Fot. Flickr.com, DaveCrosby
Jest coraz lepiej
Jak wynika z najnowszych danych Urzędu Regulacji Energetyki liczba zmian sprzedawców prądu non stop rośnie. Monitoring URE wykazał, że w styczniu w grupie taryf dla firm dokonano 8352, a w miesiącu luty 3938 zmian sprzedawcy. Z kolei w grupie taryfowej G, czyli dla gospodarstw domowych przeprowadzono nieco więcej zmian sprzedawcy – 10 430 w styczniu, 11 586 w lutym. Jest to wzrost kilkunasto procentowy.
Jesteśmy w tyle
Jak zmieniać sprzedawcę energii elektrycznej powinniśmy się uczyć od Brytyjczyków, którzy bardzo często dokonują takiej zmiany. Rekordowy w Wielkiej Brytanii pod względem zmian sprzedawcy prądu był jednak nie wspomniały wcześniej luty z liczbą 250 tys., a listopad roku ubiegłego, kiedy z prawa do zmiany sprzedawcy skorzystało aż 615 tys. odbiorców. Do takiego wyniku nam Polakom jest bardzo, bardzo daleko… Na polskim rynku energii walka o klientów pomału, ale jednak się rozkręca. Przedsiębiorstwa energetyczne walczą przeważnie tylko o klientów biznesowych. Wchodzenie na rynek nowych sprzedawców może jednak spowodować, że zacznie się ostra walka także o "Kowalskiego".
Idą zmiany na naszą korzyść
Warto jednak zauważyć, że trwają pracę nad ułatwieniami procesu zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. W ostatnim czasie doszło do porozumienia Urzędu Regulacji Energetyki w sprawie standardu GUD-K, czyli umowy kompleksowej na sprzedaż oraz dystrybucje prądu. To spowodowuje, że będzie dużo mniej formalności przy zmianie sprzedawcy. Dzięki temu sprzedawca będzie nam wystawiać jedną fakturę. W związku z tym na jednym rachunku znajdziemy opłaty za energię i za dystrybucję – to spółki będą się między sobą rozliczać.
Ruszyła kampania informacyjna
Niedawno ruszyła w całej Polsce kampania edukacyjno-informacyjna, która jest skierowana do odbiorców prądu. Jej organizatorem jest Towarzystwo Obrotu Energią, a celem uświadomienie konsumentów o ich prawach na rynku energii. Patronat nad kampanią objął Urząd Regulacji Energetyki a partnerami są takie przedsiębiorstwa energetyczne jak: RWE, Enea, Tauron, Energa oraz PGE. Powstał także kodeks dobrych praktyk sprzedawców prądu, pod którym podpisały się wyżej wymienione firmy.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelny