Poradniki
Start Poradniki Polskie firmy coraz chętniej inwestują w elektromobilność
Artykuł

Polskie firmy coraz chętniej inwestują w elektromobilność

Elektromobilność to coraz wyraźniejszy trend w branży motoryzacyjnej oraz powiązanych z nią sektorach. Wiele firm znanych do tej pory z opracowywania rozwiązań dedykowanych transportowi spalinowemu coraz powszechniej inwestuje w technologie i usługi związane z elektromobilnością. Ile mamy samochodów elektrycznych w Polsce? Jak rozwija się branża elektromobilności w naszym kraju oraz czego potrzeba, aby jeszcze bardziej pobudzić ten segment rynku? Sprawdźmy.

inwestycje w elektromobilność

Ile mamy elektryków w Polsce? Najnowsze dane

Jak wynika z najnowszych informacji Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opracowanych na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, do końca 2020 roku w Polsce zarejestrowano ponad 20 tysięcy sztuk samochodów elektrycznych (48,3%) oraz hybryd plug-in (51,7%). Stanowi to zaledwie 0,06% wszystkich pojazdów jeżdżących na polskich drogach, których według danych GUS w 2019 roku było prawie 33 mln). 

W ubiegłym roku przybyło niemal 10 tysięcy aut „na kabel”. Jedynie w grudniu zarejestrowano ich aż 1 855 egzemplarzy. Największym zainteresowaniem cieszyły się Skoda Citigo, Nissan Leaf i Renault Zoe. Według sceptyków nadal nie mamy się czym chwalić, jeśli porównać te liczby z wynikami z Zachodu, jednak nie sposób nie zauważyć, że w ciągu roku odnotowaliśmy dwukrotny wzrost. 

Zagraniczne inwestycje w Polsce

Mimo iż nadal nie mamy tylu rejestracji elektrycznych samochodów, ile byśmy chcieli, Polska jest uznawana za bardzo atrakcyjny region Europy, jeśli chodzi o elektromobilność. Nie możemy zapominać, że jesteśmy jednym z pionierów w branży autobusów elektrycznych, czego przykładem jest firma Solaris Bus & Coach. Wpływa to na zainteresowanie zagranicznych koncernów naszym rynkiem. O ulokowaniu tu swoich zakładów zadecydowały firmy z Niemiec i Skandynawii m.in. producent pojazdów ciężarowych i autobusów MAN. Podobnie jest w przypadku producentów komponentów do aut elektrycznych, gdzie doskonały przykład stanowi LG Energy Solution z fabryką pod Wrocławiem.

Czego potrzeba, aby zainteresowanie elektromobilnością było jeszcze większe?

10 tysięcy nowych rejestracji to relatywnie dużo, szczególnie jeśli porównać je ze statystykami z lat ubiegłych. W 2019 zarejestrowano 2 647 pojazdów na prąd, rok wcześniej - zaledwie 1 176. Z drugiej strony to nadal kropla w morzu rejestracji pojazdów spalinowych.

Tym, czego potrzebujemy, aby pobudzić rynek oraz zainteresowanie konsumentów, na pewno jest zoptymalizowany pod kątem prawnym i finansowym projekt wsparcia zeroemisyjnego transportu, uproszczenie procedur związanych z zakupem elektrycznych pojazdów oraz prężny rozwój stacji ładowania. Do końca 2020 roku Polska mogła pochwalić się 1 364 stacjami ładowania. 67% z nich to stacje na prąd przemienny, 33% - na stały. Aż 160 stacji jest zlokalizowanych w Warszawie. Według najnowszych danych z raportu „Polish EV Outlook” do 2025 roku na terenie kraju ma powstać aż 48 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania.

Ponadto, aby rozwój elektromobilności w Polsce przebiegał jeszcze prężniej, potrzebujemy specjalistów z tego zakresu. Według analiz ekonomistów do końca 2022 roku zapotrzebowanie sektora e-mobility na nowych pracowników wyniesie nawet 10 tysięcy. Na szczęście coraz więcej polskich i zagranicznych inwestorów podchodzi do procesu rekrutacji bardzo metodycznie. Inwestorzy pozyskują dane dotyczące m.in. bezrobocia w danych regionach, liczby studentów oraz perspektywicznych profili i kierunków zarówno na uczelniach wyższych, jak i w szkołach średnich. Poza tym do rzadkości nie należy już też pomysł otwierania klas patronackich, w ramach których firmy kształcą i przygotowują przyszłych pracowników poprzez cykle specjalnych zajęć, praktyk i programów stażowych.

Analiza tendencji rynkowych pozwala nam przybrać dość optymistyczną postawę: wszystko wskazuje na to, że polskie firmy nie będą wyłącznie dostawcami komponentów czy podzespołów dla światowych marek, ale również twórcami innowacyjnych rozwiązań z segmentu e-mobility. Świadczą o tym prężnie rozwijające się start-upy, które pracują głównie nad nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi i metodami komunikacji, jak również z zakresu infrastruktury do ładowania. 

elektromobilność

Jak można wspierać elektromobilność w Polsce?

Jedną z prostych form wspierania rozwoju segmentu e-mobilności jest inwestycja w ogólnodostępne stacje ładowania. To świetny sposób na tworzenie wizerunku firmy jako świadomego ekologicznie, nowoczesnego pracodawcy. Budowa takiej stacji jest możliwa np. na terenie prywatnym firmy – na parkingu lub w garażu. Nie wymaga to pozwolenia na budowę, jedynie zgłoszenia, a następnie dopilnowania kilku podstawowych formalności, jak potwierdzenie lub ustalenie własności gruntu, zgłoszenie robót, podwykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej oraz odbioru prac przez Urząd Dozoru Technicznego. 

Samochodów na prąd będzie przybywać. Możemy spodziewać się też rozbudowania infrastruktury, powstawania kolejnych start-upów oraz dalszego rozwoju branży e-mobility w naszym kraju. To świetny moment na inwestycję. Jeśli nie we flotę aut elektrycznych, to w stację ładowania na terenie własnej firmy. 

 

Średnia ocena
 
 
 
 
 

Dziękujemy za oddanie głosu


Porównaj ceny energii elektrycznej
dla domu:









Noc: 30%
Dzień: 70%
artykuły
Archiwum
Dla domu dom
Płać za energię jak najmniej. Porównaj ceny.
firma Dla firmy
Sprawdź zużycie energii dla urządzeń
łazienka
Łazienka
salon
Salon
warsztat
Warsztat
biuro
Biuro
ogród
Ogród
kuchnia
Kuchnia

Szybki kontakt

Zostaw nam swoje dane kontaktowe, a nasz konsultant skontaktuje się z Tobą w ciągu 24h!

Obniżyliśmy rachunki
4 6 2 1 7