Aktualności
Start Aktualności Inteligentny licznik energii: zrezygnujesz - zapłacisz!
Artykuł

Inteligentny licznik energii: zrezygnujesz - zapłacisz!

Już niedługo wizyta inkasenta w naszym domu może być swego rodzaju luksusem, za trzeba będzie zapłacić. Z informacji RWE wynika, iż w przypadku odmowy montażu licznika zdalnego odczytu spodziewać się można dodatkowej opłaty.

Fot. Flickr.com, portland general

Milionowe inwestycje

Smart metering pochłonął już setki milionów złotych. Firmy energetyczne będą musiały wydać kolejne jeszcze przed rokiem 2020. Co istotne, trzeba będzie zamontować jak najwięcej urządzeń w gospodarstwach domowych oraz w firmach. Wówczas rozwinie się koncepcja inteligentnych energetycznych sieci i jednocześnie realizacja planów mających na celu eliminacje strat związanych z spadkami napięć, dostawami prądu o niskiej jakości oraz przeciążeniami sieci.

Koniec inkasentów

Do największych zalet tego rodzaju licznika zaliczamy z całą pewnością opcję zdalnego odczytu danych o wykorzystaniu prądu. Te dane są wysyłane poprzez instalacje kablowe do SN (stacja średniego napięcia), a dalej do dystrybutora energii elektrycznej. Są one transportowane w odpowiednich odstępach czasowych, które w naszym kraju nie mogą być krótsze niż kwadrans. Informacje te są szyfrowane oraz przetwarzane w myśl ustawy o ochronie danych osobowych. System składający się z liczników, systemów informatycznych oraz łącz telekomunikacyjnych jest nazywany AMI (Advanced Metering Infrastructure). Z pomocą właściwej infrastruktury z zakresu telekomunikacji można dane informacje przesyłać zarówno do, jak i od licznika. Inteligenta sieć spowoduje, że koncerny energetyczne będą rezygnować z zatrudniania pracowników, których zadaniem jest spisywanie stanów liczników.

Za brak zgody na inteligentny licznik opłata?

RWE Stoen Operator nie wyklucza, że w przypadku odmowy montażu licznika zdalnego odczytu będą pobierane dodatkowe opłaty. Będzie tu miał zastosowanie klasyczny opt-out. Jeśli konsument będzie wolał dalej korzystać z usług inkasenta to będzie musiał liczyć się z tym, że dostawca prądu nałoży na niego specjalną opłatę. Co prawda, taka opłata nie będzie obowiązywać od razu, ale z czasem na pewno będzie wprowadzona. Na tą jednak chwilę takich dodatkowych kosztów nie trzeba się obawiać. Przy aktualnym polskim systemie prawnym nie ma, bowiem takiej możliwości. Wyższe opłaty abonamentowe za odmowę montażu inteligentnych liczników obowiązują natomiast przykładowo w Stanach Zjednoczonych.

Zapłacimy tyle samo

Dla przedsiębiorstwa energetycznego zamontowany licznik zdalnego odczytu w domu konsumenta będzie stanowić z upływem czasu źródło sporych oszczędności. To z kolei powinno się przełożyć na niższe rachunki. No właśnie powinno… Jednakże dystrybutorzy prądu stosują tu swego rodzaju umowę społeczną. Liczniki typu smart nie będą jednocześnie montowane u wszystkich odbiorców, a osoby z "normalnym" licznikiem byłyby w tej sytuacji niejako pokrzywdzone. Dlatego też oszczędności, jakie popłyną z liczników inteligentnych mają być w sposób równy dzielony na wszystkich konsumentów. Póki, co nie ma w ofercie jakiś specjalnych taryf dla osób, które posiadają taki układ rozliczeniowo-pomiarowy. Ich wprowadzenia można się, co najwyżej spodziewać w chwili, gdy każdy odbiorca energii będzie miał możliwość posiadania takiego rodzaju licznika. Koncerny energetyczne być może wyjdą z propozycją niższych rachunków, jeśli będziemy korzystać z prądu w określonych godzinach, a konkretnie w tym czasie, gdy nie występują nadmierne obciążenia.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Tauron instaluje inteligentne liczniki. Sprawdź gdzie!
28 Kwiecień 2015

Tauron instaluje inteligentne liczniki. Sprawdź gdzie!

Wczoraj wystartował projekt Taurona Smart City Wrocław. W ciągu dwóch najbliższych lat dystrybutor energii ma w planach montaż ponad 330 tysięcy nowoc...
Sprzedawca energii stracił ponad 350 tys. klientów
14 Marzec 2016

Sprzedawca energii stracił ponad 350 tys. klientów

Npower, brytyjski sprzedawca energii elektrycznej i gazu w 2015 roku stracił aż 351 tys. odbiorców. Przyczyną odejścia klientów jest niesłuszna windyk...
Nowe liczniki energii podglądają odbiorców?
13 Październik 2014

Nowe liczniki energii podglądają odbiorców?

Jak przekonują spółki dystrybucyjne inteligentne liczniki energii elektrycznej nie mają możliwości dostarczać danych o zachowaniach odbiorców w czasie...
Firmowe rachunki za prąd mogą być niższe o co najmniej 15%
13 Lipiec 2015

Firmowe rachunki za prąd mogą być niższe o co najmniej 15%

Małe i średnie firmy przez zbędną pracę maszyn, nieodpowiednie ogrzewanie czy oświetlenie zwiększają koszty za elektryczność o nawet 15% - wynika z da...
Miliony ostrzeżeń o odcięciu prądu
06 Kwiecień 2017

Miliony ostrzeżeń o odcięciu prądu

Jak podała niemiecka agencja prasowa DPA w ubiegłym roku z powodu niezapłaconych rachunków wstrzymano dostawy energii elektrycznej 330 tys. gospodarst...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7