Aktualności
Start Aktualności Nie zgadzasz się z wysokością rachunku za energię? Sprawdź, jakie masz prawa!
Artykuł

Nie zgadzasz się z wysokością rachunku za energię? Sprawdź, jakie masz prawa!

Paradoksalnie fakturą za prąd należy się zainteresować nie tylko w sytuacji, gdy jest według nas za wysoka. Warto przyjrzeć się także zbyt niskiemu rachunkowi. Jak się okazuje po kilku latach zaległe płatności z tytułu zaniżonej prognozy zużycia energii mogą wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Ufamy bezgranicznie

Swojemu sprzedawcy energii elektrycznej ufamy w zasadzie bezgranicznie – płacimy bowiem rachunki prognozowane. Należy podkreślić, że prognoza wzrasta z opóźnieniem– w odróżnieniu od rzeczywistych płatności. Dlatego też warto przyjrzeć się zarówno wyższym, jak i niższym rachunkiem za prąd.

Prognoza prawie jak rzeczywiste zużycie

Firmy energetyczne rozliczają się z klientami za dostarczony prąd oraz świadczone usługi albo kompleksowe albo dystrybucji w takich rozliczeniowych okresach, które są określone w taryfie i ustalone w umowie. W większości przypadków są to okresy jedno i dwumiesięczne. Dużo rzadziej można się spotkać z okresami półrocznymi lub rocznymi. To jaki długi jest okres rozliczeniowy wpływa na wysokość opłaty abonamentowej. Im jest on krótszy, tym wyższa jest ta opłata. Jeśli chodzi o gospodarstwa domowe to rozliczeniowy okres nie może być dłuższy niż 12 miesięcy. Okresy są identyczne i u sprzedawcy i u dystrybutora. Nie ma tu znaczenia czy są spółkami z tej samej finansowej grupy, czy też nie. Powinniśmy zatem płacić za prąd, który zużyliśmy… Jak jest ustalana prognoza zużycia energii? Na podstawie zużycia wyznaczonego w oparciu o rzeczywiste odczyty licznika, które były wykonane w analogicznym okresie minionego roku kalendarzowego. Co istotne taka prognoza jest jeszcze dokładna w przypadku utrzymania profilu zużycia.

Obserwuj swoje rachunki

Mimo, że w twoim domu nie pojawił się nowy domownik, a według Ciebie żadne urządzenie nie przyczynia się do generowania dodatkowego poboru energii elektrycznej twój rachunek jest niepokojąco wysoki? Sprawdź, ile zużyłeś/aś energii w roku minionym. Sprzedawca ma obowiązek podać Ci te informacje. Ponadto musi wskazać miejsce, w którym można uzyskać informacje o przeciętnym zużyciu energii dla określonej grupy przyłączeniowej. Pamiętaj, że wyższa faktura może być wynikiem większego poboru prądu przez stare elektroniczne sprzęty lub większą liczbę nowych urządzeń.

Wadliwy licznik?

W przypadku zastrzeżeń, co do wysokości rachunku za prąd możesz również zgłosić uwagi dotyczące poprawności wskazań licznika, czyli dokładnie rzecz ujmując układu pomiarowo-rozliczeniowego. Z wnioskiem o sprawdzenie licznika możesz się zwrócić do dystrybutora energii elektrycznej, który na weryfikacje prawidłowości jego działania ma 14 dni. Co istotne masz prawo żądać przeprowadzenia także laboratoryjnych badań tego urządzenia. Jeśli jednak nie zostaną wykryte żadne nieprawidłowości to Ty, jako konsument pokryjesz koszty sprawdzenia licznika.

Domagaj się spisywania licznika

Jak się okazuje do wielu domów bardzo rzadko przychodzą osoby zajmujące się spisywaniem liczników. Niewiele konsumentów wie, że ma prawo żądać sprawdzenia przez firmę energetyczną naszych liczników, a już w szczególności właśnie podawanych przez nie wartości. Ostatnio Federacja Konsumentów podała informacje, że zaniżone prognozy wynikające z niespisywanych liczników doprowadziły do wielu nieprzyjemnych dla odbiorców skutków. Otóż, gdy dostawca prądu po kilku latach zauważył przy skontrolowaniu licznika różnicę to niedopłata została wyliczona nawet na kilkanaście tysięcy złotych.

W jaki sposób można domagać się swoich praw?

Jeśli uważasz, że rozliczeniach z energetyczną firmą są jakieś nieprawidłowości. To złóż w danym przedsiębiorstwie reklamacje albo wniosek dotyczący owych rozliczeń. Przedsiębiorstwo musi się do tego ustosunkować w ciągu 14 dni od dnia złożenia reklamacji czy wniosku – chyba, że w podpisanej między stronami umowie widnieje inny termin. W przypadku nie uwzględnienia reklamacji można złożyć wniosek o polubowne rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Wysokie rachunki za prąd? Sprawdź, jak zgłosić reklamacje!
09 Październik 2014

Wysokie rachunki za prąd? Sprawdź, jak zgłosić reklamacje!

Otrzymałeś fakturę za energię elektryczną i nie zgadzasz się z jej wysokością? W ostatnim czasie często zdarzały się przerwy dostawy prądu? Możesz zgł...
Zmiana sprzedawcy energii - nie daj się oszukać!
07 Wrzesień 2016

Zmiana sprzedawcy energii - nie daj się oszukać!

Propagujemy zmianę sprzedawcy energii, bo jest to sposób na oszczędności. Odcinamy się od karygodnych praktyk, oszustw i przekrętów. Wykonujemy porówn...
Coraz chętniej zmieniamy sprzedawcę energii. Kiedy dogonimy Europę?
05 Maj 2014

Coraz chętniej zmieniamy sprzedawcę energii. Kiedy dogonimy Europę?

Do końca lutego sprzedawcę prądu zmieniło w Polsce w sumie 262 306 odbiorców, co oznacza, że w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2014 roku z prawa wybor...
Dane z inteligentnych liczników prądu zagrożone?
29 Wrzesień 2014

Dane z inteligentnych liczników prądu zagrożone?

Zdaniem Fundacji Panoptykon centralna baza danych pomiarowych z inteligentnych liczników energii elektrycznej rodzi poważne zagrożenia. Istnieje obawa...
E-faktura od sprzedawcy energii
02 Wrzesień 2016

E-faktura od sprzedawcy energii

Z fakturą do czynienia mamy coraz częściej, początkowo zastąpienie papierowego rachunku wymogli na nas dostawcy telewizji cyfrowej, chcą chronić się o...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7