Poradniki
Start Poradniki Awaria prądu
Artykuł

Awaria prądu

Pamiętajmy, że awaria prądu to nie tylko dyskomfort wynikający z braku działania elektrycznych urządzeń. To także realne zagrożenie dla naszego zdrowia a nawet życia. Jak postępować w sytuacji awarii zasilania?

Fot. Flickr.com

Co zrobić, gdy zabraknie prądu?

Powodem wyłączenia zasilania może być działalność zabezpieczających urządzeń w naszej domowej instalacji, czyli bezpieczników czy wyłączników różnicowoprądowych. Dlatego też w pierwszej kolejności sprawdzamy tą opcję. Przyczyną może być również awaria w sieci zasilającej oraz planowe wyłączenia prądu (np. prace eksploatacyjne, przyłączenia nowych odbiorców), o których dystrybutor energii elektrycznej informuje swoich odbiorców z odpowiednim wyprzedzeniem. Wstępną przyczynę awarii prądu można określić dokonując zatem obserwacji czy w domach sąsiadów jest zasilanie, czy świecą się lampy uliczne itp.

Kiedy wzywamy Pogotowie Energetyczne?

Awarie prądu można zgłosić pod bezpłatnym numerem telefonu – 991. Jest on czynny siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. Na ten numer zadzwoń: jeśli w Twojej okolicy nie ma prądu, gdy zauważysz uszkodzenia energetycznych linii, gdy licznik prądu działa w sposób nieprawidłowy (zobacz jak sprawdzić licznik prądu) oraz powoduje brak zasilania czy zagrożenie dla życia, mienia. Pogotowie energetyczne należy wezwać również wówczas, gdy miała miejsce wymiana bezpiecznika przelicznikowego i zerwanie plomby oraz jeśli zauważysz uszkodzenie wejść do energetycznych obiektów.  Pamiętaj, że Pogotowanie Energetyczne w pierwszej kolejności usuwa te awarie prądu, które stwarzają zagrożenie dla naszego życia i zdrowia.

Co najczęściej jest powodem uszkodzeń sieci?

Czynniki atmosferyczne to najczęstszy powód uszkodzeń energetycznej sieci. Chodzi tu głównie o burze, wichury powodujące spadanie konar i pni drzew oraz oblodzenie linii energetycznych. Nierzadko przyczyną awarii prądu jest kradzież elementów dystrybucyjnej sieci.

Kiedy zapłacisz za Pogotowie Energetyczne?

Za przyjazd i interwencję Pogotowania Energetycznego możesz zapłacić, jeśli awaria będzie odnosić się do wewnętrznej instalacji w budynku. Przykładowo, może to być awaria w instalacji w naszym domu. Taka instalacja nie należy, zatem do dystrybutora energii tylko odbiorcy. Szczegółowe informacje na temat tej odpowiedzialności znajdziesz w umowie kompleksowej (umowa na dystrybucje i sprzedaż prądu) lub umowie o świadczenie usługi dystrybucji. 

Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Dla domu dom
Płać za energię jak najmniej. Porównaj ceny.
firma Dla firmy

Zobacz też inne wpisy

Jak chronić sprzęt przed burzą?
07 Lipiec 2014
Jak chronić sprzęt przed burzą?

W samym środku sezonu burzowego warto dowiedzieć się, w jaki sposób można zabezpieczyć się przed niszczycielską siłą pioruna. Skutki jego uderzenia mo...
Czytaj dalej
Awarie prądu - przyczyny braku zasilania
08 Październik 2015
Awarie prądu - przyczyny braku zasilania
Jednym z elementów oceny jakości świadczenia usługi przesyłu jest tak zwana ciągłość dostaw, czyli brak przerw w dostawie prądu do klienta i to zarówn...
Czytaj dalej
Energa awaria – jak zgłosić brak zasilania?
09 Wrzesień 2015
Energa awaria – jak zgłosić brak zasilania?
Awarię prądu można zgłaszać na wiele sposobów. Brak zasilania odbiorcy na terenie ENERGA - Operator mogą zgłaszać wypełniając formularz internetowy, w...
Czytaj dalej
Pogotowie energetyczne
22 Październik 2015
Pogotowie energetyczne
Awaria prądu, może problem z działaniem układu pomiarowego? Z prądem nie ma żartów dlatego warto znać numer pogotowia energetycznego.
Czytaj dalej
Numer Pogotowia Energetycznego
09 Kwiecień 2015
Numer Pogotowia Energetycznego

Z tego poradnika dowiesz się gdzie należy zgłosić awarię prądu. Podpowiemy, kiedy i w jaki sposób należy wezwać Pogotowie Energetyczne. Wyjaśnimy takż...
Czytaj dalej

Sprawdź zużycie energii dla urządzeń

łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7