Aktualności
Start Aktualności Zmiana sprzedawcy energii – poznaj, jakie masz prawa!
Artykuł

Zmiana sprzedawcy energii – poznaj, jakie masz prawa!

Umowa sprzedaży energii może być zawarta w naszym mieszkaniu czy domu w obecności przedstawiciela firmy energetycznej, czy na np. specjalnych pokazach. Jak przypomina Urząd Regulacji Energetyki, jeśli umowa jest podpisywana poza lokalem przedsiębiorcy to mamy możliwość rezygnacji z niej w ciągu dziesięciu dni.

Fot.Flickr.com

Na co zwrócić uwagę?

Prawo do zmiany sprzedawcy prądu posiadamy już od siedmiu lat, a zatem każdy odbiorca energii może swobodnie dokonywać takich zmian. Naturalnie największą rolę w wyborze odgrywa cena. Jak podkreśla URE warto wziąć pod uwagę także inne - nie mniej istotne kwestie. Zwróć, zatem uwagę na okres trwania proponowanej umowy, metody płatności, okres rozliczeniowy, czy informacje o faktycznym zużyciu energii. Regulator wyczula, aby bardzo dokładnie przeanalizować zapisy umowy. Szczególnie właśnie ceny, warunki ich zastosowania oraz opcje płatności. Nie mniej ważny jest okres, na jaki ma być zawarta umowa oraz jakie są warunki jej wypowiedzenia. Tutaj warto się dowiedzieć, czy umowa jest automatycznie przedłużana oraz jakie są ewentualne kary umowne w przypadku wcześniejszego jej rozwiązania. Sprawdź także czy podpisanie umowy sprzedaży prądu wiąże się z przymusem skorzystania z usług dodatkowych np. pakietu medycznego.

Jak wygląda procedura?

Na samym początku ma miejsce zawarcie albo umowy sprzedaży, albo umowy kompleksowej.  Kolejnym krokiem jest rozwiązanie umowy z dotychczasowym sprzedawcą. Tutaj składamy oświadczenie o jej wypowiedzeniu. Jak wskazuje Urząd Regulacji Energetyki w przypadku posiadania do chwili obecnej umowy kompleksowej, a nowa umowa jest zawarta o sprzedaż prądu, to koniecznie będzie podpisanie umowy także na usługi dystrybucji energii z dostawcą.

Masz 10 dni na zmianę zdania

Nierzadko umowy typu sprzedaż energii elektrycznej są zawierane poza lokalem firmy energetycznej. Często odbywa się to w domach konsumentów czy na specjalnie zorganizowanych pokazach. W takiej sytuacji, identycznie zresztą jak w przypadku innych umów zawartych na odległość, można od niej odstąpić w ciągu 10 dni. Co istotne, nie jest tutaj wymagane podanie przyczyny, dlaczego chcemy zrezygnować z danej umowy. W celu odstąpienia od umowy należy po prostu wysłać lub złożyć osobiście oświadczenie. Wysyłając je listownie warto zrobić to za potwierdzeniem odbioru i przed upływem wspomnianych wcześniej 10 dni. Wyjątkiem jest sytuacja, w której konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy. URE podaje, iż w takich okolicznościach odbiorca nie ma prawa do odstąpienia jej w ciągu 10 dni – chyba, że przed upływem trzech miesięcy od chwili obowiązywania owej umowy taką informacje konsument uzyska. Wówczas ma możliwość rezygnacji z umowy w terminie 10 dni od dnia otrzymania takiej informacji.

Powinni informować

URE przypomina także, że firma energetyczna powinna zanim podpiszemy z nią umowę poza jej lokalem poinformować nas pisemnie, iż mamy prawo do rezygnacji w ciągu 10 dni. Ponadto, powinniśmy otrzymać od przedsiębiorstwa wzór takiego oświadczenia. Jak podkreśla regulator obowiązkiem sprzedawcy prądu jest także wręczenie klientowi potwierdzenia na piśmie zawarcia umowy, a w nim powinna być data, rodzaj i przedmiot usługi oraz oczywiście cena. 

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Dla domu dom
Płać za energię jak najmniej. Porównaj ceny.
firma Dla firmy

Zobacz też inne aktualności

Już 339 tys. osób zmieniło sprzedawcę prądu!
22 Wrzesień 2014
Z Monitoringu Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że do końca lipca br. sprzedawcę energii postanowiło zmienić 339,33 tys. odbiorców indywidualnych i ...
Kwestionowanie ceny energii – będziemy mieć takie prawo?
19 Listopad 2014
Nasze prawo energetyczne nie spełnia wymogów dyrektywy unijnej. Trybunał Sprawiedliwości wydał niedawno wyrok, który powinien otworzyć „furtkę” do kwe...
Prawie 443 tys. Polaków przeniosło swoje rachunki za prąd!
07 Kwiecień 2015
W miesiącach styczeń oraz luty tysiące polskich konsumentów zdecydowało się zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Jak wynika z monitoringu URE w ty...
Za wysokie rachunki? Zobacz, co oferują sprzedawcy energii
15 Czerwiec 2015
Gwarantowana stawka za kWh była jeszcze niedawno propozycją głównie niezależnych sprzedawców prądu. Sytuacja jednak nieco się zmieniła – o klienta zac...
Zmiana sprzedawcy prądu w 24h?
16 Kwiecień 2018
Parlament Europejski ma zamiar zwiększyć prawa konsumentów energii oraz ułatwić proces zmiany sprzedawcy. Zmiana ma być przeprowadzana w mniej niż 24 ...

Sprawdź zużycie energii dla urządzeń

łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7