URE, ceny energii, umowy
Czy właściciele gospodarstw domowych mogą wybierać sobie sprzedawcę energii elektrycznej?
Oczywiście, że tak. Nasza porównywarka propaguje zmianę bezpieczną, analizujemy ceny i oferty dla Was, ale to od was zależy czy podpiszecie umowę z danym sprzedawcą. Proces zmiany sprzedawcy jest darmowy. Właściciele gospodarstw domowych (taryfa G) uzyskali prawo zmiany sprzedawcy energii elektrycznej od 1 lipca 2007 r.
Kto i w oparciu, o jakie zasady decyduje o cenach energii dla gospodarstwach domowych?
Rynek nie został w pełni uwolniony, ceny i stawki opłat to decyzja sprzedawców energii elektrycznej. W taryfach biznesowych (energia dla firm), sprzedawcy pozwalają sobie na większą swobodę, dlatego też brak cenników na stronach niektórych sprzedawców, bowiem oferują oni według zużycia danej firmy. Za to ceny i stawki dla umów dystrybucyjnych są kalkulowanych w Taryfach dla energii elektrycznej przez Operatorów Systemu Dystrybucyjnego i podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Jakimi przesłankami kieruje się Prezes URE podejmując decyzję w sprawie ceny za energię?
Dystrybutorzy corocznie składają wnioski, w którym zawarta jest proponowana przez nie wysokość opłat dystrybucyjnych na dany rok. Poza cennikiem, dostawca zobowiązany jest przedstawić realne koszty utrzymania sytemu i dlaczego wpływają one na wzrost stawek. Po czym Prezes uwzględnia podwyżki, ma też prawo nie uwzględnienia argumentacji, OSD, powiem wzrost kosztów życia dotyczy wszystkich, a nie tylko rynek energii. Przy kalkulacji uwzględnia się średnie ceny energii, po jakiej sprzedawcy kupują ją od producentów oraz koszty ponoszone przez danego sprzedawcę m.in. na prowadzenie Biur Obsługi Klienta, proces rozliczeń i fakturowania. URE działa na straży rynku energii, prezes pełni rolę strażnika wszelkich procesów, chociaż nie jest organem, który odpowiada za zachowania sprzedawców.
Jakie dokumenty wymagane do zawarcia umowy kompleksowej dla gospodarstw domowych:
W przypadku każdej umowy jest to tytuł prawny do zajmowanego lokalu/obiektu (np. akt notarialny, wypis z księgi wieczystej, umowa najmu, umowa dzierżawy, umowa użyczenia). Dodatkowo przy spisaniu umowy jest do potwierdzenie możliwości świadczenia usługi dystrybucji i określenia parametrów technicznych dostaw uzyskane od Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Dokument tożsamości przyszłego odbiorcy, albo pełnomocnictwo oraz dowód osobisty pełnomocnika, w przypadku, gdy umowa zawierana jest przez pełnomocnika.
Jakie dokumenty wymagane są do przepisania umowy kompleksowej dla gospodarstw domowych:
Nie obejdzie się bez wypowiedzenia złożonego na piśmie przez poprzedniego Klienta, czasem spisuje się także protokół zdawczo-odbiorczy podpisany przez przedstawicieli obu stron. Zawiera on odczyt z układu pomiarowego, wzór dokumentu można znaleźć szukając "Oświadczenia o wskazaniach licznika energii elektrycznej na dzień przejęcia/zdania lokalu".
Tak jak w przypadku umowy, tak i przy jej przepisaniu musimy okazać się tytułem prawny do zajmowanego lokalu/obiektu oraz dokumentem tożsamości.
Taryfa G, oszczędności, liczniki
Czy w ramach umowy kompleksowej gospodarstwa domowe mogą negocjować ceny?
Umowa kompleksowa dotyczy dwóch usług, które świadczą dwa podmioty. Sprzedawca i dostawca energii oboje wystawiają rachunki na podstawie cenników. Cennik usług dostawcy jest niezmienny, jest to oficjalne stanowisko Urzędu Regulacji Energetyki. Negocjować można, więc jedynie stawki za sprzedaż energii. Nie ulega one zmianie także po zmianie sprzedawcy.
Czym charakteryzuje się taryfa G (gospodarstwa domowe)?
Litera taryfowa G zarezerwowana jest jedynie dla gospodarstw domowych. Dalsze oznaczenia możesz rozszyfrować tu. Wybór najkorzystniejszej taryfy to także sposób na oszczędzanie energii.
Czy istnieją jakieś skuteczne sposoby, aby zaoszczędzić na rachunkach za prąd?
Tak, w naszych poradnikach z pewnością znajdziecie nie jeden sposób na to aby oszczędzać energię elektryczna w gospodarstwie domowym, a także w firmie.
Zmiana taryfy z taryfy jednostrefowej (G 11), z na taryfę dwustrefową (G 12), w której obowiązują dwa rodzaje stawek za prąd, w zależności od pory dnia i nocy, może się okazać korzystnym rozwiązaniem dla tych, co w domu pojawiają się dopiero po 22.00, albo posiadają piec akumulacyjny.
Inne sposoby to zakup energetycznych urządzeń, warto wybierać takie, które są w najwyższej klasie energetycznej. Wskazuje na to symbol A do A++, bo te zużywają mniej energii.
Podejrzewam, że mój licznik działa nieprawidłowo. Czy mogę sprawdzić poprawność jego odczytów?
Ta kwestia zawsze spędza sen z powiek odbiorcom. Nie można na własną rękę usuwać plomb, potrzeba na to pisemnej zgody Operatora Systemu. Jeśli wydaje się nam, że wskazania układu pomiarowo-rozliczeniowego budzą podejrzenia poprzez tarcza licznika, która obraca się pomimo wyłączenia zabezpieczeń przeciwzwarciowych, obraca się tylko część kółek z cyframi, nie świeci się lampka. W takim wypadku odbiera powinien niezwłocznie zgłosić to do Biura Obsługi Klienta, wraz z żądaniem wykonania kontroli urządzenia. Licznik podany zostanie badaniu.
Uprawnieniem odbiorcy jest także wniosek o laboratoryjne badanie układu pomiarowo-rozliczeniowego.
E-BOK, infolinia, obsługa konsumenta
Jakie sprawy można załatwić w Biurze Obsługi Klienta?
Co można załatwić w Biurze Obsługi Klienta, co załatwisz telefonicznie. Niemal już każdy sprzedawca umożliwia swoim klientom kontakt poprzez Biuro obsługi czy infolinię. To, co można załatwić przez te kanały zależy wyłącznie od sprzedawcy. Zwykle infolinie mają charakter informacyjny, więcej swobody mają lokalne punkty obsługi klienta, gdzie można także podpisać umowę.
Gdzie zlokalizowane są Biura Obsługi Klienta, w jakich godzinach są czynne?
Biura Obsługi Klienta znajdują się w większych miastach na terenie działania danego sprzedawcy/operatora. Na naszej stronie TUmożecie sprawdzić adres danego punktu, oraz godziny otwarcia.
Czy Spółka przypomina Klientom o niezapłaconej fakturze?
Oczywiście, sprzedawca zawsze przypomni o tym, aby klient zapłacił rachunek za prąd. Będzie to pismo wzywające do uregulowania należności po rygorem zerwania umowy jak i odcięciu energii. Zanim jednako tego dojdzie mamy około 30 dni na uregulowanie wpłaty.
Co zrobić, jeśli zginęły mi faktury?
Fakt nieotrzymania faktury powinno się zgłosić u sprzedawcy, pamiętaj o zmianie danych adresowych. Duplikaty zwykle wysyłane są nieodpłatnie, chociaż firmy sprzedażowe odchodzą od papierowych rachunków oferując dostęp do platform internetowych.
Grażyna Kulik, Redaktor