Poradniki
Start Poradniki Awaria prądu
Artykuł

Awaria prądu

Pamiętajmy, że awaria prądu to nie tylko dyskomfort wynikający z braku działania elektrycznych urządzeń. To także realne zagrożenie dla naszego zdrowia a nawet życia. Jak postępować w sytuacji awarii zasilania?

Fot. Flickr.com

Co zrobić, gdy zabraknie prądu?

Powodem wyłączenia zasilania może być działalność zabezpieczających urządzeń w naszej domowej instalacji, czyli bezpieczników czy wyłączników różnicowoprądowych. Dlatego też w pierwszej kolejności sprawdzamy tą opcję. Przyczyną może być również awaria w sieci zasilającej oraz planowe wyłączenia prądu (np. prace eksploatacyjne, przyłączenia nowych odbiorców), o których dystrybutor energii elektrycznej informuje swoich odbiorców z odpowiednim wyprzedzeniem. Wstępną przyczynę awarii prądu można określić dokonując zatem obserwacji czy w domach sąsiadów jest zasilanie, czy świecą się lampy uliczne itp.

Kiedy wzywamy Pogotowie Energetyczne?

Awarie prądu można zgłosić pod bezpłatnym numerem telefonu – 991. Jest on czynny siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Na ten numer zadzwoń: jeśli w Twojej okolicy nie ma prądu, gdy zauważysz uszkodzenia energetycznych linii, gdy licznik prądu działa w sposób nieprawidłowy (zobacz jak sprawdzić licznik prądu) oraz powoduje brak zasilania czy zagrożenie dla życia, mienia. Pogotowie energetyczne należy wezwać również wówczas, gdy miała miejsce wymiana bezpiecznika przelicznikowego i zerwanie plomby oraz jeśli zauważysz uszkodzenie wejść do energetycznych obiektów.  Pamiętaj, że Pogotowanie Energetyczne w pierwszej kolejności usuwa te awarie prądu, które stwarzają zagrożenie dla naszego życia i zdrowia.

Co najczęściej jest powodem uszkodzeń sieci?

Czynniki atmosferyczne to najczęstszy powód uszkodzeń energetycznej sieci. Chodzi tu głównie o burze, wichury powodujące spadanie konar i pni drzew oraz oblodzenie linii energetycznych. Nierzadko przyczyną awarii prądu jest kradzież elementów dystrybucyjnej sieci.

Kiedy zapłacisz za Pogotowie Energetyczne?

Za przyjazd i interwencję Pogotowania Energetycznego możesz zapłacić, jeśli awaria będzie odnosić się do wewnętrznej instalacji w budynku. Przykładowo, może to być awaria w instalacji w naszym domu. Taka instalacja nie należy, zatem do dystrybutora energii tylko odbiorcy. Szczegółowe informacje na temat tej odpowiedzialności znajdziesz w umowie kompleksowej (umowa na dystrybucje i sprzedaż prądu) lub umowie o świadczenie usługi dystrybucji. 

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Dla domu
Płać za energię jak najmniej. Porównaj ceny.
Dla firmy

Zobacz też inne wpisy

18 Październik 2016
Enea awarie
Na szybkim usunięciu awarii prądu zależy nie tylko konsumentom energii, ale i także podmiotowi, który odpowiada za ciągłość dostaw prądu, czyli dystry...
Czytaj dalej
30 Styczeń 2015
Pogotowie energetyczne, a elektryczne?
Zakres obowiązków jakimi zajmują się te dwie instytucje występuje jednak różnica jest także w podmiotowości.
Czytaj dalej
14 Lipiec 2014
Przerwa w dostawie energii – kiedy należy ci się odszkodowanie?
Poniosłeś stratę z powodu braku prądu? Należy ci się odszkodowanie! Kiedy można otrzymać je otrzymać? Ile wynoszą maksymalne przerwy w dostawie energi...
Czytaj dalej
17 Kwiecień 2015
Wyłączenia prądu
Zastanawiasz się, dlaczego zdarzają się wyłączenia energii elektrycznej? Przyczyny braku prądu w Twoim domu mogą być różne: awaria sieci energetycznej...
Czytaj dalej
09 Kwiecień 2015
Numer Pogotowia Energetycznego

Z tego poradnika dowiesz się gdzie należy zgłosić awarię prądu. Podpowiemy, kiedy i w jaki sposób należy wezwać Pogotowie Energetyczne. Wyjaśnimy takż...
Czytaj dalej

Sprawdź zużycie energii dla urządzeń

Łazienka
Salon
Warsztat
Biuro
Ogród
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7