Fot. Flickr.com
Umowa sprzedaży
Umowy sprzedażowe zaczynają się od ustalenia stron (odbiorcy i podmiotu będącego sprzedawcą), dalej określa się miejsce, do którego będzie dostarczana energia. W umowach zawieranych na sprzedaż energii w lokalach, w których prowadzona jest działalność gospodarcza,określa sięilość energii z podziałemna okresy umowne. Najważniejszym elementem, na który zwrócą uwagę głównie odbiorcy jest cena sprzedaży i grupa taryfowa, często w umowach pojawiają się informacje, że cena obowiązuje tylko w przez pewien okres. Warto się wczytać się kiedy i na jakich zasadach może dojść do zmiany stawek.W jednym z punktów umowy powinniśmy także szukać sposobu prowadzenia rozliczeń, czy jest to okres miesięczny, czy dłuższy. Umowy określają obowiązki zarówno sprzedawcy jak i odbiorcy, więc znajdą się w niej także punkty dotyczące odpowiedzialności za ich niedotrzymanie warunków. Bonifikaty czy świadczenie pieniężne jakie przysługuje odbiorcy za niedotrzymanie standardów jakościowych otrzymywanego prądu. Do obowiązków odbiorcy zazwyczaj należy dokonywanie regularnych płatności, szerszy zakres znajduje się w regulaminie.Skoro zawieramy umowę czasową to umowa taka musi określa dzień wejścia jej w życie, informacje na temat okresuwypowiedzenia, jak i warunkachjej wcześniejszego rozwiązania.
Co jeśli otrzymamy inną umowę?
Ustawa nie wskazuje co wówczas, widocznie ustawodawca nie dopuszcza, że spółka obrotu może nie zastosować się do ustawowych wytycznych. Czasem punkty wymienione wyżej są trudne w interpretacji, zwykle bywa jednak tak, że w umowie zawiera się jedynie krótką treść odnośnie tego, że z tytułu niedotrzymania parametrów jakościowych odbiorcy przysługuje bonifikata. Całość przepisów określających standardy oraz postępowanie odnośnie jej uzyskania znajdują się wzałączniku do umowy. Regulacje odnoście zmiany taryfy, cennika, reklamacji czy wspomnianych bonifikat są zwykle obszerne, dlatego sprzedawcy często w umowie zawierają punkt mówiący o tym, że oferta, regulamin, taryfa sprzedawcy i inne dokumenty stanowią integralną jej część. Wynika z tego to, że nie mamy do czynienia jedynie z kilkustronicową umową, tylko z zagadnieniami znajdującymi się wielu stronach. W razie roszczeń będziemy musieli dokładnie wczytać się w treść innych dokumentów, a nie tylko prześledzić samą umowę. Poza dokonaniem wyboru sprzedawcy, który zaproponuje odpowiednią stawkę nie mamy wpływu na treść umowy, jednak sprzedawcy coraz częściej zgadzają się na negocjacje warunków, aby pozyskać klientów. Warto więc porównywać nie tylko stawki, ale także inne warunki, które mogą okazać się dla nas bardzo korzystne.
Grażyna Kulik, Redaktor