Fot. Flickr.com
Ingerencja w urządzenia pomiarowe zabroniona
Być może taka sprawa rozejdzie się po kościach, jeśli kabelki zostaną podłączone w sposób prawidłowy oraz nie miał miejsca pobór energii elektrycznej poza licznikiem. Zdarzają się bowiem przypadki, że zakład energetyczny w takiej sytuacji po prostu przy najbliższej kontroli zaplombuje nam licznik. Zgodnie z prawem jednak w takiej sytuacji można odbiorcę obciążyć opłatą za sprawdzenie stanu technicznego licznika oraz założenie nowym plomb. Przykładowo, w RWE Stoen opłata taka wynosi 120-200 zł.
Kiedy mogą odciąć prąd?
W myśl zapisów prawa energetycznego zakład energetyczny może odciąć dostęp do energii elektrycznej odbiorcy, który ma zaległości w rachunkach. Nie może tego jednak dokonać z dnia nadzień. Ma obowiązek wysłać klientowi wezwanie do zapłaty należności oraz wyznaczyć dodatkowy termin (2 tygodnie) na uregulowanie rachunku. Dostawy energii elektrycznej mogą być, zatem wstrzymane dopiero po upływie miesiąca po terminie płatności faktury. Często jednak procedura odcięcia prądu startuje po upływie półtora a nawet dwóch miesięcy od daty płatności.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna