Aktualności
Start Aktualności Wysoka faktura za prąd? Uważaj na nieuczciwych przedstawicieli
Artykuł

Wysoka faktura za prąd? Uważaj na nieuczciwych przedstawicieli

Niektórzy akwizytorzy przedsiębiorstw energetycznych chcąc zdobyć nowych klientów idą na skróty. Przy zawieraniu umów dotyczących zmiany sprzedawcy energii elektrycznej wprowadzają konsumentów w błąd oraz wykorzystują ich zaufanie i naiwność.

Niektórzy akwizytorzy przedsiębiorstw energetycznych chcąc zdobyć nowych klientów idą na skróty. Przy zawieraniu umów dotyczących zmiany sprzedawcy energii elektrycznej wprowadzają konsumentów w błąd oraz wykorzystują ich zaufanie i naiwność.

Nadal nie wiemy za co płacimy

Na tzw. tapecie są inteligentne sieci oraz instalacja nowych liczników, tymczasem klienci nadal nie wiedzą za co tak naprawdę płacą. Dlatego też są narażeni na nieuczciwe praktyki przedstawicieli firm energetycznych. Jak wynika z danych podanych przez Federacje Konsumentów w skali roku konsumenci rynku energetycznego składają ponad 2 tysiące skarg. Ta sytuacja przypomina nieco rynek telekomunikacyjny sprzed kilku lat, gdzie także miały miejsca znaczące zmiany.

Najczęstsza nieuczciwa praktyka

Najbardziej popularną praktyką jest podawanie się za przedstawiciela firmy energetycznej, z którą klient już jest związany umową. Wizyta takiego "przedstawiciela" oznacza często nie tylko oględziny licznika, ale i podpisanie przez konsumenta "protokołu", który okazuje się być umową o zmianę sprzedawcy prądu. Nierzadko też umowa zawiera zapisy o dodatkowych usługach, których konsument może zupełnie nie potrzebować.

"Będzie taniej o połowę"

To drugi często pojawiający się proceder nieuczciwych akwizytorów. Warto podkreślić, że przedstawiciel handlowy daje nam do podpisu umowę tylko na sprzedaż energii elektrycznej. Do dziś nie wszyscy jeszcze wiedzą, że nasz rachunek za prąd jest wystawiany przez dwie firmy: sprzedawcę i dystrybutora. Zatem po zmianie sprzedawcy otrzymujemy dwie faktury. Rachunek będzie faktycznie o połowę tańszy, ale nie będzie uwzględniał opłat za dystrybucje energii.

"Prąd bardzo zdrożeje"

Kolejną nieuczciwą praktyką jest straszenie konsumentów uwolnieniem rynku energii, a konkretnie szybkim wzrostem cen prądu, jakie mają wtedy nastąpić. Jak podaje Federacja Konsumentów nieuczciwi przedstawiciele informują klientów o pojawieniu się w krótkim czasie wysokich podwyżek energii. Sugerują, że aby tego uniknąć należy zmienić sprzedawcę. Często też zapewniają, że taką zmianę dokonali już wszyscy sąsiedzi klienta.

Problemem brak informacji

Gdyby szukać wspólnego mianownika tych procedur to z pewnością okaże się, że jest nim niewielka wiedza konsumentów o ich prawach. Przykładowo, klienci nie wiedzą, że mają prawo w ciągu 10 dni odstąpić od umowy. Niestety dopiero, gdy przychodzi pierwszy rachunek za prąd konsumenci zauważają, że jest coś nie tak. Często wtedy okazuje się też, że zerwanie takiej umowy może sporo kosztować. Do Federacji Konsumentów wpłyneło wiele skarg związanych z klauzulami o karach za zerwanie umowy przed terminem. Klienci zgłaszają także inne nieuczciwe praktyki. Wśród nich jest przypadek nie podpisania umowy, a tylko wypełnienia danych konsumenta. Jak się okazuje firma energetyczna i w takiej sytuacji żąda zapłacenia rachunków. Na podstawie umowy z sfałszowanym (!) podpisem klienta.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Jeden rachunek za prąd, gaz i telefon
28 Kwiecień 2014

Jeden rachunek za prąd, gaz i telefon

Na całym świecie z powodzeniem funkcjonują firmy mające w swojej ofercie zarówno energię elektryczną, gaz, jak i usługi telekomunikacyjne. Ten trend m...
EDF ruszył ze sprzedażą prądu online
23 Maj 2016

EDF ruszył ze sprzedażą prądu online

EDF Polska, jako jeden z pierwszych sprzedawców na polskim rynku energii, wprowadził ofertę sprzedaży energii elektrycznej online. Propozycja jest ski...
PKP Intercity zmienia sprzedawcę prądu
21 Czerwiec 2017

PKP Intercity zmienia sprzedawcę prądu

Pierwszy raz w historii PKP Intercity przenosi swój rachunek za prąd do innego sprzedawcy. Najlepsze warunki zaproponowała Energa Obrót.
Zmiana sprzedawcy prądu – maj 2017
11 Lipiec 2017

Zmiana sprzedawcy prądu – maj 2017

Z danych opublikowanych przez URE wynika, że w kwietniu sprzedawcę prądu zmieniło ponad 9,1 tys., a w maju blisko 8,8 tys. odbiorców. To zdecydowanie ...
Rachunek za prąd Tauron – sprawdź, jakie będą zmiany!
02 Lipiec 2014

Rachunek za prąd Tauron – sprawdź, jakie będą zmiany!

Blisko milion klientów Taurona z Dolnego Śląska otrzyma nowe faktury za energię elektryczną. Wprowadzane zmiany mają usprawnić obsługę odbiorców. Nowy...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7