Aktualności
Start Aktualności Prąd za grosze – nie daj się oszukać!
Artykuł

Prąd za grosze – nie daj się oszukać!

Udawali wnuczka, urzędnika, a teraz energetyka. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów coraz częściej zgłaszają się osoby, które dały się naciągnąć na „prąd za grosze”. Jakich chwytów używają „elektryczni” naciągacze?

Fot. Flickr.com, włodi

Tani prąd wcale nie taki tani

Ofiarami oszustów są najczęściej seniorzy. Naciągacze przedstawiają się zazwyczaj, jako pracownicy dopiero co wchodzącej na rynek firmy energetycznej lub udają przedstawicieli znanych sprzedawców. Oferują świetne warunki umowy i mamią niższymi rachunkami za prąd.

"Tu zakład energetyczny, mamy dla pani/a świetną ofertę"

Do drzwi mieszkania czy domu pukają przedstawiciele legalnie funkcjonujących firm, które posiadają pozwolenie na obrót energią elektryczną. Chcąc jednak uśpić czujność odbiorców prądu podszywają się pod największych sprzedawców. Nie pokazują, zatem identyfikatorów, a przedstawiają się, jako zakład energetyczny lub energetyk. Warto sprawdzić identyfikator takiej osoby, a w razie wątpliwości zadzwonić do danego przedsiębiorstwa energetycznego i zapytać czy dana osoba tam pracuje.

"Zmieniamy numery kont bankowych"

Zdarza się również, że do konsumentów energii przychodzi list z informacją o zmianie numeru kont bankowych sprzedawcy, na który wpłaca się opłaty za prąd. W przypadku otrzymania takiego listu warto zadzwonić i upewnić się czy faktycznie taka zmiana ma miejsce.

"Zapłaci pan/i sporo mniej za kWh"

Nieuczciwi przedstawiciele naciskają na podpisanie nowej umowy i twierdzą, że ich oferta to bardzo korzystne warunki zakupu energii elektrycznej. Stawka za kilowatogodzinę faktycznie może być atrakcyjna, jednak ostatecznie rachunek może być wyższy. Jak to możliwe? Wysoka może być np. opłata handlowa, a w umowie może być zawarta dodatkowa usługa np. ubezpieczenie. Dlatego też umowę trzeba czytać punkt po punkcie.

"Niech pan/i podpisze, bo inaczej wyrzucą mnie z pracy"

Jeśli oszust dostrzeże, że popędzanie do złożenia podpisu pod nową umową nic nie daje, to będzie chciał najzwyczajniej takiego odbiorcę wziąć na litość. Będzie, zatem prosił o podpisanie umowy, bo w innym wypadku może stracić posadę. Oczywiście nie należy ulegać. Masz prawo na spokojnie przeczytać umowę i rozważyć czy jest korzystna.

"Czytać umowy pan/i nie musi, bo już wszystko powiedziałem/am"

Pamiętaj, że naciągacz z pewnością będzie pomijał wszelkie istotne informacje, które mogą sprawić, że jego oferta od razu wyda się nieatrakcyjna. Ominie przykładowo ewentualne dodatkowe opłaty.

"Umowa jest podpisana i musi pan/i się z niej wywiązać"

Nieuczciwy akwizytor będzie także wmawiać, że jeśli umowa została już podpisana to nic już nie można zrobić i trzeba się z umowy wywiązać. Nie jest to prawdą, bowiem w przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorcy można w ciągu 10 dni ją wypowiedzieć bez podania przyczyny. Co więcej, taka umowa będzie wówczas traktowana tak, jakby jej nigdy nie było.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny

Przeczytaj także nasz poradnik: Na co uważać zmieniając sprzedawcę energii elektrycznej?

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Dostawcy energii muszą podnieść jakość swoich usług! Inaczej…
07 Październik 2015

Dostawcy energii muszą podnieść jakość swoich usług! Inaczej…

Wszystkie koncerny energetyczne muszą świadczyć usługi na dużo wyższym poziomie niż dotychczas. Czas trwania przerw w dostawach prądu ma się zmniejszy...
Zmiana sprzedawcy prądu w dwa tygodnie!
12 Październik 2015

Zmiana sprzedawcy prądu w dwa tygodnie!

Od połowy 2017 roku sprzedawcę energii elektrycznej będziemy mogli zmienić w dwa tygodnie – donosi „Rzeczpospolita”. Obecnie procedury związane z prze...
Kupisz prąd i gaz otrzymasz gazowe assistance
18 Wrzesień 2014

Kupisz prąd i gaz otrzymasz gazowe assistance

Na rynku pojawiała się nowa oferta Energetycznego Centrum. Razem z firmą Europ Assistance sprzedawca energii przygotował pakiet ubezpieczenia i assist...
 Licznik smart będzie mieć prawie każdy
29 Sierpień 2014

Licznik smart będzie mieć prawie każdy

Do końca 2020 roku, u co czwartego konsumenta ma być zamontowany inteligentny licznik energii elektrycznej. Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna” pr...
Sprzedawcę energii zmieniło już 324 tys. osób!
01 Wrzesień 2014

Sprzedawcę energii zmieniło już 324 tys. osób!

Sprzedawcę energii elektrycznej zmieniło ponad 211 tysięcy gospodarstw domowych i około 113 tysięcy odbiorców biznesowych oraz instytucjonalnych – tak...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7