Aktualności
Start Aktualności Nie zgadzasz się z wysokością rachunku za energię? Sprawdź, jakie masz prawa!
Artykuł

Nie zgadzasz się z wysokością rachunku za energię? Sprawdź, jakie masz prawa!

Paradoksalnie fakturą za prąd należy się zainteresować nie tylko w sytuacji, gdy jest według nas za wysoka. Warto przyjrzeć się także zbyt niskiemu rachunkowi. Jak się okazuje po kilku latach zaległe płatności z tytułu zaniżonej prognozy zużycia energii mogą wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Ufamy bezgranicznie

Swojemu sprzedawcy energii elektrycznej ufamy w zasadzie bezgranicznie – płacimy bowiem rachunki prognozowane. Należy podkreślić, że prognoza wzrasta z opóźnieniem– w odróżnieniu od rzeczywistych płatności. Dlatego też warto przyjrzeć się zarówno wyższym, jak i niższym rachunkiem za prąd.

Prognoza prawie jak rzeczywiste zużycie

Firmy energetyczne rozliczają się z klientami za dostarczony prąd oraz świadczone usługi albo kompleksowe albo dystrybucji w takich rozliczeniowych okresach, które są określone w taryfie i ustalone w umowie. W większości przypadków są to okresy jedno i dwumiesięczne. Dużo rzadziej można się spotkać z okresami półrocznymi lub rocznymi. To jaki długi jest okres rozliczeniowy wpływa na wysokość opłaty abonamentowej. Im jest on krótszy, tym wyższa jest ta opłata. Jeśli chodzi o gospodarstwa domowe to rozliczeniowy okres nie może być dłuższy niż 12 miesięcy. Okresy są identyczne i u sprzedawcy i u dystrybutora. Nie ma tu znaczenia czy są spółkami z tej samej finansowej grupy, czy też nie. Powinniśmy zatem płacić za prąd, który zużyliśmy… Jak jest ustalana prognoza zużycia energii? Na podstawie zużycia wyznaczonego w oparciu o rzeczywiste odczyty licznika, które były wykonane w analogicznym okresie minionego roku kalendarzowego. Co istotne taka prognoza jest jeszcze dokładna w przypadku utrzymania profilu zużycia.

Obserwuj swoje rachunki

Mimo, że w twoim domu nie pojawił się nowy domownik, a według Ciebie żadne urządzenie nie przyczynia się do generowania dodatkowego poboru energii elektrycznej twój rachunek jest niepokojąco wysoki? Sprawdź, ile zużyłeś/aś energii w roku minionym. Sprzedawca ma obowiązek podać Ci te informacje. Ponadto musi wskazać miejsce, w którym można uzyskać informacje o przeciętnym zużyciu energii dla określonej grupy przyłączeniowej. Pamiętaj, że wyższa faktura może być wynikiem większego poboru prądu przez stare elektroniczne sprzęty lub większą liczbę nowych urządzeń.

Wadliwy licznik?

W przypadku zastrzeżeń, co do wysokości rachunku za prąd możesz również zgłosić uwagi dotyczące poprawności wskazań licznika, czyli dokładnie rzecz ujmując układu pomiarowo-rozliczeniowego. Z wnioskiem o sprawdzenie licznika możesz się zwrócić do dystrybutora energii elektrycznej, który na weryfikacje prawidłowości jego działania ma 14 dni. Co istotne masz prawo żądać przeprowadzenia także laboratoryjnych badań tego urządzenia. Jeśli jednak nie zostaną wykryte żadne nieprawidłowości to Ty, jako konsument pokryjesz koszty sprawdzenia licznika.

Domagaj się spisywania licznika

Jak się okazuje do wielu domów bardzo rzadko przychodzą osoby zajmujące się spisywaniem liczników. Niewiele konsumentów wie, że ma prawo żądać sprawdzenia przez firmę energetyczną naszych liczników, a już w szczególności właśnie podawanych przez nie wartości. Ostatnio Federacja Konsumentów podała informacje, że zaniżone prognozy wynikające z niespisywanych liczników doprowadziły do wielu nieprzyjemnych dla odbiorców skutków. Otóż, gdy dostawca prądu po kilku latach zauważył przy skontrolowaniu licznika różnicę to niedopłata została wyliczona nawet na kilkanaście tysięcy złotych.

W jaki sposób można domagać się swoich praw?

Jeśli uważasz, że rozliczeniach z energetyczną firmą są jakieś nieprawidłowości. To złóż w danym przedsiębiorstwie reklamacje albo wniosek dotyczący owych rozliczeń. Przedsiębiorstwo musi się do tego ustosunkować w ciągu 14 dni od dnia złożenia reklamacji czy wniosku – chyba, że w podpisanej między stronami umowie widnieje inny termin. W przypadku nie uwzględnienia reklamacji można złożyć wniosek o polubowne rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Będzie kolejna wielka wymiana liczników prądu
24 Sierpień 2016

Będzie kolejna wielka wymiana liczników prądu

We wrześniu operatorzy systemów dystrybucyjnych mają zamiar ogłosić drugi wspólny przetarg na dostawy bilansowanych liczników energii. Tym razem zosta...
PGE wymienia liczniki prądu
05 Sierpień 2016

PGE wymienia liczniki prądu

PGE Dystrybucja rozpoczął wdrażanie pilotażowego programu w ramach systemu AMI. Nowoczesne liczniki zostaną zainstalowane w 50 tys. gospodarstw domowy...
Wymiana liczników prądu – coraz mniej czasu
26 Wrzesień 2017

Wymiana liczników prądu – coraz mniej czasu

Unijne regulacje nakładają na nas obowiązek wymiany minimum 80% liczników energii elektrycznej do 2020 roku. W Europie za przykład podawana jest Eston...
Browar korzysta z ekologicznej energii. Ile prądu potrzeba do wyprodukowania 1 l piwa?
16 Maj 2014

Browar korzysta z ekologicznej energii. Ile prądu potrzeba do wyprodukowania 1 l piwa?

PGE Obrót podało właśnie informacje, że największym konsumentem sprzedawanej przez nią energii pochodzącej z źródeł odnawialnych są browary należące d...
Reklamacja rachunku za prąd? Najpierw zapłać
27 Sierpień 2015

Reklamacja rachunku za prąd? Najpierw zapłać

Odbiorcy energii z Płocka oraz okolic w ostatnim czasie otrzymali gigantyczne, nawet dziesięciokrotnie wyższe faktury za prąd. Firma energetyczna zami...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7