Aktualności
Start Aktualności Zmiana sprzedawcy energii – poznaj, jakie masz prawa!
Artykuł

Zmiana sprzedawcy energii – poznaj, jakie masz prawa!

Umowa sprzedaży energii może być zawarta w naszym mieszkaniu czy domu w obecności przedstawiciela firmy energetycznej, czy na np. specjalnych pokazach. Jak przypomina Urząd Regulacji Energetyki, jeśli umowa jest podpisywana poza lokalem przedsiębiorcy to mamy możliwość rezygnacji z niej w ciągu dziesięciu dni.

Fot.Flickr.com

Na co zwrócić uwagę?

Prawo do zmiany sprzedawcy prądu posiadamy już od siedmiu lat, a zatem każdy odbiorca energii może swobodnie dokonywać takich zmian. Naturalnie największą rolę w wyborze odgrywa cena. Jak podkreśla URE warto wziąć pod uwagę także inne - nie mniej istotne kwestie. Zwróć, zatem uwagę na okres trwania proponowanej umowy, metody płatności, okres rozliczeniowy, czy informacje o faktycznym zużyciu energii. Regulator wyczula, aby bardzo dokładnie przeanalizować zapisy umowy. Szczególnie właśnie ceny, warunki ich zastosowania oraz opcje płatności. Nie mniej ważny jest okres, na jaki ma być zawarta umowa oraz jakie są warunki jej wypowiedzenia. Tutaj warto się dowiedzieć, czy umowa jest automatycznie przedłużana oraz jakie są ewentualne kary umowne w przypadku wcześniejszego jej rozwiązania. Sprawdź także czy podpisanie umowy sprzedaży prądu wiąże się z przymusem skorzystania z usług dodatkowych np. pakietu medycznego.

Jak wygląda procedura?

Na samym początku ma miejsce zawarcie albo umowy sprzedaży, albo umowy kompleksowej. Kolejnym krokiem jest rozwiązanie umowy z dotychczasowym sprzedawcą. Tutaj składamy oświadczenie o jej wypowiedzeniu. Jak wskazuje Urząd Regulacji Energetyki w przypadku posiadania do chwili obecnej umowy kompleksowej, a nowa umowa jest zawarta o sprzedaż prądu, to koniecznie będzie podpisanie umowy także na usługi dystrybucji energii z dostawcą.

Masz 10 dni na zmianę zdania

Nierzadko umowy typu sprzedaż energii elektrycznej są zawierane poza lokalem firmy energetycznej. Często odbywa się to w domach konsumentów czy na specjalnie zorganizowanych pokazach. W takiej sytuacji, identycznie zresztą jak w przypadku innych umów zawartych na odległość, można od niej odstąpić w ciągu 10 dni. Co istotne, nie jest tutaj wymagane podanie przyczyny, dlaczego chcemy zrezygnować z danej umowy. W celu odstąpienia od umowy należy po prostu wysłać lub złożyć osobiście oświadczenie. Wysyłając je listownie warto zrobić to za potwierdzeniem odbioru i przed upływem wspomnianych wcześniej 10 dni. Wyjątkiem jest sytuacja, w której konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy. URE podaje, iż w takich okolicznościach odbiorca nie ma prawa do odstąpienia jej w ciągu 10 dni – chyba, że przed upływem trzech miesięcy od chwili obowiązywania owej umowy taką informacje konsument uzyska. Wówczas ma możliwość rezygnacji z umowy w terminie 10 dni od dnia otrzymania takiej informacji.

Powinni informować

URE przypomina także, że firma energetyczna powinna zanim podpiszemy z nią umowę poza jej lokalem poinformować nas pisemnie, iż mamy prawo do rezygnacji w ciągu 10 dni. Ponadto, powinniśmy otrzymać od przedsiębiorstwa wzór takiego oświadczenia. Jak podkreśla regulator obowiązkiem sprzedawcy prądu jest także wręczenie klientowi potwierdzenia na piśmie zawarcia umowy, a w nim powinna być data, rodzaj i przedmiot usługi oraz oczywiście cena.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej
Zobacz też inne aktualności
Wysoka faktura za prąd? Uważaj na nieuczciwych przedstawicieli
26 Marzec 2014

Wysoka faktura za prąd? Uważaj na nieuczciwych przedstawicieli

Niektórzy akwizytorzy przedsiębiorstw energetycznych chcąc zdobyć nowych klientów idą na skróty. Przy zawieraniu umów dotyczących zmiany sprzedawcy en...
Już 339 tys. osób zmieniło sprzedawcę prądu!
22 Wrzesień 2014

Już 339 tys. osób zmieniło sprzedawcę prądu!

Z Monitoringu Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że do końca lipca br. sprzedawcę energii postanowiło zmienić 339,33 tys. odbiorców indywidualnych i ...
W czerwcu więcej zmian sprzedawcy energii
10 Sierpień 2017

W czerwcu więcej zmian sprzedawcy energii

Urząd Regulacji Energetyki opublikował najnowsze dane o zmianie sprzedawcy prądu. Z raportu regulatora wynika, że w czerwcu rachunek za prąd do innej ...
Sprzedawcę prądu zmieni milion Polaków!
19 Sierpień 2014

Sprzedawcę prądu zmieni milion Polaków!

Jak przewiduje Urząd Regulacji Energetyki do końca 2015 roku sprzedawcę energii elektrycznej zmieni milion osób – pisze „Rzeczpospolita”. Czy te optym...
Dlaczego płacimy za prąd niskiej jakości?
26 Maj 2014

Dlaczego płacimy za prąd niskiej jakości?

Czy kupując energię elektryczną zastanawiasz się, jaką ma jakość? Większość z nas zapewnie odpowie, że nie bierze tego w ogóle pod uwagę. To jednak po...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7