Fot. Flickr.com
Prąd nie wyłączą Ci od razu
Jak uniknąć odłączenia prądu z powodu zaległości? Najlepiej jest oczywiście regularnie opłacać rachunki za energię. Zanim jednak dojdzie do wstrzymania dostaw energii obowiązkiem dostawcy energii jest wysłanie pisemnego wezwania do zapłaty oraz wyznaczenie dodatkowego 14 - dniowego terminu na spłatę zaległości i bieżących należności. W myśl przepisów prawa energetycznego odłączenie prądu może nastąpić dopiero po miesiącu od upływu terminu płatności. Jeśli firma energetyczna nie dochowa tych warunków to jest to podstawa do stwierdzenia, że wstrzymanie dostaw prądu było nieuzasadnione. Przedsiębiorstwo energetyczne musi wznowić dostawy bezzwłocznie po ustaniu przyczyn odłączenia, czyli np. po opłacaniu rachunków.
Reklamacja na dostarczanie energii
W czasie trwania dodatkowego terminu na uregulowanie należności odbiorca prądu może złożyć reklamację dotyczącą dostaw energii elektrycznej. W przypadku jej złożenia firma energetyczna nie może wstrzymać dostawy do momentu rozpatrzenia reklamacji. Jeśli odbiorca otrzyma negatywną odpowiedź w sprawie reklamacji to może złożyć wniosek o rozpatrzenie sporu do stałego polubownego sądu konsumenckiego przy Inspekcji Handlowej. Do wydania wyroku dostarczanie prądu musi być kontynuowane.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna