Poradniki
Start Poradniki Awaria prądu, czyli gdzie trzeba zgłosić brak zasilania?
Artykuł

Awaria prądu, czyli gdzie trzeba zgłosić brak zasilania?

Pamiętajmy, że awaria energetyczna to nie tylko dyskomfort wynikający z braku działania elektrycznych urządzeń. To także realne zagrożenie dla naszego zdrowia a nawet życia. Jak postępować w sytuacji awarii zasilania?

awaria prądu

Fot. Flickr.com

Co zrobić, gdy zabraknie prądu?

Powodem wyłączenia zasilania może być działalność zabezpieczających urządzeń w naszej domowej instalacji, czyli bezpieczników czy wyłączników różnicowoprądowych. Dlatego też w pierwszej kolejności sprawdzamy tą opcję. Przyczyną może być również awaria w sieci zasilającej oraz planowe wyłączenia prądu (np. prace eksploatacyjne, przyłączenia nowych odbiorców), o których dystrybutor energii elektrycznej informuje swoich odbiorców z odpowiednim wyprzedzeniem. Wstępną przyczynę awarii prądu można określić dokonując zatem obserwacji czy w domach sąsiadów jest zasilanie, czy świecą się lampy uliczne itp.

Kiedy wzywamy Pogotowie Energetyczne?

Awarie prądu można zgłosić pod bezpłatnym numerem telefonu – 991. Jest on czynny siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Na ten numer zadzwoń: jeśli w Twojej okolicy nie ma prądu, gdy zauważysz uszkodzenia energetycznych linii, gdy licznik prądu działa w sposób nieprawidłowy (zobaczjak sprawdzić licznik prądu) oraz powoduje brak zasilania czy zagrożenie dla życia, mienia. Pogotowie energetyczne należy wezwać również wówczas, gdy miała miejsce wymiana bezpiecznika przelicznikowego i zerwanie plomby oraz jeśli zauważysz uszkodzenie wejść do energetycznych obiektów. Pamiętaj, że Pogotowanie Energetyczne w pierwszej kolejności usuwa te awarie prądu, które stwarzają zagrożenie dla naszego życia i zdrowia.

Co najczęściej jest powodem uszkodzeń sieci?

Czynniki atmosferyczne to najczęstszy powód uszkodzeń energetycznej sieci. Chodzi tu głównie o burze, wichury powodujące spadanie konar i pni drzew oraz oblodzenie linii energetycznych. Nierzadko przyczyną awarii prądu jest kradzież elementów dystrybucyjnej sieci.

Kiedy zapłacisz za Pogotowie Energetyczne?

Za przyjazd i interwencję Pogotowania Energetycznego możesz zapłacić, jeśli awaria będzie odnosić się do wewnętrznej instalacji w budynku. Przykładowo, może to być awaria w instalacji w naszym domu. Taka instalacja nie należy, zatem do dystrybutora energii tylko odbiorcy. Szczegółowe informacje na temat tej odpowiedzialności znajdziesz w umowie kompleksowej (umowa na dystrybucje i sprzedaż prądu) lub umowie o świadczenie usługi dystrybucji.

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj oferty instalacji fotowoltaicznych
dla domu:
na dachu
na gruncie
płaski
15o
35o - wzorcowy
powyżej 35o
dachówka
blacha
papa
Najlepsze oferty energii elektrycznej

Zobacz też inne wpisy

Energa awarie – jak zgłosić brak zasilania?
09 Wrzesień 2015
Awarię prądu można zgłaszać na wiele sposobów. Brak zasilania odbiorcy na terenie ENERGA - Operator mogą zgłaszać wypełniając formularz internetowy, w...
Awarie prądu - przyczyny braku zasilania
08 Październik 2015
Jednym z elementów oceny jakości świadczenia usługi przesyłu jest tak zwana ciągłość dostaw, czyli brak przerw w dostawie prądu do klienta i to zarówn...
Przerwa w dostawie energii – jakie wybrać rezerwowe zasilanie?
03 Lipiec 2014
Posiadasz dom wyposażony w np. najnowszej generacji kocioł, kolektory albo kominek z wodnym płaszczem? Licz się z tym, że w przypadku przerw w dostawi...
Wyłączenia prądu
17 Kwiecień 2015
Zastanawiasz się, dlaczego zdarzają się wyłączenia energii elektrycznej? Przyczyny braku prądu w Twoim domu mogą być różne: awaria sieci energetycznej...
Przerwa w dostawie energii – kiedy należy ci się odszkodowanie?
14 Lipiec 2014
Poniosłeś stratę z powodu braku prądu? Należy ci się odszkodowanie! Kiedy można otrzymać je otrzymać? Ile wynoszą maksymalne przerwy w dostawie energi...
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7