Stefan Doroszewski, Menedżer Marketing Klienci Biznesowi RWE Polska
Uwolnienie polskiego rynku energii elektrycznej nastąpiło już parę lat temu, a sprzedawcy na rożne sposoby starają się nadążać za zmianami na rynku. Na co stawia RWE?
Stefan Doroszewski, Menedżer Marketing Klienci Biznesowi RWE Polska: Od 2007 roku obserwujemy postępujący proces liberalizacji rynku energii, który dla Klienta oznacza możliwość wyboru dowolnego koncesjonowanego sprzedawcy i skorzystanie z oferty opartej o rynkowe ceny. Chcąc odróżnić swoją ofertę od konkurencji, RWE stawia na szeroką gamę innowacyjnych rozwiązań dopasowywanych do potrzeb Klientów zarówno indywidualnych jak i biznesowych.
Przede wszystkim stawiamy na nowoczesne technologie, takie jak: fotowoltaika i e-mobilność. Wspieramy również rozwój energetyki odnawialnej oraz ochronę środowiska w Polsce budując na jej terenie kolejne farmy wiatrowe. W trosce o jak najlepsze relacje z naszymi Klientami oraz w celu dostarczania im usług najwyższej jakości, staramy się ich edukować, dzielić z nimi naszą wiedzą oraz świadczyć na ich rzecz fachowe doradztwo.
Co zyska mała, średnia firma wybierając ofertę RWE?
SD: Przy wyborze oferty RWE mała i średnia firma uzyskają wysoką jakość usług oraz dostawy energii elektrycznej po stałej rynkowej cenie. Dodatkowo jako sprzedawca dokładamy wszelkich starań, aby być firmą przyjazną Klientom - pozostajemy do ich usług 24 godziny na dobę, udostępniamy możliwość skorzystania z Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (e-bok), doradzamy w zakresie optymalizacji zużycia energii, a także przedstawiamy rekomendacje nt. zastosowania innowacyjnych rozwiązań w celu ciągłego zwiększania poziomu zadowolenia ze świadczonych usług.
RWE dla dużych przedsiębiorstw przygotowało m.in. ofertę "Zakupy w transzach". Na czym polega ten model zakupu?
SD: Wykorzystując doświadczenie zdobyte na rynkach Europy Zachodniej, RWE Polska, wprowadziła do swojej oferty produkt optymalizujący koszty zakupu energii dla przedsiębiorstw zużywających rocznie powyżej 10 GWh energii elektrycznej.
"Zakup energii w transzach" to rozwiązanie pozwalające Klientowi zminimalizować ryzyko cenowe związane ze zmiennością rynkowej ceny energii na Towarowej Giełdzie Energii. Nasi Klienci już dawno odkryli, że elementem decydującym o sukcesie zakupu energii jest moment podjęcia decyzji o kontraktacji dostaw, czyli zakup w momencie, kiedy ceny energii osiągają niższe poziomy. W ramach produktu "Zakup energii w transzach" Klient dokonuje zamówień przed okresem fizycznych dostaw (np. w roku 2014 realizowane są zakupy na dostawy w roku 2015) dzieląc swój roczny wolumen zużycia na mniejsze transze i rozkładając decyzje o zamówieniach w czasie. Obniża tym samym ryzyko zakupu energii po najwyższych cenach. Średnia cena z zakontraktowanych zakupów jest stała i obowiązuje w całym okresie dostaw, co pozwala dodatkowo zabezpieczyć koszt energii w danym roku działalności przedsiębiorstwa.
Nasze analizy wskazują, że Klienci, którzy zdecydowali się na optymalizację kosztów zakupu energii i skorzystali z modelu "Zakupu w transzach", uzyskali cenę końcową średnio o kilka zł/MWh niższą niż średnia cena rynkowa.
Koszty zakupu energii elektrycznej to istotna pozycja w budżetach firm. Jak skutecznie zoptymalizować wydatki przeznaczone na energię?
SD: Podstawowym elementem w obniżaniu rachunków za energię dla wszystkich odbiorców bez względu na rozmiar prowadzanego przedsiębiorstwa jest świadomość zużycia. Kluczowe jest tutaj prawidłowe opomiarowanie oraz umiejętność analizowania danych odczytowych z faktury.
Kolejnym krokiem może być wymiana nieefektywnych energetycznie urządzeń na nowoczesne, energooszczędne, które posiadają wyższa klasę energetyczną, takie jak: oświetlenie LED czy nowe urządzenia chłodnicze. Szereg wskazówek umożliwiających optymalizację zużycia energii elektrycznej udostępniamy w naszym serwisie internetowym www.rwe.pl/oszczedzam.
W przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych wskazane jest przeprowadzenie audytu energetycznego, w celu zidentyfikowania obszarów, w których możliwe jest uzyskanie oszczędności, a następnie podjęcie stosownych działań optymalizujących zużycie. Może to być odpowiedni dobór mocy umownej, wdrożenie monitoringu bieżącego zużycia energii lub dobór odpowiednich taryf do cyklu produkcyjnego.
W następstwie audytu rekomendowany jest dobór odpowiedniej oferty i produktów, które mogą dodatkowo obniżyć cenę zakupu energii, jak chociażby wspomniany wcześniej "Zakup energii w transzach".
Czy oferują Państwo tzw. produkty "szyte na miarę", czyli dostosowane do specyfiki prowadzonej przez odbiorcę działalności?
SD: W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw dbamy o to, aby nasza oferta była różnorodna i atrakcyjna dla możliwie największego grona Klientów. Odbiorcom z dużego biznesu oferujemy innowacyjne produkty połączone z usługa konsultingową oraz optymalizujące cenę zakupu energii m.in. "Zakupy energii w transzach". W ubiegłym roku do oferty dla Klientów o rocznym zużyciu energii przekraczającym 1,5 GWh wprowadziliśmy nowy produkt – ECO Prestige, który umożliwia zakup energii ze źródeł odnawialnych potwierdzonych Gwarancjami Pochodzenia. Klient może sam zdecydować czy zakupiona przez niego energia będzie pochodziła elektrowni wodnych, lądowych i morskich farm wiatrowych, źródeł geotermalnych czy fotowoltaiki. W tym roku naszą ofertę poszerzyliśmy o rozwiązania redukujące koszty zakupu gazu wprowadzając produkty gazowe Gas Optimum. Oczywiście każdą ofertę na zarówno na sprzedaż energii, jak i gazu lub usług, skierowaną do dużego biznesu staramy się dopasować indywidualnie do potrzeb i specyfiki danej branży.Więcej informacji o dostępnych rozwiązaniach znajdą Państwo na naszej stronie internetowej (czytaj więcej)
Rozmawiała: Agnieszka Kierzkowska