Krok 1. Porównanie ofert sprzedawców energii
Prawo energetyczne od 1 lipca 2007 roku pozwala na swobodne dokonywanie zmian sprzedawcy energii elektrycznej. Wcześniej odbiorcy nie mieli możliwości wyboru - kupowali prąd od przedsiębiorstw energetycznych, do których byli terytorialnie przypisani. Nadal mnóstwo firm traci rocznie tysiące złotych tylkodlatego,że od lat mają tego samego sprzedawcę prądu i tym samym nierynkowe stawki – mówi Andrzej Wilamowski, Prezes Zarządu Elektrix sp. z o.o., niezależnego sprzedawcy energii.Obecnie w naszym kraju funkcjonuje blisko setka firm, które sprzedająenergię elektryczną. Oferty najlepiej porównać za pomocą porównywarki cen energii elektrycznej. Wystarczy podać kod pocztowy, roczne zużycie energii, układ instalacji oraz oszacować procent zużycia energii w godzinach szczyt/poza szczyt.
Krok 2. Wybór najlepszej oferty na prąd
Wybierając sprzedawcę energii nie należy patrzeć tylko i wyłącznie na proponowane stawki za kWh. Istotne znaczenie ma okres obowiązywania umowy. Najlepiej, jeśli nie przekroczy 4 lat. Sprzedawcy oferują także dostawy energii w stałej gwarantowanej cenie na czas określony. Wybierając taką opcję można uniknąć ewentualnych podwyżek cen prądu – mówi Andrzej Wilamowski z Elektrix.Warto wczytać się także w te zapisy umowy, które regulują warunki jej wypowiedzenia. Niektórzy sprzedawcy stosują tu wysokie opłaty karne za zakończenie umowy przed czasem. Ponadto, często można spotkać się z ofertami z niższą stawką za kWh, ale za to z wysoką opłatą handlową. Są również takie oferty, które co prawda gwarantują niskie ceny, ale tylko przez pierwsze 12 miesięcy trwania kilkuletniej umowy. Po tym czasie cena za energię drastycznie rośnie.
Krok 3. Podpisanie umowy
Nadal dla wielu Polaków wizja zmiany sprzedawcy prądu kojarzy się z koniecznością załatwiania wielu formalności i podpisywania mnóstwa dokumentów. Tymczasem wystarczyć upoważnić nowego sprzedawcę, który za nas wszystko załatwi. Mam tu na myśli także wszystkie kwestie związane w wypowiedzeniem umowy dotychczasowemu sprzedawcy – wyjaśnia Wilamowski z Elektrix.W przypadku pierwszej zmiany proces nie powinien trwać dłużej niż 30 dni, a w przypadku każdej kolejnej nie powinien przekroczyć 14 dni. Procedura ta nie wiąże się z przerwami w dostawach energii elektrycznej. Dystrybutor prądu pozostaje bowiem bez zmian, a nowa umowa wejdzie w życie z dniem wygaśnięcia umowy z dotychczasowym sprzedawcą.
Krok 4. Odczyt licznika
W dniu wejścia w życie umowy z nowym sprzedawcą energii ma miejsce odczyt licznika, który jest dokonany przez dystrybutora prądu. Jeśli natomiast licznik nie posiada transmisji danych to odczyt może się nieco opóźnić – maksymalnie do pięciu dni roboczych. Stan licznika dystrybutor przekazuje staremu oraz nowemu sprzedawcy w terminie do piątego dnia kolejnego miesiąca. W ten sposób następuje końcowe rozliczenie z dotychczasowym sprzedawcą.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna