Poradniki
Start Poradniki Awaria prądu, czyli gdzie trzeba zgłosić brak zasilania?
Artykuł

Awaria prądu, czyli gdzie trzeba zgłosić brak zasilania?

Pamiętajmy, że awaria energetyczna to nie tylko dyskomfort wynikający z braku działania elektrycznych urządzeń. To także realne zagrożenie dla naszego zdrowia a nawet życia. Jak postępować w sytuacji awarii zasilania?

awaria prądu

Fot. Flickr.com

Co zrobić, gdy zabraknie prądu?

Powodem wyłączenia zasilania może być działalność zabezpieczających urządzeń w naszej domowej instalacji, czyli bezpieczników czy wyłączników różnicowoprądowych. Dlatego też w pierwszej kolejności sprawdzamy tą opcję. Przyczyną może być również awaria w sieci zasilającej oraz planowe wyłączenia prądu (np. prace eksploatacyjne, przyłączenia nowych odbiorców), o których dystrybutor energii elektrycznej informuje swoich odbiorców z odpowiednim wyprzedzeniem. Wstępną przyczynę awarii prądu można określić dokonując zatem obserwacji czy w domach sąsiadów jest zasilanie, czy świecą się lampy uliczne itp.

Kiedy wzywamy Pogotowie Energetyczne?

Awarie prądu można zgłosić pod bezpłatnym numerem telefonu – 991. Jest on czynny siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Na ten numer zadzwoń: jeśli w Twojej okolicy nie ma prądu, gdy zauważysz uszkodzenia energetycznych linii, gdy licznik prądu działa w sposób nieprawidłowy (zobaczjak sprawdzić licznik prądu) oraz powoduje brak zasilania czy zagrożenie dla życia, mienia. Pogotowie energetyczne należy wezwać również wówczas, gdy miała miejsce wymiana bezpiecznika przelicznikowego i zerwanie plomby oraz jeśli zauważysz uszkodzenie wejść do energetycznych obiektów. Pamiętaj, że Pogotowanie Energetyczne w pierwszej kolejności usuwa te awarie prądu, które stwarzają zagrożenie dla naszego życia i zdrowia.

Co najczęściej jest powodem uszkodzeń sieci?

Czynniki atmosferyczne to najczęstszy powód uszkodzeń energetycznej sieci. Chodzi tu głównie o burze, wichury powodujące spadanie konar i pni drzew oraz oblodzenie linii energetycznych. Nierzadko przyczyną awarii prądu jest kradzież elementów dystrybucyjnej sieci.

Kiedy zapłacisz za Pogotowie Energetyczne?

Za przyjazd i interwencję Pogotowania Energetycznego możesz zapłacić, jeśli awaria będzie odnosić się do wewnętrznej instalacji w budynku. Przykładowo, może to być awaria w instalacji w naszym domu. Taka instalacja nie należy, zatem do dystrybutora energii tylko odbiorcy. Szczegółowe informacje na temat tej odpowiedzialności znajdziesz w umowie kompleksowej (umowa na dystrybucje i sprzedaż prądu) lub umowie o świadczenie usługi dystrybucji.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj ceny energii elektrycznej
dla domu:









Noc: 30%
Dzień: 70%
Dla domu dom
Płać za energię jak najmniej. Porównaj ceny.
firma Dla firmy

Zobacz też inne wpisy

Przerwa w dostawie energii – jakie wybrać rezerwowe zasilanie?
03 Lipiec 2014
Posiadasz dom wyposażony w np. najnowszej generacji kocioł, kolektory albo kominek z wodnym płaszczem? Licz się z tym, że w przypadku przerw w dostawi...
Jak sprawdzić czy licznik prądu działa prawidłowo?
07 Kwiecień 2014
Licznik prądu to urządzenie, które jak każde inne może ulec awarii czy usterce. Jego nieprawidłowe funkcjonowanie może powodować błędne zliczanie ener...
Jak chronić sprzęt przed burzą?
07 Lipiec 2014
W samym środku sezonu burzowego warto dowiedzieć się, w jaki sposób można zabezpieczyć się przed niszczycielską siłą pioruna. Skutki jego uderzenia mo...
Enea awarie
18 Październik 2016
Na szybkim usunięciu awarii prądu zależy nie tylko konsumentom energii, ale i także podmiotowi, który odpowiada za ciągłość dostaw prądu, czyli dystry...
Przerwa w dostawie energii – kiedy należy ci się odszkodowanie?
14 Lipiec 2014
Poniosłeś stratę z powodu braku prądu? Należy ci się odszkodowanie! Kiedy można otrzymać je otrzymać? Ile wynoszą maksymalne przerwy w dostawie energi...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7