Fot. Flickr.com, samantha celera
Dlaczego operatorzy stawiają na prąd?
Operatorzy coraz chętniej do swojej oferty wprowadzają sprzedaż energii elektrycznej. Dlaczego? Bo zwiększa to możliwości zatrzymania u siebie abonentów oraz jest szansą na większe zyski. Ponadto klienci zaoszczędzą pieniądze i czas na formalności. To już druga firma komórkowa, która na polskim rynku będzie sprzedawać prąd. T-Mobile i w tej dziedzinie będzie współpracować z Tauronem. Póki co wiadomo, że oferta będzie dedykowana dla gospodarstw domowych oraz firm. Szczegółowa oferta ma być ogłoszona pierwszego października br.
Ponad 20 mln klientów
Operator telefonii komórkowej nie złożył w URE wniosku o koncesję na sprzedaż prądu. W związku z tym można się domyślać, że za naliczanie opłat za energię elektryczną będzie odpowiedzialny Tauron. Firmy razem mają 20,3 mln klientów - 5,3 mln ma Tauron, a ok. 15 mln T-Mobile. Spółki są już po pilotażowych programach i ich wyniki określają jako zadowalające.
Sprzedaż energii – nie zawsze się opłaca
Od listopada ubiegłego roku na rynku energii funkcjonuje już operator sieci Plus, czyli Polkomtel. Początkowo swoją ofertę sprzedaży prądu oferował tylko klientom biznesowym. Od kwietnia tego roku natomiast energię od Plusa może zakupić również odbiorca indywidualny. Nie zawsze jednak sprzedaż prądu to dobry pomysł na rozszerzenie oferty. Przykładem jest choćby wspólny projekt PGE oraz Orange. W styczniu spółki te ogłosiły, iż ich współpraca dobiegła końca.
Prąd pomysłem na zatrzymanie klientów?
Polski rynek energii jest wart rocznie nawet 25 mld zł. Dla telekomów to oczywiście łakomy kąsek, choć oferta T-Mobile i Taurona to raczej sposób na lojalizację klientów. Pakiety produktowe mają, bowiem przeważnie mniejszą marże, a ich celem jest przede wszystkim pozyskanie lub utrzymanie klientów. Okazuje się, że branża telekomunikacyjna boryka się z większym problemem z odejściami klientów niż branża energetyczna. Specjaliści szacują, że współczynnik ucieczki jest tu na wysokim, bo 30% poziomie.
Energia elektryczna – kolejny temat do rozmowy
Prąd w ofercie telekomu może być strzałem w dziesiątkę. Dlaczego? Jest to kolejny temat do rozmowy z klientem. Ponadto, w przypadku podpisania umowy dodatkowej telekom zapewnienia sobie stały dostęp do abonenta. Nawet w przypadku rezygnacji z usługi telekomunikacyjnej taki klienta zostaje w bazie poprzez bycie klientem energetycznym. To z kolei umożliwia zaproponowanie mu innych produktów.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna