Fot. Flickr.com, Krzysztof Duda
Duże inwestycje
W początkowym okresie wdrożenia smart meteringu (system inteligentnego opomiarowania) ma miejsce montaż nowoczesnych liczników u odbiorców indywidualnych oraz instalacja całego systemu, który umożliwia zdalny odczyt danych. Cała koncepcja ma na celu zwiększenie efektywności użytkowania energii z korzyścią dla odbiorców. Konsumenci nie potrzebują tylko prądu, ale i również jego dobrej jakości. Jeszcze w tym roku RWE wyda 22 mln złotych na smart metering.
Lepsza jakość i brak prognoz
Dzięki inteligentnym licznikom komunikacja w systemie elektroenergetycznym jest dwustronna. Największą korzyścią dla klienta jest rozliczanie na podstawie zużycia rzeczywistego, a nie w oparciu o stosowane dotąd prognozy. Poprzez smart metering możliwe jest nie tylko monitorowanie jakości energii, ale i szybkie lokalizowanie awarii. Dane, jakie pochodzą z tych systemów mają poprawić jakość prądu w Warszawie. Zdaniem prezesa RWE Stoen Operator wdrożenie tego systemu przyczyni się do rozwoju rynku prosumenckiego. Instalacja systemu ma się rozpocząć od Pragi Południe, a ilość liczników może sięgnąć 100 tys. W większości przypadków inteligentne liczniki będą montowanie na osiedlach budynków wielolokalowych.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny