firmy

Zobacz też inne wpisy

Energetyka – gdzie studiować?
25 Maj 2017
Studia energetyczna to nowość, według najnowszego rankingu miesięcznika edukacyjnego "Perspektywa". I tak, na studia o tym kierunku najlepiej wybrać s...
Czy energia elektryczna ratuje życie?
07 Wrzesień 2016
Korzystamy z energii elektrycznej codziennie, jest nam ona potrzebna nie tylko do pracy, ale także dla rozrywki czy codziennego egzystowania. Problem...
Ceny prądu w Europie
15 Październik 2014
Ceny energii rosną o kilka procent rocznie. Zjawisko to dotyka nie tylko Polaków, ale wszystkich mieszkańców Europy.
Sprzedawcy prądu – jak są kontrolowani?
06 Sierpień 2014
Na terenie Polski działa obecnie kilkaset firm trudzących się sprzedażą energii elektrycznej. O wielu z nich być może w ogóle nie słyszeliśmy. Skąd, z...
Jak płacić mniej za gaz?
25 Styczeń 2018
Mniejsze rachunki za gaz może płacić zarówno kilkuosobowa rodzina, jak i przedsiębiorstwo. Wystarczy zmienić sprzedawcę gazu. Jak porównać oferty i wy...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7