Bonifikata za brak prądu
Dariusz Kowalczuk z Departamentu Komunikacji Społecznej w Urzędzie Regulacji Energetyki w rozmowie z Polskim Radiem podkreśla, że bonifikata za brak energii elektrycznej należy się nie tylko klientom biznesowym, ale i także indywidualnym. Jeśli dystrybutor nie dotrzymał określonych parametrów dostarczanego prądu to odbiorca ma prawo do bonifikaty oraz upustów, których wysokość jest określona w taryfie energetycznej. Jak zaznacza ekspert bonifikata jest przyjmowana dopiero w sytuacji przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania przerw. Aby otrzymać bonifikatę należy wystąpić z wnioskiem o jej przyznanie do firmy energetycznej. Dokument można złożyć osobiście w najbliższym punkcie obsługi klienta danego dostawcy prądu albo wysłać tradycyjną lub elektroniczną pocztą.
Odszkodowanie za brak prądu
Kowalczuk dodaje, że od operatora można także otrzymać odszkodowanie za straty, które powstały w wyniku braku albo ograniczeń w zasilaniu. Firma energetyczna za takie szkody odpowiada na zasadach ogólnych Kodeksu cywilnego. Odszkodowanie za brak prądu także jest wypłacane na wniosek odbiorcy. Konsument we wniosku musi wykazać konkretną szkodę oraz określić jej wysokość. Taki dokument można złożyć maksymalnie do 180 dnia po zniesieniu ograniczeń w dostawach prądu. W przypadku odmowy wypłacenia odszkodowania ze strony przedsiębiorstwa energetycznego odbiorca może skierować sprawę do sądu.
Agnieszka Kierzkowska, Redaktor naczelna