Fot. Flickr.com
Wykonanie przyłącza obiektu, który jest przeznaczony do celów działalności gospodarczej. Co powinien zrobić odbiorca biznesowy,aby przyłączyćdo sieci energetycznej swoje obiekty? Jakie dokumenty są wymagane w procesie przyłączeniowym?Krok po kroku podpowiadamy, jak przyłączyć obiekt przemysłowej do sieci dystrybutora energii elektrycznej.
►Złożenie wniosku rozpoczyna procedurę w sprawie. Zapoznaj się z wzorem wniosku, każdy operator posiada własny wzór. Należy go uzupełnić i złożyć w odpowiedniej placówce Rejonu bądź Zakładu Sprzedaży Usług Dystrybucyjnych, na terenie, którego znajduje się obiekt wnioskodawcy. Do wniosku zwykle potrzebne są odpowiednie załączniki są nimi:
-
dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z obiektu lub nieruchomości, w którym będą używane urządzenia, instalacje lub sieci elektryczne należące do Wnioskodawcy, (akt notarialny, umowa najmu lub dzierżawy, darowizny, użyczenia, postanowienie sądu)
-
plan zabudowybądź szkic sytuacyjny, określający usytuowanie przyłączanego obiektu względem istniejącej sieci i innych obiektów sąsiednich,
-
wypis z Krajowego Rejestru Sądowego lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, (w przypadku przyłącza o wysokim napięciu)
-
planowany elektryczny i topograficzny schemat wewnętrzny instalacji przyłączanej uwzględniający schemat stacji WN/SN oraz długości linii kablowych SN (w przypadku przyłącza o wysokim napięciu)
► Przedsiębiorstwo energetyczne sprawdzi wniosek pod względem formalnym, w razie braków/uchybień poprosi wnioskodawcę o uzupełnienie. Po ewentualnym uzupełnieniu wniosku przedsiębiorstwo prześle potwierdzenie jego złożenia.
► Jeśli wniosek jest poprawny przedsiębiorstwo przedstawi pisemnie określone warunki przyłączenia (są one ważne przez okres dwóch lat) i proponowany wzór umowy o przyłączenie. Obowiązujące przepisy dają operatorowi 30 dni na określenie warunków przyłączenia jeśli nasz wniosek zostanie zostanie zakwalifikowany do grupy IV,V,VI i aż 150 dni w przypadku grupy IIi III grupy, zatem wszystko zależy od tego o jaką dużą moc przyłącza się starasz. Razemz warunkami przyłączenia wnioskodawca otrzyma ekspertyzę wpływu przyłączanego obiektu na system elektroenergetyczny koszt jej wykonania uwzględnia się w opłacie przyłączeniowej.Określenie mocy przyłączeniowej powinien określić fachowiec, który dokona tego w oparciu o bilans mocy dla instalacji elektrycznej w przyłączanym obiekcie.
►► Jeśli spotkasz się z odmową ze strony dystrybutora sieci, należy odwołać się do Prezesa URE. Obecne przepisy zobowiązują też przedsiębiorstwo energetyczne do przedłożenia odmowy prezesowi URE. Organ ten jest właściwy do rozstrzygania sporów tego typu, zatem w przypadku problemów to do niego kierujmy wszelkie wnioski z tym związane.
► Jeśli wnioskodawca czyli Ty, akceptuje warunki umowy nastąpi jej podpisanie (przesłanie bądź złożenie w odpowiednim punkcie) Pamiętaj, że bez podpisanej umowy nie rozpoczną się prace montażowe. Jeśli jednak warunki umowy Cię satysfakcjonują podpisz ją.
► Kolejnym etap to szeroko rozumiana realizacja umowy i rozpoczęcie procesu inwestycyjnego. W tym momencie zaczynają także biec terminy opłat, każdy operator posiada inny cennik, może też zaproponować rożne warianty/terminy wpłat (ratalne, całościowe) dlatego musisz uważnie wczytać się w umowę i jej warunki, bowiem każda ze stron posiada obowiązki, które musi wykonać.Odpowiedni operator opracowuje kosztorys, zajmuje się także uzyskaniem pozwolenia na budowę czy ewentualnym zgłoszeniem budowy instalacji czy urządzeń/sieci elektroenergetycznych.Realizacja prac montażowych, wykonanie przyłącza zakończy się odbiorem technicznym.
►Wystąp do Działu Przyłączeń swojego Dystrybutora z "oświadczeniem o gotowości instalacji przyłączanej" bądź złóż "wniosek o sprawdzenie techniczne realizacji warunków przyłączenia." To za, którym pismem musisz wystąpić zależy od tego z jakim Zakładem dystrybucyjnym rozpocząłeś współpracę, każdy bowiem rządzi się trochę inną procedurą.
►W ciągu 14 dni od złożenia pisma otrzymasz "oświadczenie o wykonaniu przyłączenia," dzięki niemu możesz zawrzeć umowę na świadczenie usług dystrybucyjnych, bądź protokół odbioru.Gdy otrzymasz odpowiedni dokument musisz zawrzeć kolejną umowę, tym razem na świadczenie usług dystrybucyjnych, zawarcie umowy jest koniecznie aby "podano" pod napięcie Twoją instalację.
►Wybierz sprzedawcę energii, który zaproponuje Cie najlepsze rozwiązania i zawrzyj z nim umowę, zazwyczaj Zakład Dystrybucji proponuje umowę kompleksową, jednak pamiętaj masz prawo sam wybrać sprzedawcę energii.
Grażyna Kulik, Redaktor